השלב הראשון של מבצע החיסונים החל הבוקר (ראשון) ברחבי הארץ, כ-12 שעות לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין ובכירים נוספים במשרד הבריאות התחסנו לנגיף. הנשיא ראובן ריבלין התחסן לנגיף בביה"ח הדסה עין כרם, וקרא לכל עם ישראל "לכו להתחסן" אבל ביקש לשמור על כללי ההיגיינה הריחוק והמסיכות. כהמשך, הנשיא הודה לכל הצוותות הרפואיים בהדסה ובארץ בכלל. מנהל ביה"ח, פרופ' זאב רוטשטיין הודה לנשיא, כאישיות הבכירה ביותר שהתחסנה בבית החולים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את החיסון לקורונה. צילום: TPS

גם הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, התחסן היום והפך למתחסן הראשון בצה"ל נגד נגיף הקורונה. בתחילת השבוע הבא יחל חיל הרפואה בחיסון יתר חיילי וקציני צה"ל. לאחר החיסון אמר רא"ל כוכבי: ״בשנה האחרונה צה״ל עושה כל שביכולתו לשמור על כשירות מבצעית ורציפות תפקודית שתאפשר לו לבצע את משימותיו לצד שמירה על בריאות משרתי צה״ל. מבצע החיסונים שיחל בימים הקרובים הוא בשורה אמיתית שמקדמת את החזרה לשגרה במדינת ישראל ובצה״ל. אני קורא לכלל מפקדי וחיילי צה״ל להתחסן ולהוות דוגמה אישית גם בנושא חשוב זה״.

הרמטכ''ל אביב כוכבי מתחסן לקורונה (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל אביב כוכבי מתחסן לקורונה (צילום: דובר צה''ל)

בשעה שש וחצי בבוקר ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, התחסנה בביה"ח בילינסון. ד"ר אלרעי פרייס אמרה לאחר קבלת החיסון: "זה יום שנותן תקווה חדשה לאזרחים במדינת ישראל - תקווה אמיתית לחזרה בטוחה לחיי שגרה. החיסון יעיל, בטוח והתחושה אחרי מצוינת. גם אני נתתי כתף ואני קוראת לכולם להצטרף לבכירי המערכת שכבר מתחסנים". 

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש התחסן גם הוא במתחם "מכבי" בהרצליה. לאחר קבלת החיסון אמר: "התחלנו היום את מבצע החיסונים. זאת תקווה גדולה לעם ישראל, למדינת ישראל. יחד עם זאת בשבועות הקרובים צריך להמשיך להקפיד על כל ההנחיות. הקורונה עדיין כאן!".

פרויקטור הקורונה נחמן אש אחרי שהתחסן לקורונה

גם שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הפנים, אריה דרעי, הפרויקטור לשעבר פרופ' רוני גמזו והרב לאו קיבלו את החיסון. הרב לאו עודד את הישראלים להתחסן, ואילו הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, קרא: "על כל אחד ואחד להתחסן כפי הוראות הרופאים בלא להתמהמה ובכך למנוע סכנה מעצמו ומאחרים".

הרב הראשי יצחק יוסף קורא להתחסן (צילום: ללא)
הרב הראשי יצחק יוסף קורא להתחסן (צילום: ללא)

השר ישראל כ"ץ אמר לאחר קבלת החיסון: "זה רגע של אופטימיות בדרך לניצחון על הקורונה. מקווה שהחיסון ירפא את פצעי המחלוקת ויביא לאחדות בעם ובמדינה". לאחר מכן, הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו: "התחסנתי הבוקר עם פתיחת מבצע החיסונים ״לתת כתף״ באיכילוב. ברמה האישית קבלת החיסון מהווה עבורי רגע של אופטימיות, שותפות ודוגמה אישית בדרך לניצחון על הקורונה. ברמה הלאומית אני מאחל שהחיסון ירפא את פצעי המחלוקת ויביא לאחדות בעם ובמדינה".

נחמן אש מתחסן לקורונה (צילום: ללא)
נחמן אש מתחסן לקורונה (צילום: ללא)

ד''ר שרון אלרעי פרייס מקבלת חיסון לקורונה (צילום: דוברות בית חולים בילינסון)
ד''ר שרון אלרעי פרייס מקבלת חיסון לקורונה (צילום: דוברות בית חולים בילינסון)

צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני

צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני

צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני

אריה דרעי מתחסן (צילום: מרק ישראל סלם)
אריה דרעי מתחסן (צילום: מרק ישראל סלם)

שר הבריאות אמר בשיחה עם כאן חדשות: "מבין לגמרי כל אחד שחושש להתחסן, אבל החיסון נבדק בכל דרך אפשרית. אנחנו רגילים להתלונן, אבל רק בזכות מערכת קופות החולים יכולנו להתארגן למבצע החיסונים. קיבלתי פניות מכמה מדינות שביקשו סיוע בהשגת החיסונים, אנחנו פעלנו בזמן".

ראש עיריית נצרת עלי סלאם הוא הראשון שיתחסן בעירו, שסבלה מנתוני תחלואה גבוהים. "אני אומר בפניך ולכל מי ששומע אותי אני הראשון בנצרת שיקבל את החיסון ואני רוצה לתת דוגמא אישית לעמי ולתושבי העיר כדי לשמור על הבריאות שלנו", הסביר.

