מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס הבוקר (ראשון) בראיונות בכאן ב' ובגלצ למוטציה החדשה של הקורונה שנמצאה בבריטניה, ולמבצע החיסונים המיוחד. "אין עדויות לכך שהיא עמידה לחיסון שפותח", אמר בכאן ב' וציין כי "המוטציה שהתגלתה גורמת להדבקה מהירה יותר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את החיסון לקורונה. צילום: TPS

הוא הסביר בראיון בגלצ: "אנחנו יודעים שווירוסים עושים מוטציות, ראינו למשל את מה שהיה בדנמרק. יש מוטציה, שנפוצה בעיקר במזרח אגליה, שגרמה לנגיף כנראה להיות מועבר ביתר קלות, והוא מדביק יותר". פרופ' לוי הסביר כי "המוטציה אינה גורמת למחלה אלימה יותר, אך יש שינוי בהיקף הנדבקים".

אנשים לחוצים מאוד בנוגע לכמות החיסונים. 
"אני רוצה לומר לאנשים שלא יהיו בלחץ, יש מספיק חיסונים, ואנחנו בעיצומה של רכבת אווירית שתביא לפה עוד חיסונים. הקופות אמורות לזמן אנשים ולחסן, רק התחלנו את המבצע וזה קרה שבוע לפני שתכננו".

מה לגבי הפוליטיקאים ומובילי דעת הקהל שמתחסנים נגד קורונה?
"אני מעריך את האח"מים ומנהיגי הדעה שמתחסנים כדי לעודד את הציבור".

בתוך כך, ברקע הדיווחים אודות התפתחות המוטציה של הקורונה בבריטניה, ועד לקבלת מידע מלא וגיבוש מדיניות, שר הביטחון בני גנץ הנחה את העוזר להתגוננות במשרד הביטחון וצה"ל, באמצעות פיקוד העורף, להיערך להפעלה מלוניות קורונה לטובת השבים ממדינות אלו בתוך 24 שעות מרגע קבלת ההחלטה בקבינט הקורונה.

מלונית לחולי הקורונה מלון דן פנורמה בגל הראשון (צילום ארכיון: אבשלום ששוני)
מלונית לחולי הקורונה מלון דן פנורמה בגל הראשון (צילום ארכיון: אבשלום ששוני)

מוקדם יותר היום, ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה לנושא בראיון ב-103FM, והסבירה: "יש מוטציה בדרום אנגליה ובמספר מקומות בעולם שמעלה אתך יכולת ההדבקה של הווירוס  ב־70 אחוז יותר, ובנוסף ישנה עלייה בכמות האשפוזים. יכול להיות שיש אלימות יותר גדולה של הווירוס הזה. אין עדויות שהוא יותר קטלני.

מתי אתם יודעים עליו?
אנחנו יודעים על זה מיום חמישי, ואתמול היו מגעים בכדי להבין מה הסטטוס. קיבלנו עדכון ולפי זה אנחנו מתקדמים. חייבת להגיד שזה קרה בעוד מקומות. אין לנו עדות שהמוטציה נכנסה לישראל. 

היא הדגישה כי "צריך להבין שאנגליה היא מדינה אדומה, והחוזרים ממנה מחויבים בבידוד בכל מקרה. ככל הנראה אנחנו נצליח לעלות מהלך. יש איזושהי תקופה של שבוע גרייס - לחזור בלי בידוד. מיד אחר כך כל המדינות יהיו אדומות. על רקע התפתחות המוטציה בנגיף הקורונה במספר מדינות ועד לקבלת מידע מלא וגיבוש מדיניות".