ארכיאולוגים, שערכו חקירות בעיר מקסיקו סיטי, גילו כי מתחת לאדמה קבורים במגדל שרידים של 119 גברים, נשים וילדים. הממצא המחריד, שכונה "מגדל הגולגלות האצטקי", הוא תוספת לתגלית שנחשפה בעבר באזור, שככל הנראה נגרמה בעקבות הכיבוש הספרדי של המדינה בתקופת המלוכה של הרנן קורטס. המקום המטריד נמצא לראשונה כבר בשנת 2017, אך שלשום (שבת), התגלה הממצא החדש בחלק המזרחי של המקום, ששפך אור על האירוע. צפו בתיעוד הממצא המרתק מתחת לאדמה:

"מגדל הגולגולות האצטקי" שנמצא מתחת למקסיקו סיטי (צילום: רויטרס)

על פי המכון הלאומי לאנתרופולוגיה והיסטוריה, השרידים הם של אנשים שנלכדו בידי האויב הספרדי וככל הנראה הוחזקו בשבי. "למרות שאיננו יכולים לקבוע כמה אנשים לחמו, ההשערה היא כי מדובר בשבויים שהוקצו לטקסי העלאת קורבן", אמרה הארכיאולוגית ברה רודריגז. על פי הממצאים, המגדל כולו, שמורכב מראשי גולגולות, הוא בקוטר של 4.7 מטרים. בנוסף, הוא ממוקם באזור טמפלו, אחד המקדשים המרכזיים בבירת האצטקים, שלימים הפכה לעיר מקסיקו סיטי בסביבות המאה ה-15. 

יותר מ-600 גולגולות נמצאו במצטבר, כאשר הרשויות המקסיקניות תיארו את ממצא "כאחת התגליות הארכיאולוגיות החשובות במדינה מזה שנים". שרת התרבות במדינה, אלחנדרה פרוסטו, אמרה: "בכל פעם העיירה התת קרקעית ממשיכה להפתיע אותנו. מדובר באחד הממצאים המרשימים ביותר בארצנו בשנים האחרונות". באותם הימים, הקרבת קורבנות סימלה את המשך קיום הסביבה והאנושות ולכן, הארכיאולוגים רואים במגדל הגולגולות האצטקי כבניין של חיים ולא של מוות. 

''מגדל הגולגולות האצטקי'' (צילום: רויטרס)
''מגדל הגולגולות האצטקי'' (צילום: רויטרס)

היסטוריונים מספרים כי ראשיהם הכרותים של הלוחמים השבויים סודרו בצורת מגדל כיוון שהם שימשו כקישוט. רודריגו בולנוס, אנתרופולוג ביולוגי אמר: "ציפינו למצוא גולגולות רק של גברים, כיוון שחשבנו שגברים צעירים הם הלוחמים של אותם ימים. למצוא נשים וילדים זו הפתעה אמיתית מפני שזה משהו שאין לנו תיעוד שלו, וזה ממצא ראשוני שמצביע על נשים וילדים שנפלו בשבי". 

לדברי ההיסטוריונים, המגדל שימש להעלאת קורבן לאל השמש האצטקי. בטקס טיפוסי, הקורבנות היו מובלים אל ראש המקדש, שם ארבעה אנשים הניחו אותם על גבי לוח אבן. הכומר היה חותך את בטנו של הקורבן באמצעות סכין צור טקסית, ולאחר מכן הוא היה קורע את ליבו של הקורבן מגופו. לאחר מכן, ראשו היה מונח בקערה, שהוחזקה על ידי פסל האל המכובד, ושאר הגופה הושלכה במדרגות המקדש.