צוות מפצחי קודים טוענים בימים אלו כי, אחרי יותר מ-50 שנה, הם פענחו את הצופן הסודי שנשלח על ידי הרוצח הסדרתי "זודיאק", שהותיר אחריו חמישה מקרי רצח שטרם נפתרו בקליפורניה של שנות ה-60. על פי הדיווחים, ביום שישי האחרון ה-FBI דיווח כי שלושת המפענחים עלו על פריצת דרך. למרבה הצער, המידע שהתגלה עדיין לא הביא למציאת הרוצח המסתורי. צפו בפענוח הצופן שהשאיר הרוצח "זודיאק":

הרוצח, שכונה "זודיאק", ירה או דקר שבעה אנשים באזור מפרץ סן פרנסיסקו במהלך השנים 1968-1969 וגרם למותם של חמישה מתוכם. במהלך מסע הרצח שלו, הפושע הנמלט נהג לשלוח מכתבים לא ברורים אל העיתון המקומי San Francisco Chronicle, בתוכם הוא החביא קוד, שכונה "צופן 340". כמו כן, שמו של הקוד נבע מכך שהוא היה מורכב מ-340 תווים שהיו אמורים להרכיב משפט.

רוברט דאוני ג'וניור, השחקן שמגלם בסרט שנכתב על הרוצח ''זודיאק'' (צילום: רויטרס)
רוברט דאוני ג'וניור, השחקן שמגלם בסרט שנכתב על הרוצח ''זודיאק'' (צילום: רויטרס)

אחרי למעלה מ-50 שנה, צוות של שלושה גברים הצליחו לפענח את הקוד בו נכתב בין היתר: "אני לא מפחד כי אני יודע שחיי החדשים יהיו קלים במוות של גן עדן". דיוויד אורנצ'אק, מפתח תוכנה מווירג'ינה, ג'רל וואן אייקה, מתכנת מחשבים בלדי וסם בלייק המתמטיקאי האוסטרלי, הם השלושה האחראים לפענוח הצופן המסובך. "אני מקווה שאתם נהנים לנסות לתפוס אותי", נכתב בצופן, על פי הסרטון שפרסם אורנצ'אק בעמוד היוטיוב שלו. בנוסף, הוא ציין כי נכתב בקוד: "אני לא מפחד מחדרי הגז. יש לי מספיק עובדים שעושים את העבודה בשבילי". 

אחרי הרצח, גם פיצוח הצופן ששלח הרוצח הפך להיות משימה בפני עצמה. באותם הימים, צולמה תוכנית, כחלק "מג'ים דונבר שואו", העוקבת אחרי הרוצח המסתורי, שהצביעה על דמות ספציפית שלדעת החוקרים מדובר ברוצח. בצופן שפוענח בשבוע שעבר, הרוצח הפרובוקאטור אף טען כי הדמות שהופיעה בתוכנית היא טעות.

 "המסר לא אומר הרבה, אך הוא נותר לנו עוד קצת מידע על הרוצח הזבל שמחפש תשומת לב", אמר המפענח אורנצ'אק. על אף שאי אפשר לגלות במי מדובר דרך הרמזים שהותיר "זודיאק" במכתב ששלח לפני 50 שנה, המידע יכול לגרום לכיוונים חדשים. לאחר הפיצוח, הצוות העביר את כל המידע אל מחלקת החקירות של ה-FBI שסיפרו כי החקירה בנושא עדיין נמשכת.