העולם הגלובלי הופך להיות קטן ונגיש הרבה יותר מן העבר. הטיסות המרובות והזולות ברחבי העולם גורמות למעבר אנשים ממדינה למדינה בחופשיות רבה ובקלות. יחד עם זאת, הגירה למדינות מערביות בכלל ולישראל בפרט אינה דבר קל או פשוט. לכל מדינה חוקי הגירה משלה, ולכן יש חשיבות להיעזר בעורך דין שמתמחה בתחום ההגירה והסדרת המעמד בישראל.

ישראל באופן כללי אינה מדינת הגירה, מלבד האפשרות הפשוטה להסדרת מעמד בישראל על ידי חוק השבות. במסגרת החוק נקבע כי לכל יהודי הזכות לעלות לישראל, כמו גם לבני משפחתם של יהודים לרבות ילדים, בני זוג ונכדים.

אך מה קורה כאשר אזרח או אזרחית מדינת ישראל מתאהב בזר או בזרה ממדינה אחרת ודתו או דתה שונים, אזי האם הם יוכלו להתגורר בחופשיות בישראל ללא הגבלת זמן?
 
התשובה היא לא.
 
יש להסדיר את מעמדם של בני הזוג בישראל מול משרד הפנים. למשרד הפנים נוהל מיוחד שנועד להסדיר מעמד של זרים הנשואים לישראלים או שהם ידועים בציבור. מטרת הנוהל לקבוע את אופן הטיפול בבקשות למתן מעמד לבני זוג זרים הנשואים לאזרחים ישראלים בהתאם לסעיף 7 לחוק האזרחות. 

לפניה ישירה אל עורכת דין סיגלית ישעיהו, לחץ/י כאן

בני זוג נשואים
הדרך הראשונה היא באמצעות נישואין אזרחיים במדינות שונות ורבות המבצעות הליך שכזה. היתרון בנישואים כאלה האו כי ההליך הבירוקרטי במשרד הפנים מתקצר לשנים אחדות ואורך על פי רוב 4-5 שנים. 

כמובן שההליך הבירוקרטי במשרד הפנים הוא הליך מורכב, סבוך וקשה, הבקשה להסדרת המעמד מוגשת למשרד הפנים ויש לצרף אליה אסמכתאות רבות ומגוונות ובין היתר עובדות, מסמכים וראיות המעידות בדבר כנות הקשר בין בני הזוג כמו גם תוצאות של בדיקות שונות. 

משרדה של עו"ד סיגלית ישעיהו מלווה בכל ההליך המורכב בדרך להסדרת מעמד. הליווי המשפטי כולל סיוע בהכנת החומר בבקשות השונות, ארגון האסמכתאות שיש להגיש למשרד הפנים, ליווי במהלך הפגישות במשרד הפנים שנועדו לבחון את כנות הקשר בין בני הזוג.

הסדרת מעמד במשרד הפנים בין ידועים בציבור
הדרך השנייה בהסדרת המעמד היא כאשר בני הזוג חיים בשיתוף, קרי חיים משותפים  תחת קורת גג אחת יחדיו ונחשבים כידועים בציבור אך אינם נשואים. כמובן שבעולם ובישראל בתקופה האחרונה זו דרך מקובלת ומוכרת לניהול חיי זוגיות ומשפחה ללא נישואים. גם מבחינה משפטית החוק והפסיקה מכיר בצורת חיים מקובלת שכזו.

גם בנושא זה ישנו נוהל מיוחד במשרד הפנים להסדרת מעמדם של הידועים בציבור. השוני  בין בני זוג נשואים ובין בני זוג שאינם נשואים הוא שבמקרה של בני זוג שאינם נשואים הנוהל יהיה מורכב יותר וייקח זמן ניכר וארוך אף יותר.

