בעקבות גילוי המוטציה החדשה שעבר נגיף הקורונה, שוחח היום (ראשון) תושב לונדון, ג'וש מכבי, עם בן כספית ופרופסור אריה אלדד בתוכניתם ב-103FM. מכבי הכחיש את השמועות האומרות כי מדובר בפייק ניוז, וטען כי רבים ניצלו את הטיסות האחרונות שעזבו את בריטניה, על מנת לברוח מהמדינה. "הילדים שלי היו בבית ספר עד יום שישי שעבר, אנחנו עכשיו נעולים בבית", סיפר מכבי.

כספית: "יש מוטציה, ואתה גר בלונדון, ואני קורא תיאורים שהלונדונים בורחים מלונדון לפרברים כי הולך להיות סגר של אלוהים ישמור, והמוטציה יותר עצבנית ממה שחשבנו. זה סתם פייק או שאתם באמת בלחץ?".
מכבי: "זה לא פייק, אנחנו ממש בקטסטרופה לאומית. זה ממש מפחיד. אתה ראית את התמונות אתמול בערב, אנשים פשוט בורחים. מי שיכול היה לברוח, ברח לפני חצות. אף אחד לא יודע מה זו המוטציה הזו. הממשלה אומרת לנו שהם יודעים שהמוטציה מדביקה יותר מהר".

אלדד: "למה לפני חצות? אחרי חצות סגרו את התחנה?".
מכבי: "היום המשטרה פורסת יותר כוחות כדי למנוע מאנשים לעזוב. זה פשוט לא יאומן מה שקורה. זו קטסטרופה לאומית. אני רואה את הכותרות בישראל שאומרים 'משבר הקורונה' - זו בדיחה. מה שקורה פה, זו קטסטרופה. מתו לנו 67 אלף בני אדם. ובתי החולים מפוצצים בחולים. בכלל, התחלואה בלונדון בחודשים האחרונים עלתה בקצב מטורף".

כספית: "קראתי גם שזה פוגע אולי במעמדו של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון".
מכבי: "בוריס ג'ונסון נכשל בענק, פשוט עיוור. במרץ, כשהתחילה המגפה, הוא אמר לנו 'לשטוף ידיים ולשיר יום הולדת שמח'. פשוט עיוורון לחלוטין. הם לא ידעו איך להתמודד עם המחלה. כשנתניהו עשה את ההחלטה להיכנס לסגר, החלטה נכונה ומצוינת שהצילה אתכם, אנחנו בעצם, עד שבוריס ג'ונסון קיבל את ההחלטה".

כספית: "אבל זה בעבר. אפשר להאשים אותו במוטציה? אני שואל ברצינות".
מכבי: "השאירו פה את בתי הספר פתוחים מספטמבר. הם עבדו כרגיל. ועכשיו יש מוטציה ותחלואה אדירה. זה מתפוצץ לממשלה פה בפנים. הילדים שלי היו בבית ספר עד יום שישי שעבר, אנחנו עכשיו נעולים בבית. הקורונה פה בכל מקום, זו פשוט קטסטרופה לאומית. בוריס ג'ונסון נכשל בגדול, פשוט בענק".

אלדד: "ככל שיש יותר חולים, יש יותר סיכוי למוטציה. כי באופן מעשי יש יותר וירוסים".
מכבי: "כן, בוריס ג'ונסון עמד אתמול במסיבת עיתונאים, ואמר לנו, 'אנחנו לא יודעים. אין לנו נתונים'. מה שהם כן יודעים שזה סוג של וירוס שמתפשט הרבה יותר מהר. ועכשיו, בדיוק לפני שעה, אמרו ב'סקיי ניוז' שהתחלואה אצל הצעירים הרבה יותר קשה".  

רק קצה הקרחון

בנוסף, על רקע הדיווחים על התפשטות המוטציה החדשה של נגיף הקורונה בבריטניה שוחח היום פרופ' יעקב מורן-גלעד, מומחה למיקרוביולוגיה קלינית ובריאות הציבור מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת בן-גוריון, וחבר בצוות ניהול המגפה בישראל, עם ג'רוזלם פוסט ואמר כי בעוד שמוטציות של נגיף הקורונה הן יחסית דבר שבשגרה, המוטציה החדשה בבריטניה עשויה להיות "רק קצה הקרחון".

