על פי רוב, הנכס המשמעותי והעיקרי של בני זוג הוא דירת המגורים המשותפת אשר עשויה להיות רשומה על שם שניהם או על שם אחד מהם בלשכת רישום המקרקעין - הטאבו. המונח פירוק שיתוף מתייחס למצב שבו בעת הגירושין הצדדים צריכים לחלק ביניהם את הנכסים המשותפים שלהם. לצורך ביצוע חלוקת הרכוש בין בני הזוג, יש צורך להגדיר אילו נכסים נחשבים למשותפים ואילו שייכים לכל אחד מבני הזוג בנפרד. בשלב הבא תפורק השותפות ביחס לאותם נכסים הנחשבים למשותפים כאשר רק לאחר פירוק השיתוף ניתן יהיה לחלק את הנכסים בין בני הזוג.

לפניה ישירה אל עורכת דין ומגשרת מירב גואטה-כהן, לחץ/י כאן

מתי אפשר להגיש תביעה לפירוק שיתוף?
תביעה לפירוק שיתוף, כשמה כן היא, תביעה שמטרתה לפרק את השותפות בנכס מסוים. במדינת ישראל כל אחד מבעלי הזכויות בנכס משותף יכול להגיש תביעה לפירוק השותפות, בכל עת! ולמעשה ללא כל סיבה מיוחדת, מעבר לכך שברצונו לפרק את השותפות. הזכות לפירוק השיתוף היא זכות יסוד קניינית.

פירוק שיתוף בין בני זוג בדירת מגורים
ביצוע פירוק שיתוף בדירת המגורים תוך מכירת הדירה וחלוקת הרווחים בין הצדדים הוא לרוב נושא טעון רגשית. זאת מכיוון שלעיתים קרובות מדובר במקום בעל ערך סנטימנטלי רב עבור כל בני המשפחה. סעיף 37(א) לחוק המקרקעין קובע כי שותף במקרקעין רשאי לדרוש פירוק שיתוף במקרקעין בכל זמן שיחפוץ.

עם זאת, בפסיקה נקבע כי פירוק שיתוף בדירה במסגרת הליך גירושין הוא שונה מפירוק שיתוף בנכס שנעשה בין שותפים עסקיים. כאשר מדובר בפירוק שיתוף בדירה של צדדים שהיו בני זוג לבית המשפט יש יותר שיקול דעת והוא רשאי לבחון בצורה רחבה יותר את הנושא תוך סקירה של מכלול הנסיבות לצורך קבלת החלטה שמשקללת את זכויותיהם הרכושיות של הצדדים עם הצרכים של ילדיהם.

עיכוב פירוק שיתוף בדירת מגורים 
סעיף 40א לחוק המקרקעין קובע כי כאשר בית המשפט החליט לבצע פירוק שיתוף בדירה של בני זוג שמתגוררים בה קטינים, פירוק השיתוף באמצעות מכירת הנכס וחלוקת הפדיון יעוכבו עד למציאת סידור מגורים ראוי עבור הילדים הקטינים וההורה המשמורן. נוסף על כך, סעיף 6א לחוק יחסי ממון כולל הוראה דומה וקובע שהערכאה שדנה במכירת דירת המגורים צריכה לעכב את המכירה כל עוד לא נמצא סידור מגורים ראוי עבור הילדים הקטינים של בני הזוג ועבור ההורה המשמורן.

נוסף על כך, בסעיף 6 לחוק יחסי ממון בין בני זוג נקבע כי במצב שבו בני הזוג לא הגיעו להסכמה, בית המשפט הוא זה שיחליט מה מגיע לכל אחד מהם או שיקבע כיצד יבוצע איזון המשאבים בין בני הזוג לרבות קביעת מועדים ותנאים נוספים. לצורך קביעת אופן ועיתוי ביצוע איזון המשאבים בית המשפט יתחשב במצבו הכלכלי של כל אחד מבני הזוג ובטובת ילדיהם הקטינים באופן שימזער ככל האפשר את הפגיעה ברווחתם. 

עיכוב ביצוע של פירוק שיתוף ניתן לראות גם בעת שאישה מגישה תביעת שלום בית לבית הדין הרבני ועותרת לצו מדור ספציפי שיאפשר לה להמשיך לגור בדירה המשותפת של בני הזוג. חשוב לציין כי לפי חוק מיסוי מקרקעין, העברת זכויות בדירה שנעשית בין בני זוג בהתאם לפסק דין שניתן אגב הליכי גירושין אינה מהווה עסקה במקרקעין ולכן אינה חייבת במס.

אפשרות נוספת לעיכוב פירוק השיתוף בדירת מגורים היא כאשר אחד מבני הזוג רוצה לרכוש את חלקו של האחר באמצעות הזכויות הרכושיות שיגיעו לו במסגרת איזון המשאבים. במקרה כזה נטיית בתי המשפט היא לעכב את פירוק השיתוף עד שיתברר האם אפשרי הדבר. כך למשל, בערעור שהגישה הכותבת לביהמ"ש המחוזי נקבע, כי לבת הזוג יש זכות לעכב את פירוק השיתוף על מנת שתוכל לבחון האם יכולה היא במסגרת איזון המשאבים לרכוש את חלקו של הבעל.

הגשת תביעה לפירוק שיתוף עקב היעדר הסכמה ביחס למכירת דירת המגורים 
כאשר אין הסכמה בין הצדדים בנושא מכירת דירת המגורים המשותפת, הצד המעוניין במכירת הדירה יצטרך להגיש תביעה לפירוק שיתוף לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. הערכאה השיפוטית עשויה לקבוע שחלק מהתמורה שתתקבל כתוצאה ממכירת הדירה תישמר בנאמנות אצל צד שלישי כדי להבטיח את מדור הקטינים, או לחילופין לדחות את המכירה ולעכב את התהליך כאמור. 

אפשרות נוספת היא מינוי כונס נכסים שיבצע את פירוק השיתוף ויחלק את הכספים שהתקבלו ממכירת הדירה בין הצדדים לאחר תשלום הוצאות המכירה. ברוב המקרים בית המשפט ממנה את עורכי הדין המייצגים את הצדדים ככונסי נכסים יחדיו כך שכל אחד מהם שומר על האינטרסים של הצד שאותו הוא מייצג תוך חתירה למכירת הנכס במחיר האופטימלי ובהתאם לרצונם של הצדדים.

עורכת דין ומגשרת מירב גואטה-כהן בעלת ניסיון של כ-20 שנה בדיני משפחה, מנהלת פורום פנסיה צבאית תקציבית בגירושין באתר עורכי הדין LawGuide, מייצגת גברים ונשים בהליכי גירושין, פירוק שיתוף אגב גירושין, התרת נישואים, חלוקת רכוש, צוואות, ירושות, הסכמי גירושין והסכמי ממון, ידועים בציבור ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לפירוק שיתוף במקרקעין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.