זה לא סוד שבענף הבניין יש מחסור גדול בעובדים ישראלים. מצב זה הביא לכך שיש ביקוש עצום מצד קבלנים לעובדים פלסטינאים מקצועיים שיעבדו בעבודות בניין בישראל. לכן, כל קבלן בישראל שמבקש להעסיק עובדים פלסטינאים בתחום הבנייה חייב להכיר את הרפורמה החדשה והמקיפה בתחום הקצאת ההיתרים להעסקת עובדים פלסטינאים.

לפניה ישירה אל עורך דין תומר סופר לחץ/י כאן

המצב לפני הרפורמה החדשה
ביום 6.12.20 החל יישום שיטה חדשה להקצאת היתרים להעסקת עובדים פלסטינאים בישראל בענף הבניין שלמעשה שינתה את כללי המשחק בשוק העבודה בענף הבנייה.
 
עד למועד כניסתה לתוקף של הרפורמה החדשה בכדי שקבלן יקבל היתרים להעסקת עובדים פלסטינאים היה עליו להיות עם רישיון מרשם הקבלנים.
 
לאחר מכן הקבלן נדרש לעבור שלושה שלבים ארוכים ומתישים כדי לקבל היתרים לעובדים מהשטחים שיעבדו בפרויקטים בתחום הבנייה שהקבלן מנהל.

השלב הראשון: היה על הקבלן להגיש בקשה לקבלת סמל מעסיק ממדור התשלומים ובכך להירשם במערכת.

השלב השני: היה על הקבלן להגיש בקשה לקבלת מכסה של עובדים פלסטינאים בהתאם לפרויקטים שהוא מבצע. לאחר הגשת הבקשה הייתה מתכנסת ועדה מיוחדת שקבעה מהי מכסת העובדים שהקבלן זכאי לקבל. כלומר, הוועדה הייתה מגבילה את הקבלן בכמות העובדים שמגיעה לו.

השלב השלישי: לאחר שהוועדה קבעה עבור הקבלן את מכסת העובדים שמותר לו להעסיק היה על הקבלן להגיש תוך זמן מוקצב מראש את שמות העובדים הפלסטינאים שהוא רוצה שיעבדו אצלו ואז אותם עובדים פלסטינאים היו צריכים לקבל אישור מהמת"ק (מנהלת תיאום וקישור) שאין שום מניעה ביטחונית או אחרת להעסיק אותם.
 
בפועל היה מדובר בהליכך פרוצדורלי מורכב וארוך שגרם לכך שהקבלן היה מקבל הקצאה מצומצמת של עובדים פלסטינאים לאחר המתנה של חודשים ארוכים. בשיטה הישנה לקבלן היה את הכוח להחליט האם לתת או לבטל לעובד הפלסטינאי את היתר העבודה בישראל ולמעשה בכל רגע נתון הקבלן יכול היה לבטל את היתר העבודה ולעובד הפלסטינאי לא היה מה לעשות בעניין.

המצב לאחר הרפורמה החדשה
לאחר שנים ארוכות של תכנון ומחשבה, ביום 6.12.2020 החל יישום שיטה חדשה להקצאת היתרים להעסקת עובדים פלסטינאים בישראל בענף הבניין. 

למעשה מדובר במהפכה של ממש בהעסקת עובדים פלסטינאים בישראל שעושה מהפכה בשוק העבודה בענף הבניה בישראל שבו מועסקים בעיקר עובדים פלסטינאים.

אמנם על פי הרפורמה החדשה כדי שקבלן יוכל להעסיק עובדים פלסטינאים הוא עדיין צריך לעמוד במספר תנאים בסיסים כמו להיות רשום בפנקס הקבלנים ולהיות בעל רישיון בתוקף וכן להעסיק את העובדים הפלסטינאים במשרה מלאה ולדווח עליהם מדי חודש עד ה-5 לחודש ולהפריש עבורם תנאים סוציאליים עד ה-15 לחודש על פי חוק.

אך כל קבלן שעומד בתנאים אלו יכול לקבל אישור עקרוני להעסקת עובדים פלסטינאים ללא הגבלה. אין יותר ועדות שמקבלות החלטות לאחר חודשים של המתנה ומגבילות את מכסות העובדים לקבלן.

