הטלטלה הפוליטית: מליאת הכנסת הצביעה הלילה (שלישי) נגד הצעת החוק שנועדה להאריך את מועד הדיונים על התקציב, ומשמעות ההצבעה היא שהכנסת תתפזר הלילה בחצות, והבחירות לכנסת ה-24 ייערכו ב-23 במרץ 2021. 49 ח"כים הצביעו נגד ההצעה מול 47 שהצביעו בעד.

הדיון נמשך מספר שעות, כאשר מציג החוק, ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה), נאם זמן רב מעל דוכן המליאה, בטרם המעבר להצבעה. ראש הממשלה נתניהו הגיע למשכן הכנסת, כשמנגד חברי הכנסת של כחול לבן לא נכחו בהצבעה, למעט חברי הכנסת זמיר, חיימוביץ' ושפע שהצביעו נגד. גם ח"כ מיכל שיר מהליכוד, הנחשבת מקורבת לגדעון סער, הצביעה נגד. כמה מחברי הליכוד צעקו עליה כי היא "גנבת מנדטים".

כמו כן, ח"כ יפעת שאשא-ביטון, שכבר הכריזה על הצטרפותה לסער, לא הגיעה למשכן, וכמוה גם ח"כ שרן השכל. חברי מפלגת רע"מ מהרשימה המשותפת נעדרו אף הם מההצבעה.

פיזור הכנסת - חה''כ חיימוביץ', אבידר ובנט (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
פיזור הכנסת - חה''כ חיימוביץ', אבידר ובנט (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בתוך כך, הצעת חוק הבחירות לכנסת ה-24 שהגישה ועדת החוקה לבקשת ועדת הבחירות אושרה בקריאה ראשונה ברוב של 77 קולות. היו"ר חה"כ יעקב אשר הודיע כי החוק יתוקן לקראת הקריאה השניה והשלישית.

עם הגיעו למליאה נשא נתניהו נאום: "גנץ נסוג ברגע האחרון. גנץ לא עמד בלחץ של ניסנקורן וחבריו. ככל הנראה כחול לבן ואנשיהם יגררו אותנו לבחירות מיותרות". יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, השיב לנתניהו: "על מי אתה עובד. לא מעניינת אותך המוטציה, מעניינת אותך הרוטציה".

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) הציג את הצעת החוק לדחיית מועד אישור התקציב בשבועיים. בדבריו אמר ח"כ פינדרוס: "אנחנו מבקשים להעביר את ההצעה למרות שאנחנו מבינים את הבעייתיות שבדחיית אישור התקציב. תקציב 2020 צריך לעבור בהקדם האפשרי". בפנותו לחברי האופוזיציה אמר פינדרוס כי עדיף לדחות את מועד אישור התקציב ולהעבירו כעת, לפני הליכה לבחירות רביעיות אשר סביר כי יביאו לדחייה נוספת באישור התקציב.

ח''כ יצחק פינדרוס (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח''כ יצחק פינדרוס (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

ח"כ מתן כהנא (ימינה): "זו הזניה של כנסת ישראל, זו פשוט בושה וחרפה, כיצד נבוא בטענות לשופטי העליון עם התנהגות כזאת בכנסת". ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם): "החזקתם את תקציב המדינה כבן ערובה למען ראש ממשלה כושל שמאפשר לו פתחי מילוט כדי לצאת לבחירות ועכשיו אתם מבקשים להעביר תקציב ליום אחד בלבד".

ח"כ וואליד טאהא (הרשימה המשותפת): "אי העברת התקציב השנה הביאה את החברה הערבית לשנה הקשה ביותר בתולדותיה עם 110 הרוגים". ח"כ חמד עאמר (ישראל ביתנו): "כל מי שיושב היום בממשלה אשם במצב הפוליטי שהגענו אליו". ח"כ רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם): "כל הדברים הטובים שקורים בישראל הם לא בזכותו של נתניהו, אלא למרות נתניהו".

האולטימטום של גנץ לנתניהו

טרם ההצבעה הציב גנץ אולטימטום לנתניהו, זאת לאחר שסיעת כחול לבן הודיעה בתום ישיבת הסיעה שנערכה אמש כי הוחלט לדחות את הצעות ראש הממשלה למניעת הפיזור. עוד נמסר כי הוחלט להגיש לנתניהו הצעה אחרונה ובה תנאי כחול לבן, וכי אם היא לא תתקבל על ידי סיעת הליכוד, הכנסת תפוזר.

שר הביטחון בני גנץ שוחח עם נתניהו ומסר לו את חמשת התנאים להישארות כחול לבן בממשלה: הבטחת העברת תקציב לשנת 2020-2021; אישור תקנון הממשלה; העברת כל המינויים התקועים; שר המשפטים ניסנקורן יישאר בתפקידו ולא יהיו כל שינויים שיפגעו בשלטון החוק וכן סגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה.

