מנהלת "חומה" במפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) של משרד הביטחון, יחד עם הסוכנות האמריקאית להגנה מפני טילים (MDA), השלימו בהצלחה סדרת ניסויי יירוט של מערכת הנשק "שרביט קסמים" ("קלע דוד"), כך נמסר היום (שלישי) ממשרד הביטחון.

הניסויים התבצעו בהובלת חברת "רפאל", משדה ניסויים במרכז הארץ, בהשתתפות חיל האוויר וזרוע הים, אל מול איומים המדמים טילי שיוט וטילים בליסטיים. הניסויים בוצעו בהובלת חברת "רפאל" משדה ניסויים במרכז הארץ, בהשתתפות חיל האוויר וזרוע הים. במשרד הביטחון הדגישו כי "הצלחת הסדרה מהווה אבן דרך חשובה ביכולת המבצעית של מדינת ישראל להגן על עצמה, כנגד איומים קיימים ועתידיים בזירה".

ניסויי יירוט בגרסה מתקדמת של "שרביט קסמים". צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

כאמור, בסדרת הניסויים נבחנו יכולות מערכת הנשק "שרביט קסמים" בגרסת פיתוח חדשה ומתקדמת. הסדרה כללה מספר תרחישים המדמים איומים חדשים ועתידיים, שעימם עשויה המערכת להתמודד בזמן עימות. תוצאות הניסויים יאפשרו המשך של שדרוג יכולות המערכת. כמו כן, בסדרת הניסויים השתתפו גם לוחמי ההגנה האווירית של חיל האוויר בתפעול מערכות היירוט.

במשרד הביטחון ציינו עוד כי במסגרת סדרת הניסויים, מנהלת "חומה" במפא"ת וחברת "רפאל" הדגימו בהצלחה גם את יכולותיה של מערכת "כיפת ברזל" ליירט טילי שיוט, כלי טיס בלתי מאוישים ומגוון של איומים. כמו כן, הוכחה יכולת קישוריות רב-שכבתית של כלל מערכות ההגנה מטילים (חץ, שרביט קסמים וכיפת ברזל), שתאפשר למערכות לנהל במשותף את האיומים ולהוסיף הזדמנויות יירוט בזמן עימות.

ניסויי יירוט בגרסה מתקדמת של ''שרביט קסמים'' (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
ניסויי יירוט בגרסה מתקדמת של ''שרביט קסמים'' (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

בניסויים השתתפו נציגי ה-MDA  האמריקאי והתעשיות המעורבות בפיתוח מערכת הנשק - חברת "רפאל", שהיא הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק "שרביט קסמים", בשיתוף עם חברת  "Raytheon" האמריקאית. כמו כן, השתתפו בסדרת הבדיקות גם חטיבת "אלתא" של התעשייה האווירית שפיתחה את מכ"מ ה-MMR וחברת "אלביט מערכות", שפיתחה את מערכת השליטה והבקרה "שקד זהב".

ניסויי יירוט בגרסה מתקדמת של ''שרביט קסמים'' (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
ניסויי יירוט בגרסה מתקדמת של ''שרביט קסמים'' (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

כזכור, מערכת הנשק "שרביט קסמים" הינה מרכיב מרכזי במערך ההגנה הרב שכבתית, שפיתוחו מובל ע"י משרד הביטחון, באמצעות מנהלת "חומה". מערך ההגנה הרב שכבתית מבוסס על ארבע שכבות הגנה מבצעיות בחיל האוויר: מערכת "כיפת ברזל", מערכת "שרביט קסמים", מערכת "חץ 2" ו-"חץ 3".  

שר הביטחון בני גנץ צפה באחד מהיירוטים שבוצעו במסגרת הניסויים, ואמר: "אני מברך על הניסוי המוצלח, שבחן לראשונה יירוט משולב רב שכבתי של כלל מערכת ההגנה של מדינת ישראל. מדובר במערך מהמתקדמים בעולם, שמעניק למדינת ישראל הגנה מפני איומים מזירות קרובות ורחוקות".

הוא הוסיף כי "המערכות האלו מפותחות באופן פנטסטי על ידי מפא"ת במשרד הביטחון וחברת רפאל, והן מעמידות למדינת ישראל יכולות אסטרטגיות שמאפשרות לנו לבצע מהלכים משמעותיים בכל אחת מהזירות שניצבות מולנו. אני מבקש להודות גם לשותפינו במשרד ההגנה האמריקאי, בסוכנות האמריקאית להגנה מטילים, בממשל ובקונגרס שתומכים ועומדים לצידה של ישראל גם בפיתוח אמצעים אלו, ומסייעים לביצור ביטחונה ועליונותה הצבאית באזור".

בני גנץ צופה בניסויי יירוט בגרסה מתקדמת של ''שרביט קסמים'' (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
בני גנץ צופה בניסויי יירוט בגרסה מתקדמת של ''שרביט קסמים'' (צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)

ראש מנהלת חומה במפא"ת שבמשרד הביטחון, משה פתאל ציין כי "מערכת הביטחון, יחד עם התעשיות הביטחוניות, הוכיחה בשבועות האחרונים בסדרת ניסוים מורכבת מאין כמותה, כי למדינת ישראל יש יכולת רב שכבתית ורובוסטית להתמודד מול איומים שונים- טילי שיוט, כלי טייס לסוגיהם ואיומים בליסטים".

הוא הדגיש: "בפעם הראשונה הוכחנו בסדרה ארוכה של ניסויים מענה משולב ורב שכבתי, הכולל בתוכו את מערכות הנשק "כיפת ברזל", "שרביט קסמים" ו"חץ". המערך הזה יודע להתמודד, הן בגילוי והן בירוט של מגוון האיומים, תוך תיאום מלא והדדי בין המערכות ועם יכולת קישוריות מתוחכמת".

סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת מערכות הגנה אווירית ברפאל, תא"ל (מיל') פיני יונגמן: "היכולת שהוכחה בסדרת הניסויים מבטיחה למדינת ישראל ביטחון רב יותר, להתמודדות עם איומים קיימים ועתידיים. כאשר מערכות ההגנה הרב-שכבתית משתלבות יחד, הן יכולות להתמודד עם מספר איומים בו זמנית, עם סוגי איומים בו זמנית ולתת הגנה טובה הרבה יותר לאזרחי מדינת ישראל".