שבוע לפני שהכנסת מתפזרת בהיעדר תקציב מדינה מאושר, בליכוד משדרים פסימיות באשר לסיכויים למנוע בחירות ברגע האחרון."אין מגעים רציניים, וגורם משמעותי שמסוגל לסגור את העסקה - לא נראה באופק", אומרים במפלגה. "ככל הנראה נתניהו החליט שהוא מעדיף בחירות, וזה הכיוון שאליו נגררת המערכת". בין ההצעות האפשריות לפשרה שעלו ונשקלו לאחרונה היה הרעיון להעביר את תיק האוצר לידי כחול לבן (הרעיון נדחה על הסף בליכוד), וגם – ההצעה להעביר את תיק המשפטים מאבי ניסנקורן לאמיר אוחנה (גם הרעיון הזה נשלל באופן מוחלט).

בינתיים, הדיון וההצבעה על אישור חוק פיזור הכנסת בקריאה ראשונה נדחו ליום שני. זאת לאחר שאתמול ננעלו דיוני המליאה מבלי שהצעת החוק נדונה. במפלגת הליכוד, השקועה בחובות כבדים, מתנגדים לסעיפים שנוספו לחוק הפיזור, הכוללים הפחתה של כ־10% במימון המפלגות וקובעים שתהיה שקיפות של תעמולה באתרי האינטרנט ובמסרונים.

גנץ תקף את נתניהו: "אחרי הבחירות הוא לא יהיה עוד ראש הממשלה"

בליכוד עשו אתמול מאמצים כדי למשוך זמן בדיון המליאה, על מנת שחוק פיזור הכנסת לא יעלה לדיון בטרם נעילת המליאה. לצורך זה גויסו רבים מחברי הכנסת של המפלגה והסיעות החרדיות לנאום נאומים בני דקה, שהתארכו הרבה מעבר. גם נאום הבכורה של ח"כ ניסים ואטורי (הליכוד) התארך ונמשך כמעט 20 דקות.

בסופו של דבר ננעלה המליאה מבלי שחוק פיזור הכנסת נדון. בכל מקרה, גם אם החוק שיובא להצבעה ביום שני לא יאושר בשלוש קריאות, הכנסת תתפזר אוטומטית ביום רביעי הבא, 23 בדצמבר, בשל אי־העברת תקציב המדינה - אלא אם כן יימצא הסדר של הרגע האחרון בין הליכוד לכחול לבן. אתמול פנה יו"ר הקואליציה מיקי זוהר במליאה לכחול לבן ואמר: "עדיין לא מאוחר. אפשר לתקן ולמנוע את מערכת הבחירות. אפשר לשבת ולדבר ולהגיע להסכמה, על מנת שלא ניגרר למערכת בחירות נוספת. הדבר תלוי בכם ובעומד בראשכם".

ובאווירה של כנסת על סף פיזור, ח"כים מנסים להעביר חוקים ברגע האחרון. היום ינסו ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) וח"כ חיים כץ (הליכוד), להעביר במליאה בקריאה טרומית את הצעת חוק "מרקם החיים", שיאפשר הסדרת המאחזים ביהודה ושומרון. ש"ס הודיעה כי תתמוך בהצעה. ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) ינסה להעביר בקריאה טרומית הצעת חוק להורדת אחוז החסימה ל־1.5%, ואילו ח"כ מיכל וונש קוטלר (כחול לבן) תנסה להעביר את הצעת חוק יסוד "מגילת העצמאות".