יותר משני עשורים אנחנו שומעים את המונח כרמים יחידניים (Single Vineyards), כשהכוונה ליין שמגיע מכרם אחד ספציפי. האם כתוצאה מכך יצא יין טוב יותר מיינות אחרים שענביהם מגיעים ממספר כרמים או מכרמים בלתי מוכרים? לא בהכרח, אבל יש פה סיפור. כבר מזמן הבנו שבשביל למכור יין יותר טוב רצוי שיהיה מאחוריו סיפור. כשיין מגיע מכרם אחד מסוים הוא מבטא בדיוק את סיפור הטרואר, או בעברית, את תנאי הגידול הייחודיים לאותו מקום.

הסיפור של המקום, הייחודיות של השנה  
את יקב הרי גליל כולנו מכירים. היקב מוכר מכמה סיבות, בשל נשיאת דגל הקיימות, בזכות יין הדגל שלו, יראון, שמצליח לחבב עצמו על כולם, בצניעות רבה, מיומו הראשון של היקב, וגם בשל הפרוטפוליו המגוון שרובו יינות לא יקרים ויומיומיים, נגישים ונעימים. והנה, בשלוש השנים האחרונות גם ביקב הרי גליל יוצר היינן מיכה ועדיה, ביחד עם היינן מייקל אייברי, יינות מכרמים יחידניים.
 
לדברי מיכה ועדיה, היינן הראשי של היקב, מצד אחד הבחירה לייצר יינות יחידניים באה לספר סיפור קצת יותר מעמיק על המקום שממנו מגיע היין, אבל כל העניין נוצר בגלל "מפגש בין כורם ספציפי ליינן ספציפי באותה עונה". כל שנה בוחרים יינני היקב לייצר שניים או שלושה יינות מכרמים יחידניים בכמויות קטנות, שמייצגים סיפור ייחודי של הצלחה עונתית בכרם מסוים, וזה לא בהכרח חוזר על עצמו באותו כרם בשנה שלאחר מכן. לכל שנה יש את ההזדמנויות שלה ואת ההצלחות שלה, עם כורם שהצליח באותה שנה לעשות משהו מדליק שעומד יפה בפני עצמו, "ואני משרת את הייחודיות של אותה שנה" אומר מיכה.
 
"אני יותר נאמן לאיכות ולייחודיות, מאשר לצורך מסוים להיות עקבי ולייצר משהו סטנדרטי שחוזר על עצמו. אנחנו מתעסקים עם טבע שהוא מאוד דינמי, ואחת מהחוזקות שלנו כיצרני יין היא להבין שעושים יין מהטבע ולעתים ישנו כרם אחד שזוהר יותר מאחר והיינות שיוצאים ממנו עומדים בפני עצמם".

120 חלקות כרם שונות 
ביקב הרי גליל מייצרים מדי שנה יין מ-120 חלקות שונות. "תמיד יש כאלה שמעניינות יותר וכל שנה אני בוחר את אלה שאפשר להוציא מהן סיפור, סיפור של הצלחה. פעם ברברה מכרם הסלע שבמלכיה, ופעם ברברה מכרם המעיין שביראון, פעם מרלו מכרם יפתח ופעם בכרם יפתח זוהר דווקא זן הפטי ורדו. בכרם הסלע למשל היה סירה נהדר ועכשיו עומד להיות מרלו". ליקב, המייצר כמיליון בקבוקים בשנה, 500 דונם המנוהלים ישירות על ידם ועוד כ-600 דונם של כורמים אחרים.  

שנים של לימוד והנאה 
אתה עדיין נהנה לעבוד ביקב? שאלתי את מיכה, שמכהן כיינן היקב כבר משנת 2006. "הצד החקלאי מאוד מרתק בעיני, אנחנו עושים הרבה כדי לייצר שיטת עבודה שהיא יותר בריאה לכרמים ומאריכה את חיי הגפנים כשהן בריאות יותר. בשל כך היעד שלי לחיי הכרמים כיום עלה ל-30 שנים לעומת 15 השנים שהם החזיקו עד כה. מייקל עושה עבודה טובה ומפרה ומשחרר אותי לצד החקלאי, שאני מאוד נהנה ממנו. אני לומד המון בשנים האחרונות, גם דברים שקיבלנו כמובן מאליהם שאני בודק מחדש ומשתדל לשפר, ויש המון מקומות שעדיין יכולים להשתפר. ובכלל, מעניין אותי העיסוק בכל נושא הקיימות שלנו שבין היתר מטרתו לייצר מערכות שמאריכות חיים ולתת ביטוי טוב יותר ליין מהאיכות המקומית".

כרם משגב עם, יקב הרי גליל  (צילום: הגר שמיר)
כרם משגב עם, יקב הרי גליל (צילום: הגר שמיר)

נותנים כבוד לכורמים 
בשנים האחרונות עושים ביקב שימוש רב בקומפוסט, במיצויי קומפוסט ובדשנים שמקורם בפסולת צמחית. "לא מעט קומפוסט עשיר אני ממצה ומחזיר לקרקע" מסביר מיכה. "בעבודה מדליקה שעשינו במפגש עם החברה להגנת הטבע גילינו שבהרבה מאוד מקומות הכרם הפך למעין שמורת טבע, עם הרבה מינים של ציפורים, צמחים ויונקים שמוצאים להם פה בית.
 
