מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, פרסם היום (שלישי) איגרת מיוחדת בשורות המשטרה ובה הוא הודיע על עזיבתו את הארגון. בדבריו אמר כהן כי תמיד פעל למען טובת הארגון ואנשיו, אולם בתקופת כהונתו הוא נאלץ להתמודד עם "אתגרים מסוג חדש - ניסיונות להתערבות בעבודת משטרת ישראל".

ניצב כהן צפוי להשלים שנתיים בתפקיד ממלא מקום המשטרה, וזכה להערכה לא מעטה בכל שורותיה, כלל לא היה בין המועמדים להתמנות למפכ"ל קבוע. עוד הוא כתב כי "עשיתי כל שלאל ידי על מנת להדוף ניסיונות התערבות אלו ולהותיר את המשטרה נקייה מכל שיקול זר. סוד גלוי הוא, כי ניתן היה במספר הזדמנויות במהלך השנתיים האחרונות למנות מפכ"ל במינוי קבע. במשטרת ישראל קצינים בכירים רבים הראויים להמשיך ולהוביל את הארגון ובכוחם לייצר בו יציבות. נראה כי ההחלטה שלא למנות מפכ"ל קבע משך זמן כה ממושך, לא הייתה נטולת שיקולים זרים".

דבריו של כהן הגיעו לאחר פחות משעה לאחר הודעתו היום של השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, למנות את ניצב יעקב שבתאי למפכ"ל המשטרה, בכפוף לאישורה של הוועדה בראשות השופט בדימוס גולדברג. שבתאי הוא מפקד משמר הגבול, ומשרת במשטרה כ-30 שנה.

לפני כחודשיים התייחס כהן ל"שיח המתלהם ברחוב וברשתות החברתיות המופנה כלפי מפקדי ושוטרי מחוז ירושלים", ואמר: "משטרת ישראל שייכת לאזרחי ישראל כולם ופועלת למענם. אני מודאג מהשיח האלים והמתלהם, הפוגעני והמשמיץ, כלפי השוטרים שמבצעים פעילות מצילת חיים, יום יום, שעה שעה. זוהי שעת מבחן לחברה הישראלית, ועלינו לראות בשוטרים שנלחמים על הבריאות של כולנו כמגני העם ולא להיפך. אני רוצה לחזק את ידי המפקדים והשוטרים בכלל ובירושלים בפרט. אל תיראו ואל תחתו מביצוע השליחות הלאומית למען החיים של כולנו".

הפגנה מול ביתו של אוחנה, קרדיט: דוברות המשטרה

על רקע ביקורתו של כהן על ניסיונות ההתערבות בעבודת המשטרה וכן ביקורתו על הליך מינוי המפכ"ל הקבוע כדאי לזכור את העימות שפרץ בין כהן ואוחנה כבר לפני כחמישה חודשים, על רקע מחלוקות בנוגע לאכיפת החוק בהפגנות המתנהלות מול מעון ראש הממשלה בבלפור. במהלך דיון עם דיירי בלפור שעתרו נגד ההפגנות, אותו יזם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה בהשתתפות מ"מ המפכ"ל מוטי כהן ובכירי המשטרה, פרץ עימות חריג בין אוחנה לניצב כהן, במהלכו הושמעו אמירות קשות של השניים זה כלפי זה. העימות החריף התרחש זמן קצר לפני שהשר אוחנה אמור היה להכריע אז על מועמדו הקבוע לתפקיד המפכ"ל.

מטעמו של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה נמסר: ״שר אמור להיות מעורב בענייני משרדו, ושר הבט״פ חייב להיות מעורב בעבודת המשטרה, גם אם זו תופעה חדשה עבור מישהו במשטרה או בשירות הציבורי בכלל״.