כשבתי למדה בבית הספר היסודי, התקיים שם פרויקט מקסים בשם "בית חם". כל כיתה חולקה לקבוצות של חמישה ילדים, ומדי שבוע חברי הקבוצה היו מתארחים בבית אחר שבו היו מתקיימות פעילויות חברתיות. כשהגיעה החבורה לביתי, היה זה שבוע לפני חנוכה. בעוד כל הקבוצה לשה בצק להכנת פיצה, ניגש אליי אחד הילדים ואמר לי: "אני מרוקאי". שאלתי אותו: "נולדת במרוקו?", והוא ענה לי שלא. שאלתיו: "אמא נולדה במרוקו?", והוא ענה לי שהיא מפתח תקווה. גם סבתו נולדה בפתח תקווה, אבל סבו עלה ממרוקו. כששאלתי אותו: "אז אם כולם מפתח תקווה, למה אתה אומר שאתה מרוקאי?", תשובתו הייתה: "כי אמא שלי עושה אוכל טעים".

הקישור הנעשה כיום לא פעם בין המוצא המרוקאי לשפע, לחום, לאוכל טעים, למשפחה חמה, הוא בעיניי סוג של תיקון לבני העדה הזו, אחרי שנים רבות שבהן מוצאם הוזכר לא פעם בהקשרים שליליים. בהמשך לכך, הסכם נרמול היחסים עם מרוקו מהווה בשורה נפלאה, ופתיחת השמיים לטיסות ישירות לקזבלנקה תעודד את התיירות ההדדית ותזמן שלל קשרים עסקיים. אני כבר יכולה לדמיין את עצמי דוהרת בשווקים המקומיים ומעמיסה מלוא תבלינים ומיני מתיקה פרי התוצרת המקומית, שומעת סיפורים אקזוטיים על ארמון המלוכה ועל הקולוניאליזם הצרפתי ששלט במקום.

במרוקו חיה קהילה יהודית גדולה גם כיום, מהגדולה שבמדינות הערביות, כ־2,000 איש. קשרים דיפלומטיים עם מרוקו החלו כבר בשנות ה־60, ונציגים רבים מישראל הגיעו למרוקו כדי לבצע הסכמים ביטחוניים ועסקיים כבר אז. למרות זאת, יש לזכור כי במלחמת העצמאות שלחה מרוקו מתנדבים רבים שהצטרפו לצבאות ערב ונלחמו בישראל תוך רצון למנוע הקמת מדינה ציונית. בוועידת רבאט בשנת 1974 החליטה הליגה הערבית להכיר באש"ף כגוף הבלעדי המייצג של העם הפלסטיני, תוך ביטול האחריות הירדנית עליו.

בכך למעשה נוטרל המלך חוסיין מייצוג הפלסטינים וביטל את תוכניתו לקיום קונפדרציה ירדנית ופלסטינית בשטחי יהודה ושומרון. בעקבות האינתיפאדה השנייה, בשנת 2000, ניתקה מרוקו את קשריה הרשמיים עם ישראל. במרוקו ישנם גם מעוזים של ארגונים פרו־פלסטיניים עוינים לישראל המבקשים לפגוע במדינה ובאזרחיה.

מרוקו היא עוד מדינה בחוליית המדינות שכבר כוננו השנה קשרים רשמיים ודיפלומטיים עם ישראל, בהן איחוד האמירויות, בחריין ובהוטן. אחרי שכבר הכרנו את תצלומי הנוף של דובאי, את עיצובי הפנים במלונות המקומיים ואת הצעות הנופש המשפחתי שם, כעת חברות הנסיעות כנראה יעוטו על דילים ליעד החדש ונתחיל להכיר גם את הנוף והמקצב של ערי מרוקו. רק חבל שאת כל הטוב הזה רובנו לא נפגוש בקרוב כי נהיה עסוקים במימון הבחירות הבאות או בחיפוש מקור פרנסה.