מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על הזן החדש של נגיף הקורונה שאותר בבריטניה ומדינות נוספות באירופה והתייחס לכינוס הקבינט הצפוי בהמשך הבוקר: "אנחנו נחמיר את הצעדים כבר היום, יכול מאוד להיות שנלך לסגר כללי".

נתניהו לאחר ישיבת הקבינט

ישראל הגדולה שיודעת לשים אצבע על אבי תוכנית הגרעין בטהרן לא מקבלת מידע מודיעני על הנגיף?
"המידע הזה התחיל לזרום ביום שישי-שבת".

היה ידוע לפני שבוע. אנחנו עוברים על עיתונים.
"לא, גם אנחנו קוראים עיתונים אבל אנחנו לא מתבססים על עיתונים, והמידע לגבי השינויים שקרו היה רק בסוף השבוע. אנחנו מיד הגבנו".

עד יום שישי לא ידעתם דבר.
"היו דיווחים כמו שאומרים בעיתונים אבל הדיווחים באמת נמסרו רק בסופ"ש ומיד היו דיונים ותגובה עוד במוצ"ש ולא השתהינו. כל הלכאורה ידענו ולא עשינו כלום, אתם לא מעלים על הדעת שיש כאלו דברים ולא עשינו כלום".

נתב"ג לא ערוך לאירוע הזה.
"נוצרה תגובה, היה דיון גם בקבינט, הוחלט להפסיק את הטיסות ולשלוח לבידוד את כל הבאים מאנגליה".

הידיעה הראשונה בדבר המוטציה הופיעה ב-14 בדצמבר.
"המוטציה התחילה להתרחש עוד מספטמבר אבל במדדים שהיא הגיעה ומה שמייחסים לה אלה דברים שהתחוללו ממש כעת. מה שמייחסים לה באופן המדעי היה בסוף השבוע, הדברים האלה, הם הגיעו בהתחלה בדרכים מודיעיניות אבל כשהדבר הזה קיבל את הממדים האלה – מיד הגבנו".

מה עשיתם?
"היו דיונים, הוחלט להפסיק מיד או בהתחלה דובר על סגירת השמיים, כל הבאים מהמדינות שיוחסה להן ההתפשטות של הנגיף, אנגליה ודרום אפריקה ודנמרק, הטיסות מאתמול – הבאים אמורים להיכנס לבידוד, לקחת להם בדיקות, להתחיל לרצף גנטית בדיוק כפי שעשינו במוטציה הקטנה יותר".

מעניין אותנו הציבור לא הרצף הגנטי. לא ידענו על זה.
"הציבור ידע מיד כשאנחנו ידענו את הממדים ואת ההנחיות וכל זה קרה אתמול".

לא נכון, אתמול שאלנו את ראש שירותי בריאות הציבור על הנושא.
"אתמול עוד היינו בעיצומם של הדיונים לתגובה כפי שהחלו במוצאי שבת".

אם הדיווחים הראשונים מבריטניה הגיעו ב-14 בדצמבר, וישראל לא עשתה דבר. יש סיכוי שיש כבר בישראל את המוטציה.
"יש חשש שיש בישראל מוטציה כזאת. כמו שבלונדון לא עשו דברים מיוחדים עד סופ"ש שהטילו את סגרים משום שבדיעבד קל לומר אבל הדברים מנותחים תוך כדי אירוע, ישראל הגיבה מיד. אנחנו כנראה היום נחמיר יותר את הכללים".

אירופה סוגרות שערים, למה אצלנו נשאר פתוח?
"אצלנו מה שקרה בינתיים תוך כדי הגעת טיסה מלונדון זה הכנסה לבידוד ובדיקות של כל השבים משם. זה הדבר. אתה שואל למה לא נסגרו השמיים בישראל? על הדברים האלה מתקיימים דיונים גם היום בבוקר".

יקרה היום?
"ההערכה שלי שצריכה להיות הכרעה היום. ההשערה שלי שבהחלט יכול להיות שתהיה החמרה בטיסות וגם אנחנו בודקים כל הזמן היכן זה עוד יכול להיות בעולם".

אם תלוי בך אתה סוגר את הטיסות למקומות האלה?
"אם זה תלוי בי אני סוגר 7 מדינות לארץ משום שאתה לא יכול לעצור שיבה של ישראלים לארץ אז מכניס את כולם לבידוד, בודק, ומונע מגע ביניהם ובין אחרים עד שיתברר שהם לא חולים במחלת הקורונה".

אנחנו שמחים שיש חיסונים, אולי התבשמתם יותר מדי? טשטשתם את העניין של המוטציה.
"אני דוחה את הדברים האלה ואני חושב שלא היו דברים מעולם. אנחנו התחלנו את החיסון על פי התוכנית, אין עדות שהחיסון הזה לא פועל כנגד המוטציה החדשה".

לא התגלה עוד חולה?
"בארץ כיום לא התגלה, זה לא אומר מאומה כי לא עושים ריצוף גנטי לכל החולים ועכשיו אנחנו נעשה".

מה יהיה עם ישראלים שנמצאים במדינות שגילו בהן את המוטציה?
"יחזרו ארצה, ניקח להם בדיקות ריצוף גנטי ויכנסו לבידוד".

איפה הבדיקות נעשות, בנתב"ג?
"כן".

בנתב"ג אין עמדות בדיקה.
"נעשה את זה עם ספק אחר".

תוך כמה זמן זה יקרה?
"ממש עכשיו".

סגר שלישי, ריאלי?
"ניתן לייחס את זה לעלייה בתחלואה, דיברנו אתמול על ריסון הדוק שיכול להוריד את התחלואה אבל לא מן הנמנע שהוא היה מוליך לסגר אז ההחלטה הזאת לא התקבלה אתמול, נמשיך לדון בה היום בקבינט. יכול להיות שנלך לסגר כללי".

מתי?
"על זה בדיוק הדיונים. הממשלה תודיע על כך. לא מן הנמנע שזה יקרה בקרוב".

למה מכבסים מילים? ריסון מהודק ולא סגר.
"משום שריסון מהודק לא כולל את כל ההחמרות שהיו בסגר מלא".

אתה היית ממליץ על סגר מלא?
"העניין הוא שאם אנחנו אומרים שריסון מהודק לא יצליח להתגבר על המחלה ויוביל לאחריו לסגר אז זה מאריך את מספר הימים שיוטלו הגבלות על הציבור".

אתה יכול להגיד כמה התחסנו.
"אתמול התחסנו עשרות אלפים בבתי החולים ובקופות החולים, היום נרחיב את המבצע לעוד מוקדים וקהל של מבוגרים. אנחנו רוצים להגיע לכ-60 אלף מחוסנים ביום. זה יקרה בתחילת שבוע הבא וכך אנחנו נמשיך".

התחסנת? יש תגובות?
"התחסנתי אחרי ראש הממשלה ושר הבריאות, חוץ מזנב הכול בסדר".