ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (שלישי) כי ראש המוסד הבא יהיה ד', המכהן בימים אלה כסגנו של ראש המוסד הנוכחי יוסי כהן, ונחשב כבן טיפוחיו. מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ד' הוא איש מוסד עתיר זכויות ורב ניסיון. המינוי נמצא כעת בוועדת גולדברג, הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה".

שר הביטחון בני גנץ בירך על כך, ואמר: "למוסד אתגרים גדולים ומשמעותיים לשמירה על בטחונה של מדינת ישראל ואזרחיה. נמתין לאישור ועדת גולדברג ונאחל ל-ד' הצלחה בתפקידו".

ד' נבחר בין מספר מועמדים אותם ראיין ראש הממשלה לאחרונה וזהותו תיחשף רק במידה והמינוי יאושר בוועדה. במהלך שירותו הארוך בארגון, עבד בין היתר באגף המבצעים ובגיוס והפעלת סוכנים. את שירותו הצבאי העביר בסיירת מטכ"ל.

כזכור, ראש המוסד הנוכחי, יוסי כהן, נכנס לתפקידו בתחילת שנת 2016, ויסיים את כהונתו ביוני 2021. כאמור, הוא היה אמור לסיים את כהונתו בתחילת השנה הבאה (כאמור, בחודש ינואר) אך נתניהו החליט להאריכה בחצי שנה נוספת, זאת "בשל האתגרים הביטחוניים העומדים בפני מדינת ישראל", כהגדרתו. בעבר עלו הערכות שנתניהו מייעד בעתיד את כהן ליורשו בהנהגת המדינה, ובין השניים שוררים יחסי אמון וקרבה. עם זאת, על פי חוק הצינון, אדם הפורש מתפקיד בכיר במערכת הבטחונית, יכול להיכנס למערכת הפוליטית רק לאחר שלוש שנות צינון, או שתי מערכות בחירות.

כאמור, בין המבצעים הבולטים בתקופתו של כהן, שיתחיל בקרוב את שנתו השישית בתפקיד, ניתן למצוא את השגת ארכיון הגרעין האיראני. מדובר בכמאה אלף מסמכים, אשר על המבצע להשגתם הוא פיקד באופן אישי. חשיפת מסמכים אלו היו בין הגורמים העיקריים לפרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן

כמו כן, בשנת 2020 יוחסו ל"מוסד" שני חיסולי מפתח בטהראן - הריגת עבדאללה אחמד עבדאללה, טרוריסט ומספר 2 באל-קאעדה, והריגת מוחסן פח'רי-זאדה, גנרל במשמרות המהפכה האסלאמית וראש תוכנית הגרעין האיראנית. בשנת 2020 השתתף כהן במגעים שהובילו לחתימת הסכמי אברהם בין מדינת ישראל לבין איחוד האמירויות ובחריין, ובחודש שעבר דווח שהשתתף בפגישה חשאית ביחד עם ראש הממשלה נתניהו עם מוחמד בן סלמאן, יורש העצר ושר ההגנה של ערב הסעודית.