מליאת הכנסת ננעלה היום (שלישי) מבלי שהצעת החוק לפיזור הכנסת הועלתה לדיון והצבעה בקריאה ראשונה. כזכור, ביום רביעי בשבוע הבא אמורה הכנסת ה-23 להתפזר בעקבות אי אישור תקציב המדינה. מוקדם יותר הודיע יושב ראש הכנסת יריב לוין לאופוזיציה כי אם הזמן יאפשר זאת, הדיון בחוק הפיזור יתחיל היום אך ייעצר בשעה 16:00 וימשך בשבוע הבא. הנושא שובץ במיקום האחרון, זאת בתקווה שלא יספיקו לדון בנושא, והוא יידחה לשבוע הבא - בו הכנסת ממילא צפויה להתפזר.

יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד, חבר הכנסת מיקי זוהר, אמר במליאה כי "אנו נמצאים בתקופה לא פשוטה, בה מדינת ישראל כנראה נגררת למערכת בחירות נוספת, רביעית במספר. זה דבר שאנו עושים הכל בשביל למנוע אותו. אנו לא רוצים שתהיה מערכת בחירות. גם הנאומים בני דקה שאנו, חברי הקואליציה נושאים כאן נועדו כדי למנוע בחירות. אנחנו רוצים לעשות הכל כדי שאזרחי ישראל בתקופה הזאת לא ילכו למערכת בחירות".

מיקי זוהר בישיבת סיעת הליכוד

לאחר מכן פנה זוהר לחברי כחול לבן ואמר להם: "אני חושב שאפשר לומר לכחול לבן שעדיין לא מאוחר. אפשר לתקן ולמנוע את מערכת הבחירות. אפשר לשבת ולדבר ולהגיע להסכמה על מנת שלא ניגרר למערכת בחירות נוספת. הדבר תלוי בחברי כחול לבן ובעומד בראשם בני גנץ. אני מקווה שבתוספת הזמן נצליח להבקיע את השער שימנע מערכת בחירות מיותרת".

זוהר גם אמר בראיון בערוץ הכנסת, כשעה לפני כינוס המליאה: "בלי טריקים ובלי שטיקים נעשה הכל בשביל לדחות את ההצעה".

בליכוד רוצים לדחות את חוק הפיזור בכל מחיר, כאשר הסיעות החרדיות ביקשו אמש מיו"ר הכנסת לקצר את שעות דיוני המליאה היום ומחר, זאת בשל הדלקת הנרות, לצד תקווה מאחורי הקלעים שחוק הפיזור לא יכנס. כמו כן, גורמים בקואליציה אמרו בשיחה עם "מעריב" כי הם "מתכוונים לקיים פיליבסטר ארוך מאוד לקראת הדיון בהצעה".

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) אמר בראיון בגל"צ: "כחול לבן גוררים אותנו לבחירות בעיצומו של המשבר הזה, תקציב 2021 מונח לפתחם כבר יותר מחצי שנה. הדברים ברורים - כחול לבן הפרו את ההסכם הרבה לפני התקציב כחול לבן הפרו את ההסכם, הם מתנהגים כמו אופוזיציה".

לדבריו, הבחירות הן עובדה כמעט מוגמרת - אלא אם בכחול לבן יבינו שהמשרדים היוקרתיים שלהם יילקחו מהם. "תקציב 2020 מוכן, ירצו כחול לבן – יאשרו ונעביר אותו בתוך ימים. לא ירצו – אנו מוכנים גם לבחירות", סיכם.

בכל מקרה, המערכת הפוליטית עצמה נמצאת במצב מאוד שברירי, כאשר בכירים בליכוד אף העלו שלשום הצעת פשרה, במטרה למנוע קיום בחירות, לפיה במועד הרוטציה יידחה מנובמבר 21 למאי 22, הממשלה תעביר את תקציב 21-22, ותקופת כהונת הממשלה תוארך בשנה וחצי. הבעיה שעלתה בעקבות ההצעה היא ברוב הדרוש לתיקון חוק יסוד - הממשלה.

כזכור, נושא התקציב מעורר סערה רבה במערכת הפוליטית מזה מספר חודשים, ואף כמעט והביא לפיזור הכנסת בקיץ האחרון. אז אושר תיקון לחוק, שזכה לכינוי "פרשת האוזר", במסגרתה התאפשרה דחייה של 120 יום במסגרת התקציב, כך שהמועד האחרון להעברת תקציב 2020 יהיה ה-23 בדצמבר.