העולם המודרני מתפתח ומשתנה ללא הרף, מבנה המשפחה הקלאסי והמסורתי שכולל אמא ואבא נשואים המביאים ילדים לעולם, כבר אינו המודל היחיד שקיים. כיום ניתן למצוא משפחות של זוגות חד מיניים, משפחות חד הוריות ועוד. יתרה מזאת, בשנים האחרונות החלה להתרחב תופעה שבמסגרתה אישה וגבר מתקשרים ביניהם כדי להביא ילדים לעולם בהסכם משפטי מחייב, שנועד להסדיר את זכויותיהם וחובותיהם האחד כלפי השני וכלפי ילדם המשותף, כשהם בינם לבין עצמם אינם מנהלים זוגיות.

באילו מקרים יש צורך בעריכת הסכם הורות משותפת?
אין מניעה כי כל זוג שמעוניין להביא ילד לעולם יערוך הסכם הורות משותפת ואף מומלץ שכך יעשה. עם זאת, ברוב המקרים זוגות שעורכים הסכם הורות משותפת הם זוגות שמתקשרים ביניהם כדי להביא ילד לעולם דוגמת זוגות חד מיניים, גברים או נשים חד הוריים או גבר ואישה שמעוניינים להביא לעולם ילד במשותף, מבלי לנהל מערכת יחסים זוגית ביניהם.

מכיוון שהזוגות האלו אינם מנהלים ביניהם קשר כלשהו מלבד בנושא הילד המשותף, שזה לכשעצמו עולם ומלואו, החקיקה והפסיקה בישראל אינן מעניקות להם הגנה ראויה על זכויותיהם האחד כלפי השני וכלפי הילד, ולכן מתעורר צורך להסדיר סוגיות מסוימות במסגרת הסכם ההורות המשותפת. במסגרת הסכם הורות משותפת הצדדים רשאים לכלול כל נושא שיחפצו בו, כאשר ישנם מספר נושאים שחשוב לתת עליהם את הדעת באופן מיוחד. בהסכם ניתן לקבוע כיצד תתבצע ההתעברות, האם באמצעות יחסי מין, הזרעה, הפריה חוץ גופית ועוד.
 
נוסף על כך, בהסכם הורות משותפת רצוי להסדיר את סוגיית כלכלת הקטין (מזונות), חלוקת התשלומים הנלווים לגידול הילד דוגמת הוצאות חינוך, רפואה, מותרות ועוד. במסגרת ההסכם ניתן להסדיר את סוגיית משמורת הילדים וחלוקת זמני השהות של הילד עם כל אחד מהוריו, את המסגרת החינוכית שבה ילמד ואף את אורח חייו של הילד אצל כל אחד מהוריו. בנוסף, מומלץ כי ההסכם יכלול מנגנון יישוב סכסוכים מוסכם בין ההורים בין אם כזוג או כהורים.
 
יובהר כי הסכמי הורות משותפת ניתן לאשר בבית משפט לענייני משפחה עוד טרם הכניסה להיריון.
 
לאחר הלידה, אישור ההסכם הוא חובה, ככל שלא אושר קודם לכן.
 
יובהר כי בית המשפט ישקול טובתו של הקטין, טרם יאשר ההסכם. 

לפניה ישירה אל משרד עו"ד שוובר - קלביר, לחץ/י כאן

בחירת משרד עו"ד לעריכת הסכם הורות משותפת
כאשר מתעורר צורך בעריכת הסכם הורות משותפת, רצוי לפנות למשרד עו"ד מקצועי ומנוסה בהכנת הסכמי הורות משותפת המבין את הרגישות המיוחדת שבהסכמים מסוג זה. עורך/ת הדין ייפגש עם הצדדים המעוניינים בעריכת הסכם ההורות המשותפת, יאזין לבקשותיהם ביחס לסוגיות הקשורות בהיריון ובהורות, יעניק להם ייעוץ משפטי בהתאם לדינים הרלוונטיים ולפסיקת בית המשפט לענייני משפחה ויגבש בעבורם הסכם הורות משותפת, שישקף באופן הטוב ביותר את ההסכמות ביניהם תוך שמירה על האינטרסים שלהם ושל ילדם.

משרד עו"ד שוובר - קלביר מעניק מגוון שירותים משפטיים בתחום דיני המשפחה והעבודה ובעל ניסיון רב בהכנת הסכמי הורות משותפת בהתאם לצורכי הלקוחות. 

עורכת הדין לירן שוובר בוגרת תואר ראשון במשפטים, מוסמכת גם כמגשרת בתחום המשפחה משנת 2008, משמשת כיועצת משפטית בארגון "הויה" וכיועצת משפטית בתוכנית "הורים במרכז" בהתנדבות וכן מרצה בתחום הירושות והצוואות וזכויות עובדים. 

עורכת הדין עדי קלביר, בוגרת תואר ראשון L.L.B ותואר שני M.L.L במשפטים ומגשרת משנת 2009, מוסמכת על ידי האפוטרופוס הכללי לעריכת ייפוי כוח מתמשך ומסמכי הבעת רצון.

עורכות הדין לירן שוובר ועדי קלביר דוגלות במתן שירות מקצועי, אישי ומקיף ללקוחות המשרד ומאמינות כי שירות משפטי אישי, מסור ואיכותי מאפשר ללקוחות המשרד להגיע לתוצאה המיטבית בעבורם. עורכות הדין שוובר וקלביר מעניקות יחס אישי וטיפול משפטי יסודי ומעמיק לכל לקוח של המשרד לצורך פתרון כל בעיה משפטית.

משרד עו"ד שוובר - קלביר - יצחק יציב 22, קריית חיים טלפון 053-9386787.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.