איראן החלה בבניית מתקן גרעיני תת קרקעי חדש באתר בפורדו, כך דווח הבוקר (שישי) בסוכנות הידיעות AP, שפרסמה תמונות לוויון של האזור. עדיין לא ידוע מה התאריך בו הן צולמו, אך ככל הנראה הדבר התרחש בחודשיים האחרונים. כאמור, עדיין לא ברור מהו המתקן החדש שנבנה, אך כל עבודת בנייה שתתבצע באזור עלולה לעורר דאגה רבה הן בארה"ב, חודש לפני סיום כהונתו של הנשיא דונלד טראמפ, וכניסתו לתפקיד של מחליפו ג'ו ביידן. 

כאמור, הכור התת קרקעי בפורדו, שממוקם מעט דרומית לטהרן, מצויד בצנטריפוגות מתקדמות יותר מאלה שהאיראנים השתמשו בהם עד עכשיו, כאשר במסגרת הסכם הגרעין התחייבו שאותו מתקן ישמש רק לצורכי מחקר, ולא לצורכי התחמשות.

כמו כן, בחודש שעבר פורסם דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ממנו עולה כי איראן החלה להזרים אורניום לצנטריפוגות מתקדמות במתקן הגרעין בנתנז. לפי הדוח, איראן החלה להזין גז אורניום הקספלואוריד לתוך הצנטריפוגות המתקדמות IR-2m שהותקנו במפעל התת קרקעי להעשרת אורניום בנתנז. 

הפיצוץ בכור בנתנז. צילום: רשתות ערביות

מדובר בהפרה נוספת של הסכם הגרעין מצד איראן, שמצטרפת לשורת הפרות נוספות של ההסכם שחתמה עם המעצמות וקובע כי היא יכולה לצבור רק אורניום מועשר עם צנטריפוגות IR-1 מהדור הראשון, ואלו היחידות שהיא יכולה להפעיל במפעל התת קרקעי. למרות זאת, דו"ח קודם של סבא"א כבר הצביע על כך שאיראן התקינה מכונות IR-2m מתחת לאדמה.