שלושה קורבנות במשפחה אחת: מותו של צעיר בן 25 שנורה ונפצע קשה מאוד אמש בכניסה לפיצוצייה שבבעלותו בבאקה אל גרביה נקבע היום (שבת) בבית החולים הלל יפה. הצעיר הוא אחיינם של מוחמד ואחמד שרקייה, שני אחים תושבי הכפר ג'ת, שנורו אמש למוות ברכבם בכביש 9 סמוך לחדרה. לפי דיווחים שונים עולה כי ככל הנראה השניים נורו בזמן שליוו את אחיינם לבית החולים לאחר שנורה. המשטרה חוקרת חשד לקשר בין האירועים החמורים ולקרבה המשפחתית.

מפקד המחוז ניצב פרץ עמר קיים בשטח הערכת מצב מיוחדת עם גורמי המחוז והמרחב, במסגרתה קיבל סקירה בדבר נסיבות וממצאים ראשוניים. בתום הערכת המצב, הטיל מפקד המחוז את החקירה על היחידה המרכזית, לצד תגבור נוכחות ואכיפה במרחב. 

מוחמד שרקייה (צילום: צילום פרטי)
מוחמד שרקייה (צילום: צילום פרטי)

במשטרה ממשיכים בחקירה ועם התקדמות החקירה, לנוכח עדויות שנאפסו והתחקות אחרי סדר האירועים,  התמונה הולכת ומתבהרת, ואין ספק שמדובר באירועים ששזורים אחד בשני, כאשר מיד לאחר אירוע הירי בבאקה אל גרביה בו נפצע באופן אנוש ומאוחר יותר מת מפצעיו, הוא פונה ע"י מד"א לבית החולים ושני הדודים שלו ליוו את האמבולנס כדי לבית החולים יחד איתו, כאשר בדרך בעודם נוסעים אחרי האמבולנס רכב אחר ממקום לא ידוע דלק בעקבותיהם ופתח בירי לעבר רכבם וחיסל גם אותם. היורים מאותו אירוע בבאקה אל גרביה או אלו שקשורים אליהם רדפו אחרי בני המשפחה וחיסלו אותם ומנעו מהם להגיע לבית החולים להיות עם הפצוע. נציין כי השניים הם הקורבנות ה-92 וה-93 ממקרי אלימות במגזר הערבי בישראל מתחילת השנה.

בעקבות הרצח המשולש, ועדת המעקב של הציבור הערבי כינסה ישיבת חירום בבאקה וביום שני תצא שיירת רכבים ותחסום את כביש 6 במחאה על אוזלת היד הממשלתית בטיפול באלימות בחברה הערבית. ח"כ יוסף ג'בארין התייחס למקרה הטרגי וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "למרות הפטפטת של הממשלה, הרשויות לא עושות דבר כי הן מזלזלות בחיים של האזרחים הערבים. אין אכיפה ואין תכנית ממשלתית. ביום שני, שיירת רכבים תחסום את כביש 6 במחאה. דמנו אינו הפקר!".

אחמד שרקייה (צילום: צילום פרטי)
אחמד שרקייה (צילום: צילום פרטי)

שני מקרי הרצח משישי בערב הובילו לשיח נוקב ברשת החברתית תחילה עם פוסט שהעלה פעיל ברשת החברתית מהחברה הערבית, בו הוא מתח ביקורת נוקבת ישירה כלפי המשטרה שלטענתו, לא עושה מספיק כדי למנוע את מקרי הרצח בחברה הערבית. חאנין טוען כי בעל הפיצוציה נורה למוות בעיר שיש בה תחנת משטרה וכוחות ביטחון והוא תהה איפה הם היו? גם בשלב של הרצח הכפול כשהרכב המתנקש דהר בעקבות הרכב של בני המשפחה והאמבולנס.

לדבריו, מדינה שבה לפי דיווחים, מחסלים מדענים באיראן, לא מצליחה כביכול להילחם בפשיעה בחברה הערבית. "בולשיט. היא לא מעוניינת. ה-ד-ם ש-ל-נ-ו ל-א מ-ע-נ-י-י-ן א-ו-ת-ם. על החברה הפלסטינית בישראל, כן כן הפלסטינית , לא הערבית ולא שום שם מכובס אחר, פלסטינים ולכן נמות.  אם לא מהנשק שלנו בעזה, אז בנשק שלכם באום אל פאחם. בעיית הטיפול הפשע המאורגן, ששלח גרורות והתפשט כבר מזמן בכל חלקי החברה שלנו, לקנות M16 נהיה יותר קל מלרכוש מכנסי דיזל, היא עלינו ובעצמינו לא לחכות למשטרה ולא לחכות למשיח.אחר כך נתבע אוטונומיה ונתנתק ממדינת היהודים, פחות מיסים".

אלא, שגם אם רבים מסכימים עם דעתו, עדיין ישנם בחברה הערבית כמו אנשים שחושבים שגם לחברה הערבית עצמה יש אחריות לנעשה סביבה. "יש בעיה עמוקה ושורשית יותר שקשורה בנו כחברה. האגו, הכבוד, הפרימיטיביות, החוסר ביטחון, הזילות בחיי אדם", כתב אחד מהם ברשת החברתית והוסיף כי "בחורים צעירים מודדים את הערך העצמי שלהם לפי עד כמה הם מוכנים ללכת רחוק בעימות עד שמישהו מת, ואף צד לא יוותר כי הוא יעדיף למות ולא להיות מושפל".

בתגובה לכך, ממשטרת ישראל נמסר כי: "חקירת מקרי הרצח מתנהלת בימים אלו במטרה למצות את הדין עם המעורבים. נציין כי המשטרה חוקרת כל מקרה אלימות ורצח ביסודיות תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים במטרה להגיע לחקר האמת. נמשיך לפעול להעמיד לדין את כל העבריינים המעורבים במעשי רצח באשר הם".

"לצערנו אירועי אלימות וירי מתרחשים לעיתים קרובות מדי בקרב החברה הערבית בישראל, רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. המשטרה פועלת בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד סחר ושימוש באמל"ח, בכל זמן ובכל מקום, ומדי יום נתפסים נשקים ואמצעי לחימה בפעילות משטרתית יזומה. מתחילת השנה נתפסו בישובי החברה הערבית אלפי נשקים ופריטי אמל״ח שונים, נעצרו אלפי חשודים, והוגשו מאות כתבי אישום נגד עבריינים", הוסיפו.

כמו כן, טענו כי "בשנים האחרונות, המשטרה אמנם תגברה משמעותית את כוחות השיטור ביישובי החברה הערבית, אולם אכיפה איננה הדרך היחידה למיגור תופעות חברתיות פסולות. רק שינוי שורשי עמוק שיבוא מתוך החברה הערבית בישראל בחינוך, בתרבות, בשותפות עם המשטרה, בהוקעת נורמות פסולות ובפעולות אקטיביות של ההנהגה יובילו לשינוי המיוחל. המשטרה תמשיך להיאבק באלימות בחברה הערבית למרות כל הקשיים, תשתף פעולה עם כל גורם שיהיה מוכן לפעול למיגור האלימות ולא תירתע, גם כאשר תוטח בה ביקורת שאולי היה ראוי שתופנה פנימה".