יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על המתיחות ברשימה המשותפת בעקבות שיתוף הפעולה בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, והכחיש את הדיווחים לפיהם הרשימה עתידה להתפרק: "לא התפרקנו ולא יצליחו לפרק אותנו, אבל הדרך לחזק את הרשימה זה לשנות כיוון. אנחנו צריכים להתנהג בפוליטיקה הישראלית כגורם שיש לו משמעות ותפקיד". הוא אף טען: "בסקר אני מקבל 64 אחוזי תמיכה בחברה הערבית".

הצליחו לפרק?
"לא, ולא יצליחו לפרק אותנו".

לא יצליחו לפרק אתכם?
"לא, תמיד להאשים את האחר שהוא רוצה לעשות זה גישה מוטעית".

הרשימה לא תתפרק?
"אם זה תלוי בי, מנסור עבאס ורע"מ, אנחנו רוצים לחזק את הרשימה המשותפת אבל אומרים לחברים – הדרך לחזק את הרשימה המשותפת זה לשנות כיוון, לנסות לאמץ את גישתו של ח"כ מנסור עבאס".

להחליף את היו"ר ואתה בראש המשותפת?
"בנושא הזה הייתה לי עמדה ואמרתי שאני לא מעוניין בתפקיד הזה כי זה מגביל אותי ולא אוכל ליזום מהלכים שאני מאמין בהם לכן לא זו הגישה וזה לא הצעד הנדרש. הצעד הנדרש הוא - אנחנו צריכים להתנהג בפוליטיקה הישראלית כגורם שיש לו משמעות ותפקיד".

אתה בעצם אומר – אני רוצה מצב שבו אני יכול להשיג הישגים לציבור הבוחרים שלי לכן אני מבקש לא לפסול אפשרות לתמוך בנתניהו?
"אני אומר לחברים בואו נחשוב על כל דבר. אני אתן דוגמה, החוק לפיזור הכנסת, כולם ולא רק מנסור משוכנעים שלא כדאי לנו לפזר את הכנסת וגם לא לפרק את הממשלה הזאת המגוונת יחסית".

תפקידכם להפיל את הממשלה.
"אם הייתי אופוזיציה כמו האופוזיציה הרגילה של יש עתיד ומרצ מילא, אבל אנחנו ציבור ערבי אזרחי מדינת ישראל, נבחרנו כדי לשרת את הציבור הזה. אנחנו לא נהיה בזמן הקרוב ולא הרחוק יחסית אפילו חלק מהממשלה וממעגל מקבלי ההחלטות".

למה לא? אם יציעו לך משרת שר לא היית מסכים?
"בדרך כלל חברי כנסת היו אומרים לא, מה שאני אומר – כשתבוא הצעה נבחן אותה ונשקול בהתאם לאינטרס של החברה הערבית".

אתה עומד על כך שהחברים שלך למשותפת אם לא תתפרקו יהיו מוכנים לתמוך בנתניהו באופן תיאורטי.
"אני אומר להם בואו נמקם את עצמנו בעמדה טובה בפוליטיקה הישראלית, נעבוד עם כולם וננסה להשיג לטובת החברה הערבית. אנחנו לא חייבים להיות בכיס של אף אחד. לא ניתן לנתניהו להשתמש בנו וגם לא ניתן לגנץ".

טיבי ועודה יתמכו בעמדה כזאת?
"אני מבין שזה קשה, הם שנים רבות יותר ממני כמובן נמצאים בכנסת וקשה להם לשנות את הגישה והדרך שלהם אבל אני מנסה בינתיים".

מיושנים?
"לא אמרתי את זה, כל אחד והגישה שלו. אני מכבד את המאמצים שהם עושים אבל הפערים מתרחבים בין החברה הערבית ליהודית, המשברים הולכים ונהיים יותר חריפים, הפשיעה, אנחנו לא מצליחים לשנות מדיניות וכיוון".

עודה נכשל בתפקידו?
"אני פוליטיקאי כמוהו, הוא יו"ר חד"ש, כל אחד עושה מה שהוא חושב וזה לא תפקידי להעריך".

אתה אומר שהגיע הזמן לדאוג לציבור הערבי ולא דואגים אז מי שעומד בראש נכשל, לא?
"אם הרשימה המשותפת הייתה כמו כל רשימה והיחס שלה ליו"ר היה כמו בכל רשימה כמו יש עתיד ללפיד או הליכוד לנתניהו הייתי אומר מילא, אבל אין משמעות מעשית לתפקיד שקוראים לו יו"ר הרשימה המשותפת, יש 4 יו"ר לרשימות בתוך המשותפת, כל אחד והמדיניות שלו".

מה השתנה בגישה שלך כלפי בנימין נתניהו?
"מאז שנכנסתי לכנסת אני מחפש דרך חדשה לעשות שינוי, החברה הערבית דורשת את זה. אני נאמן לציבור שבחר בי. אין לי תקוות אחרות, אני לא רוצה לשנות את המציאות".

לא התאהבת.
"מי שמנהל את המדינה וכנראה ינהל את המדינה זה נתניהו והממשלה שלו, הרי המלצנו על גנץ פעמיים והוא בסופו של דבר חשב לנכון להתחבר לנתניהו. מנסור עבאס אומר בוא נצא מהמשחק של ימין ושמאל, החברה הישראלית בחרה במערכת הפוליטית הזאת, בוא נתנהל מול כל המערכת גם בימין וגם בשמאל ולא להיות 'פראיירים' של מישהו. אנחנו רוצים לנהל פוליטיקה שתשרת את החברה שלנו".

אם תתפרקו, כמה מנדטים הרשימה שלך שווה?
"בסקר אחד אני מקבל 64 אחוזי תמיכה בחברה הערבית. בסקר מנדטים וודאי שעוברים את אחוז החסימה למעלה אבל גם אם אני מקבל 10 מנדטים אני רוצה לשמור על הרשימה המשותפת שנלך כולנו ביחד בדרך חדשה, שנוכל לשרת את החברה הערבית לא רק בהישגים פה ושם".

מה יקרה ליתר המפלגות הערביות?
"אם המשותפת תישאר בגישה הזאת ולא תנסה לצאת ביוזמות ולמצוא דרך חדשה שתשכנע את הציבור הערבי גם היא לבד תיפול".