הלחץ והמתח ביבשת באירופה מגיעים לשיאם, כאשר נותרו פחות משבועיים בלבד לפקיעת תקופת המעבר של בריטניה בנוגע לתכנית הברקזיט ב-31 בדצמבר. הערב (שישי) אמר מישל ברנייה, נציג האיחוד האירופי למו"מ על הסכם הברקזיט כי "נותרו שעות בודדות להגיע להסכם הולם, אם אנחנו רוצים שהוא יכנס לתוקף החל מה-1 בינואר".

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה ומי שמזוהה במיוחד עם הברקזיט, אמר בתגובה כי "בריטניה מותירה את הדלת פתוחה להגעה להסכמות, אך הוא לא מוכן להתפשר על העקרונות החשובים לבריטניה". בתקופה האחרונה עמלים הנציגים מטעם בריטניה והאיחוד האירופי לנסות ולהגיע להסכם הולם במספר נושאים כלכליים, אל לפי שעה נראה כי הצדדים לא מצליחים להגיע להסכמה.

סלעי המחלוקת המשמעותיים ביותר בסוגיה הם סוגיית המכסים בנוגע לייבוא ויצוא סחורות אל ומבריטניה, וכן הסכמות בנוגע לזכויות הדיג של בריטניה בים הקרוב למדינות האיחוד. מבחינתו של ג'ונסון, סוגיות אלה הן הסיבות העיקריות לעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי, ולכן נראה כי הצדדים יתקשו להסכים עליהם. בדברים שאמר בימים האחרונים הוא הסביר "אלו בדיוק הנקודות שבגללן האזרחים הצביעו לעזוב את האיחוד ולכן איננו יכולים להתפשר עליהן".

עוד אמר בוריס ג'ונסון היום כי נראה לו "שהדברים קשים ואינם מתקדמים בכיוון הנכון". "אנו מקווים שחברינו לאיחוד האירופי יראו טעם ויגיעו לשולחן המשא ומתן עם הצעה ראויה, לאור המקום בו אנו נמצאים כעת", אמר ג'ונסון.

הסכם הסחר עליו עמלים בבריטניה ובאיחוד האירופי עוסק בעסקאות כלכליות הקשורות בבריטניה מוערכות בכמעט טריליון דולר בשנה, כאשר הבריטים מבקשים להותירו חף ממסים ומכסים. מאז משאל העם בתחילת שנת 2016 נפגע המטבע הבריטי באופן משמעותי, כאשר באחרונה הגיע המטבע לשפל של 4.3 שקלים.

ברנייה אומר כי "הצדדים חותרים להסכם, אולם הגוש בן 27 המדינות לא יחתום על עסקה שתערער את השוק האירופי המונה כ-450 מיליון צרכנים". ג'ונסון מצדו יצטרך להחליט אם לקבל את העסקה המוצעת על ידי האיחוד האירופי או להסתכן בתוהו ובוהו כלכלי ועתיד לא ברור לאי הבריטי, על רקע המצב הכלכלי הקשה בו מצויה הממלכה בשל משבר הקורונה. תומכי הברקזיט במדינה מקווים כי אכן לא יהיה הסכם, אך רבים אחרים חרדים מהעתיד הלא ברור.