תפקיד האשכים בגוף האדם הוא לייצר תאי זרע ולהפריש את הורמון המין הזכרי - טסטוסטרון. האשכים מחוברים לחבל הזרע שכולל ורידים, עורקים ואת הצינור שמוביל תאי זרע מהאשכים לשלפוחיות הזרע אשר מובילות לשופכה.

ילדכם מתלונן על כאב שאינו חולף באשכים? חשוב לדעת כי מדי שנה שלושה עד שבעה ילדים נאלצים לעבור ניתוח לכריתת אשך עקב תופעת "תסביב האשך". מדובר במצב חריף שבו האשך מסתובב סביב עצמו וכתוצאה מכך נחסמת זרימת הדם לכלי הדם באשך שעלול להתנוון, לאבד את חיותו ולהגיע למצב של נמק המחייב כריתה מהירה.

מהם הגורמים לתופעת "תסביב האשך"?
בעוד הגורמים לתופעת תסביב האשך אינם ברורים באופן מלא, חלק מההשערות קושרות את התופעה בקיומו של חבל זרע ארוך מהרגיל או לחילופין בהיעדר קיבוע של האשך למעטפת שסביבו או לשק האשכים. יש לציין כי בספרות המקצועית ידוע גם כי פעילות גופנית מאומצת וחבלה באשך עלולים להוות גורמי סיכון להיווצרות התופעה.
 
התסמינים האופייניים למצב של תסביב אשך הם הימצאות אשך במקום גבוה בשק האשכים, רגישות, אודם ונפיחות של שק האשכים, בחילות, הקאות וכאבים פתאומיים באשך שאף עלולים להקרין לאזור הבטן או המפשעה. מאחר שאיחור באבחון התופעה עלול לגרום לנזק בלתי הפיך כאמור, במצב שבו מופיע כאב פתאומי באשכים אשר נמשך מעל חצי שעה, חשוב לפנות בהקדם לחדר מיון או לרופא ילדים.

איך מאבחנים את תופעת "תסביב אשך"?
הבדיקות שיכולות לסייע באבחנת תופעת "תסביב אשך" הן: 

  • בדיקת אולטראסאונד
  • בדיקה קלינית של האשכים
  • בדיקת מיפוי אשכים
  • בדיקת דופלר

במקרה שאובחן "תסביב אשך", הטיפול הרפואי המקובל הוא ניתוח תחת הרדמה מלאה שמבוצע על ידי אורולוג ילדים. במהלך הניתוח המנתח חושף את האשך דרך חתך שמתבצע בשק האשכים, תוך שחרור הסיבוב של חבל הזרע וקיבוע האשך לשק האשכים. במקרים של תסביב אשך מקובל לקבע את האשך הנגדי כדי למנוע היווצרות תסביב אפשרי בו בהמשך. בהקשר זה חשוב להדגיש כי ככל שהאבחנה תתבצע מוקדם יותר, כך יגדל הסיכוי להציל את האשך.

לפניה ישירה אל עורכת דין ענת אשכנזי, לחץ/י כאן

איחור באבחון תופעת "תסביב אשך" הוביל לכריתת האשך
למשרדנו הגיע לאחרונה בחור צעיר בגיל 17 שסיפר כי בהיותו בגיל 9 הוא סבל מאודם ונפיחות באשכים. הוריו של הילד הבהילו אותו לחדר מיון, שם הוא טופל באמצעות משככי כאבים ושוחרר לביתו. 

כעבור חמישה ימים מצבו של הילד החמיר והוא הובהל לחדר מיון של בית חולים אחר. בחדר המיון אובחן כי הוא סובל מתופעת "תסביב אשך", הוא נותח ובמהלך הניתוח התברר כי לאשך נגרם נמק שחייב את כריתתו.

משרדנו ליווה את הבחור הצעיר לכל אורך הליך תביעת הפיצויים בעילת רשלנות רפואית נגד בית החולים הראשון, אשר היה מחויב לאבחן את התופעה כבר בביקורו הראשון של הילד בחדר המיון.

עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: תומר יעקובסון)
עורכת הדין ענת אשכנזי (צילום: תומר יעקובסון)

רשלנות רפואית של הצוות הרפואי שלא ביצע פעולות חיוניות לאבחון התופעה
כאמור, כאשר מדובר בתופעה של "תסביב אשך" ישנה משמעות קריטית לעיתוי של אבחון התופעה והטיפול הרפואי. 

בפסיקה נקבע כי: "על רקע הסיכון הרב שבהחמצת אבחנה של תסביב אשך, עד שלא תישלל האפשרות לתסביב האשך, ההנחה צריכה להיות שקיים תסביב, ולכן אי ביצוע פעולות לאבחון התסביב וביניהם אולטרא סאונד ודופלר, מהווים התרשלות מצד הרופאים ...שכן היה על הרופאים לשלול כבר בהזדמנות הראשונה, ומעבר לכל ספק סביר את האפשרות לתסביב אשך". 

אחרי כריתת האשך ובעקבותיה, הבחור החל לסבול מתחושה של פגיעה בשלמות הגוף, מדימוי עצמי נמוך, מדיכאונות ואף נזקק לטיפול במרכז לבריאות הנפש.
במסגרת ההליך המשפטי שנוהל בעניינו של הבחור, מומחה רפואי בתחום האורולוגיה קבע שלתובע נותרה נכות צמיתה בשיעור של 20%, בעוד מומחה בתחום הפסיכיאטריה קבע שלתובע נותרה נכות צמיתה בשיעור של 10%.

פיצוי בסך 250 אלף שקלים עבור פגיעה אפשרית בפוריות וכאב וסבל
במסגרת הליך גישור ולאחר שנוהל בין הצדדים משא ומתן, הוסכם כי התובע יקבל פיצוי בסך 250 אלף שקלים, עבור האפשרות העתידית לפגיעה בפוריותו ועל כאב וסבל.

את הנעשה ואת האשך אין להשיב, אך בפני מטופל שניזוק מרשלנות רפואית של הצוות הרפואי עומדת אפשרות להגיש תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית נגד המוסד הרפואי שכתוצאה מרשלנותו נגרם לו נמק באשך, ולקבל פיצויים כספיים, וזאת כמובן בסיועו של עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום הרשלנות הרפואית.

עורכת דין ענת אשכנזי עוסקת ברשלנות רפואית, נזקי גוף, תאונות דרכים, תאונות עבודה, נזקי רכוש וביטוח. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.