"זה יהיה הרסני וצעד מסיבי אחורנית אם ארצות הברית תחדש את הסכם הגרעין עם איראן בנוסח המקורי", אמרה שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר, ניקי היילי, באירוע DiploTech Global Summit 2020 שהתקיים בתל אביב לראשונה בשיתוף עם הג'רוזלם פוסט.

בשיחה בלעדית עם דני דנון, השגריר ה־17 של ישראל באו"ם שלאחרונה נבחר גם ליו"ר הליכוד העולמי, אמרה היילי: "הסנקציות האמריקאיות על איראן הפילו את האיראנים על ברכיהם. אני מציעה שארצות הברית תאפשר לאיראן לשוב לשולחן המשא ומתן ותכריח אותה להוכיח מה היא מתכוונת לעשות לפני שנעשה משהו".

לדברי היילי, אף כי אולי העם האיראני רוצה שלום, למנהיגי המדינה אין שום כוונה להביא שלום למזרח התיכון. השגריר דנון, שעבד לצד היילי בתקופתם המשותפת באו"ם, הגיב: "בסוגיית החימוש הגרעיני של איראן, ישראל לא יכולה לעשות טעויות".

"ישראל מוכיחה שהיא ממשיכה להיות אומת הסטארט־אפ בכל הנוגע לטכנולוגיה", הוסיף השגריר דנון, מוביל היוזמה של ועידת דיפלוטק 2020. "העולם מכיר בכך שלישראל יש הרבה להציע בצורת חדשנות ושותפויות, מטכנולוגיות חקלאיות וטכנולוגיות מים ועד טכנולוגיות מעולם הבריאות ואבטחת סייבר. אנחנו מקדמים בברכה שותפים גלובליים כדי לדון בפתרונות לעולם שאחרי הקורונה, שיסייעו לשנות את חיינו לטובה כיום ויבנו את עולם המחר".

בוועידה, השגרירה לשעבר היילי דחקה בממשל טראמפ, שהפסיק ב־2018 לממן את אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים, לבטל את הסיווג הסודי שחל על מספר הפליטים בפועל בתוכנית אונר"א ולחשוף את המידע לפני שממשל ביידן ייכנס לתפקידו. "כל העולם מניח שיש מיליוני אנשים שנחשבים לפליטים על ידי אונר"א, אבל הם לעולם לא ידברו על העובדות", אמרה. "זה צעד חשוב לשלום וגם כלפי האמת. לכל אחד מגיע לדעת מה מספר הפליטים האמיתי".

קירה רדינסקי (צילום: יוסי אלוני)
קירה רדינסקי (צילום: יוסי אלוני)

בלי גבולות

DiploTech Global Summit 2020, שנערכה באופן וירטואלי בגלל מגבלות הקורונה, קיבצה יחד מנהיגים מכל העולם, בהם ראשי מדינות, קובעי מדיניות, דיפלומטים, משקיעים ואנשים פורצי דרך מתחומים שונים כמו חדשנות טכנולוגית ברפואה, הייטק, חקלאות, תקשורת ועוד.

עורכת החדשות של ג'רוזלם פוסט, מעיין הופמן, הנחתה שני פאנלים עם מנהיגים מעולם ההייטק בנושא האתגרים והפתרונות לעתיד קולקטיבי בר קיימא והכנת מתווה יזום לעולם שאחרי הקורונה, שבו החדשנות והטכנולוגיה ישחקו תפקיד גדול ומשמעותי עוד יותר.

בפאנל הראשון, "טכנולוגיה ישראלית ופתרונות בני קיימא עתידיים", השתתפו מגי אבקסיס, מנכ"לית חברת Green Wall Israel שהינה חלק מחברת Vertical Field המפתחת פתרונות טכנולוגיים לגידול חקלאי ורטיקלי וקירות ירוקים במרחבי הערים; זאק פנסטר, סגן נשיא לפיתוח עסקי ב־Watergen, המייצרת מים מהאוויר; ואופיר ארדון, מנכ"ל Agritask, המספקת לחקלאים פתרונות לשיפור התפוקה.

