סגן שר הבריאות, יואב קיש, סיפר הבוקר בראיון בכאן רשת ב' על ההידרדרות הגדולה במצב התחלואה בישראל. לדבריו, אין מניעה אלא לקדם צעדים של ריסון מהודק לעצירת התחלואה, וכדאי להיזהר עם האופוריה על תחילת מבצע החיסונים בישראל. עוד סיפר סגן השר כי הוא מודאג מרמת התחלואה "המיובאת" מחו"ל דרך נתב"ג, ואמר גם כי הוא מקווה שיוארך השימוש באיכוני השב"כ.

מה דעתך על הפסקת איכוני השב"כ?
"גם במצב שבו יש מערך אפידמיולוגי משמעותי, התוספת של איכוני השב"כ, לפחות מהחולים שאינם בני משפחה, הוא תוספת חשובה ולכן יש להמשיך אותו - פנינו להארכת תוקף החוק. חושב שלא כדאי לוותר על התועלת הזו. אנחנו במגמה לא טובה ואנחנו רואים את זה הרבה זמן. לכן ההחלטה לפתוח את הקניונים לוותה עם ההחלטה מתי אנחנו עוצרים ואנחנו חייבים לפעול עם כל הקושי והמורכבות. אמנם רואים את האור בקצה המנהרה, אך גם במצב הכי מהיר החיסונים ידרשו עוד זמן. כרגע כל שבועיים אנחנו רואים הכפלה במספר החולים וזה מחייב אותנו לפעול".

קורונה - תנועת קונים דלילה בקניון. צילום: אבשלום ששוני

יש לכם נתונים על מקרי הידבקות רבים בענף המסחר בשבועיים האחרונים?
"אתה נוגע בנקודה שמלווה אותנו מההתחלה וזה פענוח אירועים והדבקה. אם אתה לא יודע על מישהו קרוב אלייך שנדבק אז קשה לדעת. יש ניתוח בסיסי של איך הווירוס עובד וזה התקהלויות. אתה נלחם במודיעין חסר - כמו בצבא אתה יוצא למבצע וצריך מודיעין".

למה צריך לסגור את המסחר כאשר יש בעלי חנויות רבים שכן מקפידים על ההנחיות?
"אני כואב את הכאב הזה יותר מכל אחד אחר. אנחנו רואים שאולי במרץ אפריל נהיה במקום אחר לחלוטין ועדיין אני לא יכול להתעלם מהמצב שקורה".

הפרויקטור פרופ' נחמן אש מזהיר מפני החוזרים מחו"ל- למה נתב"ג כל כך פרוץ בלי בדיקות ובלי בידוד?
"נתב"ג זו נקודה רעה מאוד ואני מקבל את הביקורת ואנחנו נתונים ללחצים רבים בעניין. אנשים מנצלים את זה לרעה ולא מבינים את כל המשמעויות בנושא. אני לא צריך לספר לך בכמה חנויות כן עוברים על הכללים. לאכוף על עשרות אלפי חנויות זו בעיה מסוג אחר. הנגיף לא רואה בעיניים והוא פוגע היכן שלא מקפידים על ההנחיות. כשאנשים מתקהלים ולא שמים מסכות הם נדבקים".

האם אתה בעד להפוך את איחוד האמירויות לאדומה?
"מבחינת נתונים היא עוד לא עברה את הגבול והבעיה שלנו שם היא בעיקר חוסר ההקפדה שקורה שם. במדינת ישראל יש חוק המונע מלחייב אנשים להיבדק. וגם בדיקה אחת לא מספיקה כי אחוזים בודדים נמצאים רק בבדיקה הראשונה. ההנחיה להוביל לזה שכולם יהיו בבידוד היא אלטרנטיבה אחרת אבל זה גורר בעיות אחרות".

כמה חיסונים יהיו בחודשים הקרובים?
"אנחנו עדיין מחויבים בסודיות כי האירוע של המלחמה בין המדינות על החיסונים הוא עדיין בעיצומו. הצפי שלנו הוא בסוף מרץ אפריל שיהיו חיסונים בכמות משמעותית שייצרו מגמת בלימה במגפה. מקווה שלא נגיע לסגר - יש הבדל בין סגר לריסון מהודק - ונצליח למנוע את ההדבקה".

האם ישראל תעביר חיסונים לרשות הפלסטינית?
"ישראל דואגת ליותר ממאה אחוז חיסונים לישראל ובמקרה שנראה שאנחנו עומדים בדרישות שלנו בהחלט נשקול להעביר חיסונים גם לרשות הפלסטינית".