ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, הגיב הבוקר (שני) ב-103FM לאירוע בו נרצחה אסתר הורגן, אם לשישה מהיישוב טל מנשה שבצפון השומרון. דגן אמר כי "מדובר באחד ממקרי הרצח המזעזעים ביותר שאני ראיתי בימי חיי", והאשים את ממשלת ישראל באיבוד ההרתעה אל מול המפגעים: "יש קו ישיר בין המקרה בו חייל לא מגיב לזריקת בקבוק תבערה, לבין מחבל שרואה אישה עושה ספורט סמוך ליישוב ומרשה לעצמו לרצוח אותה".

דגן, אשר היה שותף לחיפושים אחר הורגן במהלך שעות הערב אתמול, תיאר את תחושותיו הקשות לאחר מציאת הגופה. "נאלצתי להיות זה שמעביר את ההודעה למשפחה, אני יכול להגיד שזה אחד ממקרי הרצח המזעזעים ביותר שראיתי. מדובר באישה בת 52, סבתא צעירה, אישה שהייתה כולה אור, טוהר וטוב", סיפר דגן על הנרצחת. לטענתו, האירוע מזכיר ברבריות שהייתה נהוגה בימי הביניים.

בת ה-50 שאותרה ללא רוח חיים בשומרון. צילום: מצלמות אבטחה

"אני מבקש לנצל את הבמה ולומר שיהיה ברור לרוצחים הנאלחים מהרשות הפלסטינית, אתם לא תשברו אותנו. אנחנו לעולם לא נישבר. אתם בחרתם במוות וברשע האינסופי ואנחנו בחרנו בחיים", המשיך ראש המועצה האזורית שאמר כי למרות הכל, מדינת ישראל תנצח את המפגעים.   

דגן הסביר כי המקום בו נמצאה גופת הנרצחת, נמצא סמוך מאוד לביתה ביישוב טל מנשה. "זה לא מקום מבודד, הוא נמצא שלוש דקות מחריש. מדובר ביער שהרבה מגיעים אליו לעשות ספורט וזה ספציפית היה המסלול הקבוע שלה ושל הרבה מאוד אנשים שמתגוררים באזור", סיפר ראש המועצה שהוסיף כי תחילה חשבו שפשוט נגמרה לה הסוללה במכשיר הסלולרי, או שהלכה לאיבוד באזור.

לבסוף, תקף דגן את ממשלת ישראל והאשים אותה באיבוד ההרתעה אל מול המפגעים הפלסטינים ביהודה ושומרון. "זו הבעיה המרכזית. יש לנו את הממשלה עם היכולות הכי טובות באזור, אבל אין לנו הרתעה", התרעם דגן בשידור. לדבריו, יש קו ישיר שמחבר בין האירוע בימים האחרונים בו חייל לא הגיב מול מחבל פלסטיני שזרק בקבוק תבערה לעברו, לבין "מחבל שרואה אישה עושה ספורט ביער סמוך ליישוב מגורים ומרשה לעצמו לרצוח אותה בצורה ברברית. הממשלה צריכה להתעשת, להכות בטרור ולבנות את ארץ ישראל", סיכם דגן.

"אישה מאירת פנים, ספורטיבית, עצמאית ואמיצה"

אלעזר רוט, יו"ר צוות חוסן ישובי ביישוב טל מנשה שבו התגוררה הורגן ז"ל, ספד לה בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM: "אישה בת 52 מאירת פנים, ספורטיבית עצמאית ואמיצה, גרה ביישוב למעלה מ-20 שנה. אישה שעסוקה בהשכנת שלום בין זוגות, משקמת משפחות, אומנית, אישה שאוהבת אסתטיקה ואוהבת את החיים, אמא ל-6 ילדים וסבתא לנכדים. משפחה נפלאה וחזקה".

בשטח מדינת ישראל, אין תחושה שחיים מעבר לקו?
"חיים בתחושה של מקום פסטורלי, שמורת טבע עם שבילים ויער קסום עם דרכים חלקן מוארות וחלקן לא".

מה המרחק של הכפר מכם?
"מקצה לקצה 1,340 מטר נניח, משהו כזה".

ספר לנו עליה.
"אישה מאירת פנים בת 52 ספורטיבית עצמאית אמיצה. אישה שעסוקה בהשכנת שלום בין זוגות, משקמת משפחות, אומנית, אישה שאוהבת אסתטיקה ואוהבת את החיים, אמא ל-6 ילדים וסבתא לנכדים. משפחה נפלאה וחזקה".

כמה שנים גרה ביישוב?
"למעלה מ-20 שנה. דיברתי אתמול עם בעלה הוא אמר אנחנו פה ונשארים פה זה המקום שלנו אין לנו מקום אחר". 

כמה תושבים גרים בטל מנשה?
"היום אנחנו מתקרבים ל-150 משפחות. למעלה מ-30 שנה ומחכים עדיין לסמל יישוב. פרט קטן וטכני".

התחושה של ביטחון מוחלט?
"כשאני רוצה אני לוקח נעלי ספורט וביגוד מתאים ואני יוצא החוצה והולך כמה שאני בוחר ללכת וחוזר הביתה".

יש ספק שמדובר בפיגוע?
"אני אגיד, מצאו אישה עצמאית שהולכת לבד שלא מפחדת מצאו אותה באמצע הלילה, לילה שחור, ביער מוטלת בצד הדרך עם סימנים של גולגולת מרוטשת מסלע. תעשו 1 ועוד כמה שאתם רוצים ותגידו לי איך אפשר לתרגם את זה? אני לא דובר של אף אחד שצריך להגיד באופן רשמי".

כל הסימנים מצביעים על אירוע על רקע לאומני.
"בוא נמתין שמי שצריך להגיד באופן רשמי יגיד את זה".

אני מניח שייאמר במהלך היום. כמה שעות חיפשתם אותה?
"אתם לא יודעים מה היה פה, עם ישראל הופיע פה, היו מתנדבים מהיישוב, בעשרות אם לא במאות, נוער ומבוגרים ומבוגרים מאוד, היו חיילים ומתנדבים מארגונים שונים".

ידעתם שהיא רצה?
"ידענו, חיפשנו מסביב בכל מקום ביער בשמורות בשבילים בכבישים, בבתים, בחצרות".

מתי נמצאה?
"קרוב ל-02:00 בלילה, צוות מתנדבים שלנו שראה סימנים על הקרקע והמשיך לחפש".

בני כמה הילדים שלה?
"הצעיר בן 13 זה עתה. ממש עכשיו חגג בר מצווה".

בנים ובנות?
"ארבעה בנים, שתי בנות. שניים מהבנים נשואים לבנות היישוב".