לדברי פנסטר, המחסור במי שתייה, המשפיע גם על מדינות מתפתחות וגם על המדינות המתקדמות ביותר, מחייב לנקוט גישות חדשות כדי לספק פתרונות מיידיים. אבקסיס ציינה כי מגיפת הקורונה חשפה את החולשות של תכנון ערים לקוי, צפיפות עירונית נרחבת ותשתיות לא יעילות – בעיות שחובה לטפל בהן בעתיד. ארדון ציין כי בשל משבר הקורונה, יותר ויותר חברות יתמכו בעבודה מרחוק, והחברה שלו עובדת על פתרונות שיסייעו בזה.

הפאנל השני, "העולם שאחרי הקורונה", התמקד בפתרונות טכנולוגיים שפותחו במהלך משבר הקורונה וימשיכו להיות מיושמים או יפותחו עוד יותר בעולם שאחרי המשבר. בין המשתתפים היו ד"ר קירה רדינסקי, יו"ר ו־CTO של Diagnostic Robotics; אשר דגן, מנכ"ל Britannica Knowledge Systems; רפי קמינר, מנכ"ל קבוצת פנגיאה, ומסעוד אל־עוואר, מנכ"ל Medallion Associates מאיחוד האמירויות.

לדברי ד"ר רדינסקי, עם התפרצות הקורונה הקימה החברה שלה מערכת טריאז' קליני (למיון ראשוני של חולים לפי חומרת המחלה) שזיהתה את אובדן הטעם והריח כתסמין של המחלה, שלושה ימים בלבד לאחר התפרצות הנגיף. האלגוריתמים של החברה אפשרו ניתוח של חומרת התסמינים של המטופל, והצליחו לחזות אילו מטופלים יצטרכו אשפוז ואילו יוכלו להישאר בבית. זה אפשר לבתי החולים להפחית את העומס לפני שהופעלה המערכת לבדיקת קורונה. לדבריה, בשל ההתקדמות בניתוח נתונים רפואיים בתקופת הקורונה, תהליכים רפואיים רבים יוכלו להפוך לאוטומטיים בעתיד, ובכך ישפרו את האיכות והיעילות של הטיפול הרפואי.

קמינר, שהחברה שלו מפתחת מערכות בקרת גישה, פיתח מערכות ללא מגע וללא חיכוך המספקות גישה לאזורים כמו נמלי תעופה ובנייני משרדים ללא הצורך של מבקרים לקבל אישור פיזי מאנשים אחרים בקרבת מקום, ובכך מצמצמות את הסיכון לזיהום. כיום הם עובדים עם ארגון הבריאות העולמי כדי לפתח כרטיסי חיסון ניידים וכרטיסי חיסון ביומטריים על מנת לעודד את הכלכלה העולמית ברגע שהווירוס ידעך.

דגן מפתח מערכות הכשרה לחברות גדולות כמו בואינג ונאס"א. הוא ציין כי משבר הקורונה אילץ חברות לעבור מהכשרה בכיתות לימוד ללמידה מקוונת – מהלך מאתגר עבור ארגונים הכפופים לרגולציה.

אל־עוואר התייחס להשפעות הקורונה על איחוד האמירויות וסיפר כיצד הצליחה ארצו לשמור על אספקת מזון ותרופות בתקופה מאתגרת זו. לדבריו, הפיתוח המתקדם של התשתיות באיחוד האמירויות הואץ בתקופה הזאת. עוד ציין אל־עוואר כי שיתוף הפעולה העתידי עם ישראל בחזית הזאת יימשך כי "לטכנולוגיה אין גבולות".

את הכנס הווירטואלי שהתקיים במסגרת הוועידה הנחתה מגישת תחום הכלכלה של פוקס ניוז, ליז קליימן, והשתתפו בו מנהיגים מאיי מרשל, גואטמלה, אנטיגואה וברבודה, שדיברו על חשיבות החדשנות הטכנולוגית בעולם שאחרי הקורונה, ועל התפקיד החיוני של ישראל כיום וגם אחרי משבר הקורונה העולמי.