"אומנם טרם הוכח סופית כי הזן מדבק יותר", אמר מורן-גלעד, "המספרים שג'ונסון הציג ביום שבת היו השלכה, בהתבסס על נתונים המראים עלייה לאחרונה בהדבקה באזורים בהם התגלתה המוטציה".

"מוטציות בנגיפים אינן דבר חדש ואינן חדשות בקורונה", אמר. לדבריו, יש כיום יותר מ-1,000 מוטציות מוכרות לווירוס הקורונה. גם הגרסה הבריטית החדשה וגם גרסה דנית שהביאה לאחרונה לחיסול החורפנים במדינה, ביצעו שינויים בחלבון של הנגיף. למרות הדברים הבהיר מורן-גלעד שאין דרך לקבוע אם יש קשר בין המקרים.

"מוטציות שקשורות לחלבון יכולות להשפיע על הדינמיקה של המחלה, מכיוון שהיא מהווה גורם מכריע בתהליך ההדבקה. לדוגמא, המוטציה עשויה להשפיע על דרכי התחברות הנגיף לתאים במערכת הנשימה", אמר מורן-גלעד והדגישה כי הדבר נראה כתוצאה השלילית הסבירה ביותר שעלולה לנבוע מגילוי הזן החדש בבריטניה. "זה מה שרופאים באנגליה כרגע הכי מודאגים ממנו. זה עדיין לא הוכח, אך ישנן ראיות נסיבתיות המצביעות על כך שאולי זה המקרה", אמר.

שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק (צילום: REUTERS/Simon Dawson)
שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק (צילום: REUTERS/Simon Dawson)

תוצאה של המוטציה החדשה שפחות סביר שתקרה, לפי מורן-גלעד, היא ירידה בכמות המקרים שבדיקות יוכלו לחשוף. "בעוד שהחלבון משמש לסינון אבחוני, הבדיקה ורצף הגנום לנגיף הקורונה התקדמו מאוד", אמר. "מכיוון שכל בדיקת מעבדה מחפשת כמה אזורי יעד בתוך הנגיף המסוגלים לאיתור, לא סביר שמוטציה בחלבון יחיד תוביל לאבחון נמוך".

בעוד שהמוטציה החדשה עלולה להשפיע על יעילות החיסון, שיעור המוטציה של נגיף הקורונה (סביב מוטציה אחת לשבועיים, על פי מורן-גלעד) מצביע על כך שתהליך כזה עשוי להימשך שנים. "יש מוטציות חדשות לנגיף הזה כל הזמן, רובן חסרות חשיבות", אמר מורן-גלעד. "אין שום סיבה לחשוב שמוטציה ספציפית פירושה שכולנו מתעוררים בבוקר ופתאום רואים שהחיסון לא עובד. זו לא השפעה של הכל או כלום, וכרגע אין שום אינדיקציה לכך שהמוטציה הספציפית הזו פוגעת ביעילות החיסון בשום צורה שהיא".

"המערכת החיסונית שלנו יוצרת מגוון רחב של נוגדנים לנגיף זה, זה לא רק סוג אחד של נוגדן. לכן, גם אם קיימת מוטציה שעלולה להשפיע על יעילות החיסון, לא תהיה לכך השפעה דרמטית", הוסיף.

"הבריטים הם כיום המובילים בעולם בשיעור הרצף הגנטי שלהם עבור דגימות חולי קורונה. לכן הם אלה שמוצאים את הדברים האלה. סביר מאוד להניח שמה שאנחנו רואים בבריטניה הוא רק קצה הקרחון. סביר להניח שיש הרבה מוטציות שאנחנו עדיין לא יודעים עליהן משום שרוב העולם לא סוקר בעקביות אחר המוטציה, "אמר. "אנו שמים את הדגש על בריטניה, מכיוון שממנו באים הדיווחים, אבל זה כנראה נושא אוניברסלי", סיכם מורן-גלעד.