בירוקרטיה אבסורדית בשל משבר הקורונה או ניסיון מוסווה לשינוי חוק השבות? ג'רמי קורץ, מומחה בינלאומי מצליח לענייני אנרגיה, מנהל כבר תשעה חודשים מאבק סיזיפי בניסיון לעשות עלייה, אולם עד כה הוא מתמודד עם סירוב תמוה לבקשתו. קורץ נולד בצרפת לאמא לא יהודייה ולאבא יהודי־ישראלי שירד לצרפת בשנות ה־50.

קורץ ביקר בישראל עשרות פעמים ויש לו בארץ קרובי משפחה רבים. בשנים האחרונות הוא החליט ביחד עם בת זוגו להגשים את חלום חייו ולעלות ארצה.

למרות זאת, כאשר החל בטיפול בסוגיה זו בשנה שעברה בסוכנות היהודית ובקונסוליה הישראלית, התברר לו כי מצבו מיוחד. על פי התקנות, כיוון שמלאו לקורץ יותר מ־28 שנה ואביו לא הצהיר בשעתו כי הוא יורד מהארץ, אין הוא יכול לפתוח בהליכי עלייה בצרפת.

על פי הנאמר לו, על מנת להשלים את תהליך העלייה ארצה הוא יזדקק למשרד הפנים בישראל, ולדבריו נמסר לו כי מדובר בהליך שיתבצע במקום.

קורץ התפטר מעבודתו, מכר את דירתו וקנה כרטיס טיסה לישראל לחודש מרץ, בדיוק באותו יום, כך רצה הגורל, שבו פרץ כאן משבר הקורונה. מאז ועד היום הוא מסורב כניסה לישראל, ובתשעה החודשים האחרונים הוא ובת זוגו נאלצים להסתמך על טוב לבם של מכרים וחברים, שמלינים אותם בדירותיהם. מצבו הכלכלי מידרדר, ולדבריו הנציגויות בצרפת לא גילו אמפטיה למצבו.

פרקליטתו בישראל, עו"ד טל סהר, פנתה לרשות האוכלוסין וההגירה, ונענתה כי בני הזוג "אינם עומדים בקריטריונים שנקבעו בענייני כניסה לישראל בזמן הקורונה, ולכן לא ניתן כלל להתייחס לעניינם".

החלטה זו התקבלה אף שרשות האוכלוסין וההגירה התחייבה בתצהיר בפני בית המשפט העליון כי כל בקשה להיכנס לישראל נבחנת לגופה, ובמקרים מורכבים אף נענית בחיוב. במהלך משבר הקורונה עלו לישראל כ־15 אלף בני אדם, זכאי עלייה מכוח חוק השבות.

לדברי עו"ד סהר מדובר ביד מכוונת. "רשות האוכלוסין וההגירה משנה את חוק השבות בפועל מבלי שהוא שונה בחקיקה, כך שרק יהודים יוכלו לעלות ארצה ולא זכאי שבות נוספים", טוענת הפרקליטה. "ג׳רמי זכאי לעלות לישראל מכוח חוק השבות, והניסיון למנוע ממנו את הכניסה לישראל רק כי הוא אינו יהודי לפי ההלכה הוא ניסיון נואל שלא יעמוד בבית המשפט".