גורם בכיר בכחול לבן הבהיר: "יו"ר כחול לבן בני גנץ הציג היום בסיעה את רשימת הדרישות לליכוד. אם הליכוד לא ייענה בחיוב לדרישות עד ההצבעה במליאת הכנסת על אישור חוק דחיית התקציב בקריאה ראשונה, כחול לבן לא תשתתף בהצבעה".

מטעם הליכוד נמסר לאחר ההודעה: "בעקבות המאבק הפנימי בכחול לבן, גנץ חזר בו מכל ההסכמות שהושגו במשא-ומתן בין כחול לבן והליכוד, לרבות ההתעקשות שלו לאפשר לניסנקורן להמשיך בהפיכה פקידותית-משפטית העומדת בניגוד להסכמים הקואליציוניים. הליכוד עומד איתן נגד הפיכה זו של השמאל שרומסת את הדמוקרטיה ברגל גסה. מצער שגנץ החליט לגרור את המדינה לבחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה. במקום לאפשר ממשלה יציבה שעובדת למען האזרחים, גנץ ממשיך לדבוק ברעיון של ״ממשלה בתוך הממשלה״ בניסיון כושל לקושש קולות למפלגתו המתפרקת".

ההפגנה מחוץ לביתו של גנץ, אתמול

עוד נמסר מכחול לבן כי "נראה שבני גנץ מיישר קו עם המורדים בסיעה ועם כל מי שלא מוכנים להצביע על ההנשמה המלאכותית לממשלה הכושלת הזאת. נראה שהולכים לבחירות. מסתבר שהח"כים של כחול לבן מסרבים להיות סמרטוטי רצפה. חלקם לפחות".

בסיעת הליכוד הודיעו כי הם שוקלים להכריז על ההצבעה על תיקון חוק התקציב (הצעת הפשרה לדחייה) כעל הצבעת אי אמון. במקרה זה, מי מבין חברי הקואליציה שלא יתמוך בה יהיה חשוף להרחקה מסיעתו ובמצב זה הוא יוכרז כפורש. הדברים נאמרו בין השאר במטרה להביא את חברות הכנסת שצפויות להצטרף למפלגתו של גדעון סער, יפעת שאשא ביטון ומיכל שיר, להתיישר עם כוונות המפלגה.

יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר, צייץ בטוויטר: "כחול לבן בחרו להתאבד פוליטית במודע, הרגש ניצח את השכל. הם הולכים לבחירות רק בשביל שאבי ניסנקורן יישאר בפוזיציה שלו לשלושה חודשים נוספים בהם הוא ינסה לשמר את ההגמונייה המשפטית. אני בטוח שבע"ה הציבור לא ייתן לזה יד, הם יעלמו מהמפה הפוליטית ואנחנו נהיה אלו שנקבל את תמיכתו".

השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס, אמר במהלך נאום שנשא על בימת הכנסת, כי "כחול לבן לא עשתה לעצמה חרקירי, היא התאבדה בקפיצה מגג בניין הכנסת. התפרקתם מהר יותר מד״ש, שנאתם אחד את השני מהר יותר מקדימה, התרסקתם מהר יותר ממפלגת המרכז". הוא הוסיף: "יידעו הלילה אזרחי ישראל: כחול לבן, השותפה הפוליטית הגרועה ביותר שיכולנו לאחל לעצמנו, דרדרה את ישראל לבחירות המיותרת והבזבזניות ביותר בתולדות המדינה".

אל חברי הכנסת של הליכוד נשלחה ההודעה הבאה: "החל מהיום אנחנו נכנסים למשמעת קמפיין. כל ראיון יתואם אך ורק לאחר קבלת אישור, תדרוך מסודר וקבלת מסרים. תודה על ההבנה".

ועדת הכנסת אישרה את הצעת הפשרה

מוקדם יותר אישרה ועדת הכנסת את הצעת החוק לעניין תקציב בשנת בחירות ותכין אותו לקריאה ראשונה, בהתאם לסיכום בין הליכוד לכחול לבן על הארכת הדדליין להגשת התקציב, במטרה למצות את המגעים כדי למנוע את פיזור הכנסת והליכה לבחירות. ההצעה קובעת תאריכי יעד לאישור תקציב המדינה לשנת 2020 ולשנת 2021 ובמידה ולא יעמדו ביעד - הכנסת תפוזר והבחירות יתקיימו ב-23 במרץ.

ועדת הכנסת אישרה את הצעת הפשרה ברוב של שבעה חברי כנסת שתמכו, לעומת חמישה שהתנגדו. לאחר שאיימו להצביע נגד, נעדרו כל חברי הכנסת מטעם סיעת כחול לבן, בעוד חברי הכנסת מהליכוד ומהמפלגות החרדיות הצביעו בעד.