קבלן שיש לו רישיון מרשם הקבלנים רשאי להגיש בקשה לקבלת "סמל מעסיק" ממדור התשלומים ולאחר שמדור התשלומים בוחן את הבקשה שלו ומאשר אותה הקבלן מקבל אישור עקרוני להעסיק מספר בלתי מוגבל של עובדים פלסטינאים בתחום הבניין. 

לדוגמה, אם עד למועד כניסתה של הרפורמה קיבל הקבלן אישורים להעסיק 30 עובדים אזי החל מיום 6.12.2020 באפשרותו של הקבלן הרשום להעסיק גם 400 עובדים ויותר. 

אלא שחשוב לדעת כי המכסה של העובדים הפלסטינאים תיסגר לא לפי כמות ההיתרים שיש לקבלן מהעבר אלא על פי המכסה המותרת לכניסת עובדים פלסטינאים לישראל שעומדת היום על כ-63,000 עובדים שיכולים להיכנס כל יום לישראל. 

עורך הדין תומר סופר (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין תומר סופר (צילום: צילום עצמי)

קבלת עובדים פלסטינאים ללא הגבלה בכפוף לעמידה בתנאי החוק
על פי הרפורמה החדשה הקבלן יוכל לקבל עובדים פלסטינאים ללא הגבלה כל עוד הוא קבלן רשום ועומד ביתר תנאי החוק אבל הקבלן לא יצטרך לפרט עוד את הפרויקטים שהוא מנהל ולא לעבור שום ועדה שתחליט האם בכלל מגיע לקבלן להעסיק עובדים פלסטינאים וכמה. 

כמו כן, העובד הפלסטינאי יהיה הבעלים של אישור העבודה והוא זה שיבחר אצל איזה קבלן הוא רוצה לעבוד ובפועל לא יהיה תלוי עוד בקבלן ויוכל לעבור כרצונו בין מקומות עבודה. העובד הפלסטינאי יקבל היתר כניסה לישראל ל-60 ימים ויהיו לו 7 ימים שבמהלכם הוא יוכל לחפש עבודה אצל קבלן רשום אחר.

אם במהלך שבעת הימים הללו העובד הפלסטינאי לא ימצא קבלן שיש לו רישיון כדי לעבוד אצלו, אזי העובד ייצא ויוסר מהמכסה הבאה בתום 60 ימים ואז לאחר מכן עבודתו של העובד הפלסטינאי אצל הקבלן הרשום החדש תהיה כפופה ליתרת מכסת היתרי עבודה הפנויה שנותרה להקצאה בענף הבנייה.

המטרה של מדור התשלומים היא שלאחר מספר חודשים אחרי כניסתה של הרפורמה החדשה לתוקף יוקם מאגר תעסוקה ענק שיהיו בו שמות של כל העובדים הפלסטינאים שיש להם היתרים לעבוד בישראל בתחום הבנייה כאשר גם הקבלן הרשום וגם העובד הפלסטינאי יוכלו להיכנס למאגר זה ולדווח על ההתקשרות ביניהם.

לסיכום
נכון להיום כדי שקבלן יוכל לקבל עובדים פלסטינאים בענף הבנייה עליו להיות קודם כל קבלן רשום ולעמוד בתנאים הנדרשים על פי החוק. על הקבלן הרשום להגיש בקשות למדור התשלומים כדי לקבל סמל מעסיק ובכך הוא יוכל לבקש הקצאה לא מוגבלת של היתרים לעובדים מהשטחים.

כדי לקבל את ההיתרים לעובדים פלסטינאים יש להכין את הבקשה לקבלת סמל מעסיק בצורה יסודית ומקצועית על ידי עורך דין מומחה בתחום. בקשה זו כוללת הגשת מסמכים רבים של הקבלן, חתימות על תצהירים שאותם מאמת עורך דין, אישור מסמכים על ידי עורך דין כנאמנים למקור, מאזנים ודוחות שאותם מספק רואה חשבון ובסופו של דבר פגישה אישית שבה מגיע הקבלן עם עורך דין למדור התשלומים לצורך זיהוי הקבלן והגשת הבקשה.

עורך דין תומר סופר עוסק בהכנת בקשות לקבלת סמל מעסיק, בייצוג קבלנים בפני רשם הקבלנים, ברישום קבלנים ובהעלאת סיווגי קבלנים. הכתבה באדיבות אתר לאו גייד.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.