ראש עיריית נצרת עלי סלאם צפוי להתחסן לקורונה. צילום: מזאווי פרסומאים- מטה הסברה משרד הבריאות

כאמור, לקראתו תחילת המבצע, הועברו מאות אלפי מנות חיסון לבתי חולים ולמרכזי חיסון של קופות החולים, כאשר הראשונים להתחסן הם צוותי הרפואה בכל המוסדות הרפואיים ברחבי הארץ

פרופסור אלון גרוסמן, מנהל מחלקת הקורונה בביה"ח בילינסון שוחח על המבצע עם גולן יוכפז וענת דוידוב, והתחסן בשידור חי: "כולכם ראיתם את נתניהו מתחסן אתמול וזה בדיוק אותו הדבר, רק ביד החלשה שלי. הנה, האחות מזריקה לי, אל תבלבל אותה. עוד שנייה. הנה הפעולה הושלמה בהצלחה".

זה כאב?
לא כאב.

תתאר לנו את התהליך?
"השאיבה של החיסון זה מה שלוקח זמן. כשהחיסון נשאב זה לוקח חצי שנייה. מוהלים את זה בעוד חומר נוסף. כל מנה זה מאה שקלים - אז זה חומר יקר. צריך לוודא, לשאול שאלות את המטופל, לבדוק שאישה בגיל הפוריות לא חושבת שהיא בהיריון".

צילום: אבשלום ששוני
צילום: אבשלום ששוני


אם אנחנו אלרגיים מה עושים?
אם המטופל פיתח תגובה אלרגית קשה ההנחיה היא לא לחסן. גם לגבי אישה בהיריון, או כזו שחושבת שהיא בהיריון, ההנחיה היא לא להתחסן כרגע. 

מי בעצם בודק את זה?
ממלאים שאלון ומאמתים אותו בצורה פרונטאלית מול המטופל.



מה קורה אצלכם בבית החולים?
"התהליך מאוד מסודר בבית החולים שלנו, כאשר היום נערך סוג של פיילוט והמספרים יגדלו מחר. הרוב המוחלט של העובדים במחלקה שלי יתחסנו, למעט אלה שחלו".

כלומר מאה אחוז היענות?
קרוב לזה. מעט האחוזים שעדיין לא מסכימים יסכימו כשיראו את כולם מתחסנים. 

האם אתה צריך להיות שלילי בכדי להתחסן?
לא. אין סכנה לחיסון גם אם אתה חיובי. 

אתה יכול לתאר את מה שעבר עליכם במחלקה בבית החולים?
"אנחנו הפכנו להיות מחלקת קורונה החל מערב ראש השנה. עד עכשיו טיפלנו בשלוש מאות חולים, חלק גדול מאוד מהחולים נכנס ולא יצא. חווינו פרידות קורעות לב דרך חלון, וכל מיני סיפורים מאוד עצובים. לכן, בשבילנו החיסון הוא בשורה ענקית, ולא חשבנו שזה יגיע כל כך מהר. זו בשורה מאוד מרגשת, אבל חשוב לי לציין שפסטיבל החיסונים הזה מסוכן - אנחנו נהיה חייבים להמשיך לשמור על ההנחיות, ולהחזיק מעמד עוד קצת, עד שכולנו נצליח להגיע לחיסוניות העדר". 

היינו רוצים שתסביר לציבור המאזינים שלנו למה החיסון לא מסוכן?
יש לנו בעולם מאות מיליוני חולים ומתים. למחלה הזו אין שום טיפול אפקטיבי. תזכרו: אין טיפול. אותם בודדים שנידונו לתחלואה קשה ומגיעים לבתי החולים מבינים שאין לנו באמת איך לעזור להם - הם ימותו. החיסון הזה יעיל - הוא בטוח, ואין שום סיבה לא לעשות את החיסון הזה ולשמור על האנשים שיקרים לנו. אנחנו לא המצאנו את החיסונים היום, קשה להאמין שאנחנו נגלה משהו בעוד שנה שהחיסון הזה עשה.

יכול להיות שנצטרך להתחסן בכל שנה מחדש?
"ייתכן מאוד". 

חיסון לקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
חיסון לקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, מנכ"ל רש"ת יעקב גנות למשרד הבריאות בבקשה לחסן את העובדים ברשות שדות התעופה ואת שותפי הפעילות הפועלים בנמל. "עובדי נמל התעופה נמצאים במגע קרוב עם האלפים השבים והיוצאים מישראל מידי יום מאז ראשית המשבר. נושא חיסון העובדים יסוכם בימים הקרובים", הסביר.

נדבק בזן הבריטי אותר בהולנד; ד"ר אלרעי פרייס: "פועלים לעצור את הטיסות מבריטניה"

ממחר יתחילו לחסן את אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה, וכן אוכלוסיות בסיכון. בקופות החולים החלו בסוף השבוע לשלוח הודעות לאנשים בגיל 60 ומעלה המיועדים להתחסן השבוע, אלא שבתוך שעות אחדות קרסו רוב המוקדים הסלולריים של הקופות בשל עומס פניות.

בשלב הבא של המבצע, יחוסנו מורים, גננות, עובדים סוציאליים, סוהרים ואסירים. בהמשך יחוסנו גם חיילי וקציני צה"ל, וכן המשרתים בגופים ביטחוניים. בשלב האחרון תחוסן כלל האוכלוסייה, וזאת בכפוף לקצב הגעת החיסונים לישראל.

נכון לעכשיו לא יחוסנו צעירים מתחת לגיל 16 ,נשים בהריון, נשים מניקות, אנשים עם היסטוריה של תגובות יתר קשות לאנפילקסיס וכן אנשים שהחלימו מקורונה.