בין היתר זה בא לאחר שינוי תודעתי של הכורמים. אנחנו עורכים כבר ארבע עונות סקר בכ-400 דונם, ומצאנו תועלות רבות במגוון, יצרנו תעודת זהות פר כרם, בהתאם לטבע של המקום. היחסים בין טבע לאדם מובנים לי היום הרבה יותר, אנחנו מכירים את השכנים קצת יותר טוב ואז אפשר להתייחס אליהם בצורה יותר עניינית. הנושא הרבה יותר דינמי ומורכב, והכורמים מתחילים להתעניין בזה גם כן.
 
בכלל, הכורמים הם הגורם הגדול וצריך להתייחס אליהם בכבוד הראוי ולייצר מענה לצרכים שלהם וגם לשלנו, זו עבודה מורכבת שדורשת הרבה סבלנות ושיתופי פעולה. אנחנו מלמדים אותם את הצרכים שלנו והשיח בינינו מייצר לי הזדמנות ללמוד מהם הרבה דברים חדשים. צו השעה הוא למצוא חקלאות שלא עסוקה רק בעצמה, אלא עסוקה בלהחזיר לטבע". 

זהות גלילית 
עם הנאמנות לערכי שימור הסביבה נשמע מאוד טבעי שנולדו מהסיפור הזה יינות יחידניים. היינות הזניים הללו נותנים ביטוי לזן שממנו נוצרו, לכרם הייחודי המצטיין ולתנאי גידולם. נוצרים יינות בעלי זהות גלילית, יינות נגישים ומזמינים, שלא מחפשים דווקא את התחכום, ויינות שמתאימים לאוכל המקומי. 
 
סירה, כרם הצוק 2017 
כרם הצוק ממוקם בגובה של 670 מטר מעל פני הים על גבול הלבנון. הכרם זוכה לגידול בר קיימא ומניב איכויות מצוינות לאורך שנים. היין מיוצר מענבי סירה מכרם מנרה הצפוני. סירה אופייני עם ניחוחות של פרחוניות, פרי בשל, מעט מתקתק, אדמה, וניל ועשבי תיבול, בפה יובש נעים, נגישות קטיפתית, חומציות מאוזנת ונעימה וסיומת ארוכה. 

הרי גליל, כרם הצוק 2017 (צילום: אייל גוטמן)
הרי גליל, כרם הצוק 2017 (צילום: אייל גוטמן)

פטי ורדו, כרם יפתח 2017  
כרם יפתח שוכן בעמק קדש מערבית לעמק החולה. גובה הכרם 420 מטר מעל פני הים. 100% פטי ורדו די עוצמתי, ניחוחות עשירים של פרי המשולבים בתיבול ירקרק,  וניל ותה. מרקם מלא, נעים וקטיפתי בפה וחומציות טובה ומאוזנת. הסיומת נוכחת וארוכה. 

ברברה, כרם המעיין 2016  
הסינגל ויניארד השלישי, מחלקת כרם המעיין בסמוך לקיבוץ יראון, הנטועה משנת 2003. החלקה נקראת כרם המעיין בשל המעיין הנובע בשולי הכרם. 100% ענבי ברברה שיצרו ניחוחות פרי יער אדום וטוב, תבלינים, טיפה מינרליות ועץ קלוי. יין אלגנטי ולא שתלטן, עם מרקם קטיפתי, חמיצות קלאסית וסיומת ארוכה ומהנה.  
הרי גליל, כרם המעיין 2017  (צילום: יח''צ)
הרי גליל, כרם המעיין 2017 (צילום: יח''צ)
 
סירה, כרם הסלע 2016  
הסינגל ויניארד השני (לאחר כרם יפתח 2015), מכרם הסלע הממוקם בסמוך לקיבוץ מלכיה וניטע בשנת 2005 בגובה של 726 מטר מעל פני הים. 100% ענבי סירה שיצרו ניחוחות פרי יער נוכחים, פלפל שחור, אדמה, וניל וטיפה עץ. הגוף די מלא, חמיצות יפה ומאוזנת וסיומת ארוכה ואלגנטית.
 
קברנה סוביניון-קברנה פרנק, כרם משגב עם 2016 
כרם משגב עם, כרם בר קיימא, הממוקם בגובה של 800 מטר מעל פני הים על גבול לבנון. 50% ענבי קברנה סוביניון ו-50% קברנה פרנק. יין מקסים עם ניחוחות פרי יער די עוצמתיים ותיבול יפה ופלפלי, אדמה ומעט עץ. בפה מרקם נעים ודי מלא, חומציות מצוינת וסיומת ארוכה ומלטפת. 

 מחיר כל היינות בסדרה: 188 שקלים