ד"ר עמוס דודי, מומחה למחלות ריאה מבית החולים מונטיפיורי בניו יורק, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על החיסונים לקורונה, שיגיעו כבר השבוע למרכז הרפואי שבו הוא עובד, ושיתף כי הוא יהיה מהראשונים להתחסן. "אני סומך על התהליך וחושב שהוא בוצע באחריות רבה. אני אהיה הראשון להתחסן, בתור מי שנמצא בחזית זה התפקיד שלי". הוא אף ביקר את הנשיא דונלד טראמפ, שאמר כי הוא לא מתכוון להתחסן בין הראשונים, ואמר: "זה לא הפיגוע הראשון בתודעה שהוא עושה, זה לא מפתיע אותי אבל כמובן שאני מאוד מאוכזב". 

חיסון קורונה של פייזר. צילום: רויטרס

מה שלומך?
"שלומי טוב, אצלנו קצת יותר עסוקים כרגע, המקרים של הקורונה בעלייה, פותחים את יחידות הקורונה, אנחנו בתפוסה מלאה ביחידת הקורונה. קצת מזכיר את האביב אבל מקווים שזה יירגע למרות שהחגים באים עלינו אז לא בטוח שהמגמה באמת תשתפר".

200,000 מאומתים היום?
"כן, רוב המגפה כרגע מתרכזת לא באזור שלנו, אבל אצלנו גם רואים עלייה ועוד מעט עם חג המולד והשנה החדשה באמת אני לא צופה שתהיה ירידה משמעותית".

קיבלתם הודעה על החיסון?
"אנחנו קיבלנו מספר הודעות במשך השבוע שזה אוטוטו קורה. הודיעו לנו על סדר המתחסנים, כמובן שרופאי חדר המיון ויחידות הטיפול נמרץ וחדרי הילודה יהיו הראשונים ובהתאם יתנו מנות לרופאים אחרים שנמצאים בחזית".

בתוך בית החולים?
"כן, בתוך המחלקות שלנו. לפי מה שאני מבין הוקצו לנו בפעימה הראשונה 600 מנות אני מקווה שזה יספיק. לפי מה ששמעתי משאיות יצאו ממישיגן אתמול בבוקר, יכול להיות שהחיסונים כבר נמצאים בבית החולים אבל אני לא יודע. אצלנו זה עדיין סוף השבוע אז הודעה תבוא עוד כמה שעות".

מה מידת ההיענות בקרב הצוותים הרפואיים?
"אני חושב שהאווירה אצלנו שונה, אצלנו אם אפשר לקבל אינדיקציה בצורה גלובלית אז אצלנו אתה אמור להגיד אם אתה לא מוכן לקבל את החיסון. אבל לדעתי הרוב המוחלט של האנשים מאמין בתהליך שעבר בצורה קפדנית, מה שבאמת קיצצו מהתהליך זה את הבירוקרטיה שיש עליה הרבה ביקורת הרבה זמן". 

אין ספק שקיצצו בבירוקרטיה אבל לא בדקו היבטים לטווח רחוק כי לא היה זמן.
"בהחלט, אין שום ספק ואני חושב, חובה להגיד כשלא יודעים ואנחנו באמת לא יודעים. לפי ההבנה שלנו של החיסון לא צריכות להיות בעיות, מדובר על רגישויות מקומיות, חולשה ואולי קצת חום".

אבל יש משהו שמטריד אותך?
"אותי לא מטריד, אני סומך על התהליך אני חושב שזה בוצע באחריות רבה. אני הראשון להתחסן, מעבר לזה שבתור בן אדם שנמצא בחזית זה התפקיד שלי".

גם את המשפחה תחסן?
"ילדים זה מורכב כי הניסוי שנעשה לא כלל ילדים, יש את כל הנושא של בין 16 ל-18 ששנוי במחלוקת. המידע ימשיך להתגלגל והמחקר ממשיך להתגלגל וככל שעובר הזמן אנחנו לומדים יותר אבל אני לא מהסס להמליץ לרגע לכל אדם להתחסן אם יוצע לו".

שמענו שטראמפ לא מתכוון להתחסן בין הראשונים, עד כמה ההודעה שלו יכולה לפגוע בשיעור ההתחסנות?
"אנחנו לא יודעים אם זה שאדם חלה בקורונה נותן חסינות, זה עוד לא ידוע. אני לא בטוח שזה התירוץ".

זה אומר שמי שחלה יכול לבוא להתחסן?
"כרגע לא אמרו לאף אחד לא להתחסן אז אני מניח שאפשר להתחסן".

צוותים רפואיים שחלו בקורונה יזומנו להתחסן ככל שאתה מבין?
"ככל שאני מבין לא נאמר לאף אחד לא להגיע. לגבי מה שטראמפ אומר, זה לא הפיגוע הראשון בתודעה שהוא עושה, אני חושב שהוא עשה את זה בעבר. זה לא מפתיע אותי אבל כמובן שאני מאוד מאוכזב. אני חושב שהייתה לו כמות מצביעים משמעותית, בערך חצי אמריקה וזה מאוד מאוד יפגע. אולי הייתה דרך יותר טובה להגיד את מה שהוא אמר, אבל אין שום ספק שזה יפגע בנו וזה מאוד מאוד מאכזב".

גולן: השלמת חיסון עד תחילת יוני, ריאלי?
"אני חושב שמבחינה לוגיסטית זה יהיה קצת קשה וכמובן שמבחינה תודעתית זה גם יהיה קשה כי עכשיו יהיו הרבה פחות אנשים שיהיו מוכנים להתחסן בהתחלה אז יכול להיות שזה ייקח קצת יותר זמן ממה שמעריכים. כולנו נצטרך ללמוד ביום-יום, להתגלגל עם זה".