נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בבית ההשקעות 'הלמן אלדובי', שוחח הערב (שני) עם ענת דוידוב בתכניתה 'איפה הכסף' ב-103FM ונתן מספר עצות וטיפים פיננסים לעצמאים ושכירים בתקופת הקורונה. בין השאר הוא סיפר על אפשרויות שונות להחזרי מס והיכולת למשוך כספים מקרנות הפנסיה.

כמה עצות זהב, כותרות, מה היית מייעץ עכשיו למי שסוגר חשבון, בעיקר עצמאים.
"לזכור שנשארו לנו עוד שבועיים, לא לחכות לסוף החודש, מי שעדיין לא הפקיד או ניצל בקרן הפנסיה וכמובן בקרן ההשתלמות לרוץ לעשות זאת עכשיו".

מה זה אומר בעצם?
"אנו צריכים לזכור שאם אנו שכירים או עצמאים ההפקדה לחיסכון הפנסיוני מעבר לזה שהיא מבטיחה לנו את החיסכון בגיל פרישה, היא גם נותנת לנו הטבות מס עכשיו. כלומר אם אני עצמאי ואני מבצע הפקדות לחיסכון הפנסיוני שלי או לקרן ההשתלמות, אני עוד חצי שנה בדוח השנתי שלי יכול לקבל החזר מס אפילו של 30 אחוזים".

הדברים האלה שאתה אומר אנו יודעים אותם בשגרה, זו שנה לא רגילה. איפה בדיוק אנו מוצאים כאן את הבאגים, את נקודת התורפה שמשנות קצת את ככל היחס של לקוח או נישום כלפי מס הכנסה?
"בכל שלב באמת אנו ממליצים לאנשים לבוא ולהפקיד כספים מהחיסכון הפנסיוני שלהם, אך כעת אנו תופסים אנשים במצב קשה. אני לא מכיר הרבה עצמאים שלא נפגעו מהמשבר הכלכלי, ולכן צריכים לבוא ולראות איך אנו רותמים את המשבר הזה לטובתנו. איך מיישמים תכלס את מה שהרשות נותנת להם. רשות שוק ההון ומשרד האוצר מאפשרים לאנשים שיש להם קרן השתלמות לא נזילה, למשוך כספים בפטור ממס. אם ביום יום אני משלם 47% מס על המשיכה הזאת, אני יכול למשוך 7,500 שקלים פטורים ממס. את הכספים במקום להשתמש אני מפקיד מחדש בקרן ההשתלמות שלי. הצורה הזו גם משכתי כספים פטורים ממס וגם קיבלתי הטבת מס על ההפקדה הזו".

צריך להזכיר שזה לא בדיוק הדבר הכי נבון לקחת כספים של קרן השתלמות כי זו קרן טובה שנותנת תשואה מצוינת, אבל ההקלה הזו נעשתה עבור מי שצריך, אלו זמנים מיוחדים. עוד עצה טובה טיפוסית אופיינית לזמן קורונה?
"אפשר גם לקחת הלוואה. מי שהפקיד בצורה שוטפת לאורך כל השנים לקרן ההשתלמות, יכול לקחת הלוואה עד 45 אחוזים מהחיסכון, ואת ההלוואה הזו מראש להפקיד בקרן הפנסיה או ההשלמות וגם כאן יכולים לנצל את הטבות המס".

אנשים שאין להם רווחים, שפוטרו ובכל זאת הם עדיין עצמאים, נגיד שהרוויחו משהו קטן בתחילת שנה, איך מתייחסים אליהם? הם כן או לא ממלאים דוח? מה לגביהם?
"כל אחד צריך להגיש דוח שנתי, אם אין רווחים לא צריך לשלם עוד מס לרשות המסים אבל צריך לזכור שחיסכון פנסיוני זה לא רק מס אלא גם כיסוי ביטוי ומי שהפקיד לחיסכון הפנסיוני בתחילת שנה צריך לראות איך הוא ממשיך את הכיסוי הביטוחי. בצורה זו יש לנו הסדר ביטוח, שומר לנו על כיסוי ביטוחי בקרן הפנסיה או בביטוח המנהלים והוא עושה זאת מתוך החיסכון הקיים. אני העצמאי לא צריך להביא כספים נוספים מהכיס".