נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר היום (שני) כי איראן מוכנה לחזור להסכם הגרעין במקורי במלואו, אם ארה"ב תסכים לחזור אליו במלואו. את הדברים אמר במסיבת עיתונאים והוסיף: "טראמפ וגורמים קיצונים באיראן רצו לחסל את הסכם הגרעין, אך ממשלתנו לא נתנה לזה לקרות. אנו פועלים לשמור על ההסכם והממשלה לא תיתן לגורמים שונים לפגוע בתכניתה להסרת הסנקציות".

בנוגע למצבה הכלכלי של איראן אמר רוחאני: "אני יכול להעריך שהתנאים לייצוב המצב ישתפרו בחודשים הקרובים". רוחאני הבהיר כי ממשלתו פועלת להסרת הסנקציות הכלכליות על איראן בהקדם האפשרי: "מבחינתי לעשות ככל הניתן להסרתן מיד - אין צורך לדחות זאת. אם ארה"ב תשוב למה שסוכם איתה, גם אנחנו נשוב".

נתניהו מזהיר מפני איראן גרעינית באזכרה לדוד בן גוריון. צילום: רועי אברהם, לע"מ

רוחאני גם התייחס לאישור החוק במג'לס (הפרלמנט האיראני) על הגדלת שיעור העשרת האורניום במדינה ל-20% ואמר: "הממשלה לא רואה בהחלטת הפרלמנט כחשובה או מועילה". כזכור, החלטה הקשורה לשינוי מדיניות הגרעין האיראני צריכה לקבל את אישורו של המנהיג העליון עלי ח'מנאי.

רוחאני סיכם את דבריו ואמר כי הסכם הגרעין משנת 2015 אינו נתון למשא ומתן מחודש, וכאמור הם מצפים לחזרה מלאה להסכם הקיים. עוד אמר: "לא שמעתי את ביידן מדבר על הסכם משופר, אך בכל אופן נבהיר כי אנו קוראים לחזור להסכם המקורי". בנוסף אמר רוחאני כי ביידן מודע לתכנית הטילים והנשק האיראנית ויודע כי היא אינה נתונה למשא ומתן אף היא.

דבריו של נשיא איראן מגיעים על רקע כניסתו הקרבה של ג'ו ביידן לבית הלבן. ביידן הצהיר במהלך קמפיין הבחירות שלו כי הוא מעוניין לשוב לשולחן המשא ומתן עם איראן וכן כי הוא שואף להשיג "הסכם גרעין משופר מזה שנחתם בשנת 2015 על ידי הנשיא אובמה". ממשלת איראן אינה מעוניינת בחתימתו של הסכם חדש, וקוראת לחזרה מידית להסכם המקורי. באיראן הציבו באופן רשמי את הסרת כל הסנקציות הכלכליות שהטיל ממשל טראמפ כתנאי לחזרתם להסכם הגרעין.

לפני כחודש פורסם כי מאז החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ על נסיגתו מהסכם הגרעין עם איראן בשנת 2018, הגדילה איראן את כמות האורניום המועשר במדינה פי 12 יותר משהותר בהסכם המקורי. על רקע זה דווח כי הנשיא היוצא בחן אפשרות לתקיפת מתקני הגרעין במדינה - הצעה שככל הנראה ירדה מהפרק.