פרופסור סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן ששוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, הסביר על החיסונים העתידים להגיע למדינת ישראל. הוא מקווה שהחיסון יחזיר אותנו לחיים שהכרנו ורוצה שכמה שיותר אנשים במדינה יתחסנו, אך גם מכיר את "הרוח הישראלית" ומעריך כי לא נוכל להגיע למצב של אפס הדבקה.

מה שלומך? מה אתה אומר אנחנו הולכים להיות הראשונים בעולם שמגיעים לחיסון?
"אנחנו לא הראשונים, כי סך הכול אנגליה כבר מחסנת כשבוע, קנדה, בחריין, מי עוד? מקסיקו אפילו קיבלו אישור ועכשיו ארה"ב. אנחנו נהיה בין הראשונים, זה כן".

מה אתה יכול להמליץ לנו?
"מבחינתי זו החלטה אישית, אני חושב שהרבה דברים שניסינו עד עכשיו ולא רק אנחנו, כל מיני מדינות שנלחמו כנגד הקורונה, כל אחד ניסה את המודל שלו. אני חושב שצריך לקחת בחשבון את האוכלוסייה. אנחנו לא יכולים להגיע למצב של אפס הדבקה, זה לא מתאים לרוח הישראלית וגם למדינות אחרות. אנחנו יכולים לשמור על האוכלוסיות המבוגרות, אבל גם כאן יש בעיתיות. לכן אני בהחלט מקווה שהחיסון יעזור לנו לחזור כמה שיותר מהר לחיים הרגילים שהכרנו".

אם אני מבין נכון, לחיסון יש תוצאות מדהימות בהקשר לזה שאם נתחסן גם אם נחלה לא תהיה מחלה קשה. עד כאן אני צודק?
"אתה בגדול צודק".

אבל לא יודעים או לא בטוחים אם הוא מונע הדבקה. אני שואל, מתי נדע את הסגולות גם בתחום הזה?
"אנחנו נראה קודם כל ברמה של האוכלוסייה. זה לא חיסון אחד אלא יש מספר חיסונים וכל חיסון צריך לשפוט לגופו. לכל חיסון יש את המאפיינים שלו. יש קורלציה בין א-סימפטומטיות ליכולת הדבקה, את זה אנחנו יודעים בלי קשר לחיסונים. לכן אנחנו נוטים להאמין, וזה קשה להגיד את זה בתור מדענים, שיש קורלציה בין זה שאדם יהיה מחוסן לבין זה שתהיה פחות העברה של המחלה. זה לא נבדק, זה לא אומר שזה לא קורה, אבל זה לא נבדק. ברגע שזה יהיה ברמה של האוכלוסייה אין ספק שאנחנו נראה תהליכים כאלה. המחקרים ממשיכים, פייזר ממשיכה עוד שנתיים".

לכמה זמן החיסון תופס? את החיסון של פייזר לוקחים בשתי מנות ומודרנה יהיה במנה אחת.
"לא, מודרנה גם שתי מנות. כרגע החיסונים המובילים שהם רק מנה אחת זה ג'ונסון אנד ג'ונסון".

ספוטניק היית לוקח?
"הביקורת על החיסון נובעת קצת מזה שתהליכים לא היו שקופים בהתחלה והחליטו לדלג על פאזה שלוש וחזרו בהם. הניטור של הניסוי נעשה על ידי חברה הולנדית מבחוץ כדי לתת אמון אבל אין לנו את כל התוצאות".

המדע הרוסי הוא מדע ראוי.
"אני לא מזלזל באף אחד, באמת. אם תסתכלו פחות או יותר על הנייר, החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון והחיסון הרוסי מאוד דומים".

איזה טכנולוגיה עדיפה? RNA או נגיף מוחלש?
"זה וירוס אחר עליו השתילו חלבון מהקורונה, זה לא הקלאסי אבל יותר קלאסי מה-RNA, לתחושתי, הייתי מאוד סקפטי עם ה-RNA והופתעתי לטובה. אני כרגע באמת חלוק בדעתי מה יותר טוב. רוצה להאמין ששניהם טובים באותה מידה".

הישג מדעי עצום נכון?
"אני מצטרף לגמרי, אני חושב שבתור אימונולוג אני חייב להגיד שאני פשוט נשארתי עם פה פעור. ראינו שמודרנה תוך חודשיים מהפרסום של המידע הגנטי של הווירוס, כבר הייתה בפאזה ראשונה, אין פה תיאוריות קונספירציה ".

למה אצלנו לוקח זמן?
"אין לנו את ההשקעה האדירה שממשלת ארה"ב העמידה לרשות מודרנה לדוגמה של מיליארדים, וכסף עושה את זה. צריך לקצר את הבירוקרטיה, ומשתדלים מאוד לקצר אותה. לעשות את זה בפעם הראשונה פחות או יותר בארץ, אתה צריך ללמוד כשאתה מתמודד עם חברות ותיקות, אני חושב שזה טוב שאנחנו מפתחים ופיתחנו, אני חושב שמבחינת התרגיל זה חייב להיות".

את מי צריך לחסן קודם?
"אני חושב שזה על בסיס של זמינות החיסונים, צריך לתת עדיפות לתחושתי לאוכלוסיות סיכון אבל אם נהיה במצב שאנשים יתמהמהו צריך לאפשר לכל אחד, זו החלטה אישית, להתחסן".

טראמפ הודיע שלא יתחסן.
"יש עניין של דוגמה אישית, טראמפ חלה, תיאורטית יש לו נוגדנים והוא קיבל מנה של נוגדנים מלאכותיים לתוך הדם כדי להוציא אותו מהמצב הזה. אולי הוא אלטרואיסטי והוא מציע את החיסון שלו לאוכלוסייה שצריכה את זה".

מתי נחזור לשגרה?
"שמעתי את הדברים של פרופ' נחמן אש שאומר שהוא מקווה שסביב הסדר נהיה כולנו סביב השולחן ביחד, בואו נהיה אופטימיים. אני רוצה לקוות שבסביבות האביב, בחצי שנה הקרובה, אנחנו נראה שינויים. זה תלוי בכמה אנשים ירצו להתחסן ושלא יהיו תקלות. אני לא נביא, אני מדען".