משרד הפנים
למשרד הפנים כאמור קיימים נהלים מוסדרים בכל הקשור להסדרת מעמד בין בני הזוג, קבלת המעמד לבן זוג זר היא אינה אוטומטית ואינה מהירה כלל, אלא מתבצעת באמצעות הליך הדרגתי אשר נבחן ונבדק במשך שנים רבות. במסגרת ההליך יבדקו ההיבטים הבאים:

  • משרד הפנים יבדוק את מרכז החיים של הזר והאם יש זיקה איתנה לישראל.
  • נוסף על כך, משרד הפנים יבדוק את כנות הקשר, קרי האם בני הזוג אכן כאלה במציאות. תוך כך משרד הפנים יבדוק את אופי היחסים והאם הם כנים ואמיתיים.  

משרדה של עורכת דין סיגלית ישעיהו מלווה את בני הזוג לכל אורך ההליך המדורג
משרדנו מלווה בכל ההליך מול משרד הפנים ותוך כך מסייע בהגשת החומר, ובליווי שוטף לקראת הראיונות הזוגיים והריאיון שנערך לכל אחד מבני הזוג בנפרד, במהלכו ישאלו את בני הזוג שאלות רבות על חייהם המשותפים וכנות הזוגיות. במסגרת זו המשרד מכין את הפונים לכל הראיונות מסוג זה.

נוסף על כך, המשרד מלווה את הפונה שלב אחר שלב עד לקבלת המעמד בישראל. ראשית תוכן הבקשה עצמה כאשר גם בהגשת הבקשה עצמה נדרשת מיומנות מאחר שהיא כפופה  לדרישות של משרד הפנים ולנהליו. במסגרת הליווי המשפטי כאמור, המשרד יעזור לפונים בצירוף מסמכים רבים אשר נדרשים לפי נהלי משרד הפנים וינחה את בני הזוג לכל אורך הדרך עד להשגת המטרה.

במהלך הריאיון הזוגי שבמסגרתו משרד הפנים מבצע בדיקה רחבה בדבר כנות הקשר, משרדה של עורכת הדין ילווה את הזוג תוך מודעות לכך שלעיתים יש צורך בשמירה על זכויותיהם במעמד זה וזאת באמצעות שימוש בידע נרחב ומעמיק בחוקים ובפסיקה הרלבנטית להליך.

כאשר משרד הפנים עורך את הבדיקות השונות שכוללות בין היתר גם היעדר מניעה ביטחונית ו/או פלילית, יתחיל ההליך המדורג ואז תינתן לבן הזוג אשרת עבודה שתתחדש מעת לעת, אך בכך לא נשלם ההליך. בני הזוג ידרשו להגיע מדי שנה ללשכת האוכלוסין וההגירה של משרד הפנים לצורך עריכת בדיקה מחודשת של עמידתם בנהלים ובקריטריונים הרלבנטיים כאשר משרדנו יעניק להם ליווי משפטי גם במהלך שלב זה.

לאחר כשלוש שנים תשודרג האשרה למעמד של תושב ארעי. אשרה מסוג זה כוללת גם זכאות לקבלת זכויות סוציאליות. תוך כך, בני הזוג יצטרכו להמשיך להגיע ללשכות האוכלוסין וההגירה בליווי משרדינו לצורך בדיקה מחודשת אודות כנות הקשר והזיקה של בני הזוג, מסמכים נוספים יוגשו וראיון נוסף יערך לפי דרישת משרד הפנים ונהליו.

החשיבות של קבלת ליווי משפטי בהליך הסדרת מעמד במשרד הפנים
ההליך כאמור הוא מסובך, מסורבל ואורך שנים רבות. לפיכך, ללא ידע מתאים משרד הפנים עלול לדחות את הבקשה עקב סיבה מוצדקת ולעיתים גם בשל סיבות שאינן מוצדקות. על כן, קיימת חשיבות רבה לכך שבני הזוג יכירו את זכויותיהם מול משרד הפנים ויקבלו ייצוג משפטי  וליווי צמוד של עורך דין מקצועי, מנוסה ובעל ידע רב ומעמיק בחוק ובפסיקה, הבקיא בהליך מראשיתו ועד להסדרת המעמד המוצלחת של בני הזוג בישראל.

עורכת דין סיגלית ישעיהו בעלת ניסיון רב בתחום ההגירה לישראל ובייצוג מול משרד הפנים בהליכים של הסדרת מעמד של בני זוג זרים בישראל. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להסדרת מעמד בישראל LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.