צעדי הסגר שננקטו ברחבי העולם בחודשים האחרונים, בתגובה להתפרצות מגיפת הקורונה, סיפקו מכה כלכלית אנושה לעסקים רבים. אך עם זאת, נתונים חדשים מראים כי עשרה מעשירי תבל דווקא יכולים לחייך השנה, אחרי שההון שלהם גדל ביותר מ־400 מיליארד דולר בשל פריחת עסקיהם. בין העשירים, שהונו יותר הוכפל ב-2.6 אחוז, נמנה ג'ף בזוס, מייסד חברת אמזון.

חברת אמזון (צילום: רויטרס)
חברת אמזון (צילום: רויטרס)

על פי הדיווח בעיתון "Gurdian" הבריטי, בזוס, העשיר בעולם, רשם זינוק של 70 מיליארד דולר, והגיע להון של 185 מיליארד דולר. הסיבה לכך, היא השימוש הנרחב בזמן הסגרים בשירותי אמזון בתחומי המשלוחים והסטרימינג הבידורי. את הזינוק המרשים ביותר השנה ביצע היזם אלון מאסק, שהגיע השנה למקום השני ברשימת עשירי העולם עם הון של 153 מיליארד דולר לעומת 25 מיליארד דולר במרץ האחרון, בזכות המכירות של המכוניות החשמליות של חברת טסלה. החל מהיום (שני), טסלה מצטרפת רשמית למדד S&P בבורסה בניו יורק ובשבועות האחרונים חלה עלייה בדרישה למניות החברה.

גם האיש העשיר באירופה, ברנאר ארנו הצרפתי, ריפד את כיסיו בעת שהיבשת מתמודדת עם התפרצות קשה של הנגיף. עם פרוץ המגיפה צמח ההון של ארנו, מנכ"ל תאגיד LVMH, שבין השאר מחזיק במותגים של לואי ויטון, ספורה וכריסטיאן דיור, מ־69 מיליארד דולר - לסכום של 148 מיליארד דולר כיום, ובכך נהיה לאדם השלישי בעושרו בעולם. בנוסף לו, גם מייסד מיקרוסופט ביל גייטס הוסיף 20 מיליארד דולר להון שלו, אף שתרם מיליארדי דולרים מהקרן הפילנתרופית שלו לטובת פיתוח חיסונים ופרויקטים של בריאות הציבור לנוכח המגיפה.

מתעשרים נוספים הם מייסד פייסבוק מארק צוקרברג, איש העסקים והמשקיע וורן באפט, מייסד אורקל לארי אליסון, מייסדי גוגל לארי פייג וסרגיי ברין, ואיש העסקים הספרדי אמנסיו אורטגה, הבעלים של רשת זארה. אנה ארנדר, מנהלת הקמפיין למאבק בחוסר שוויון מטעם ארגון הסיוע אוקספם, אמרה כי הנתונים מראים את הבעייתיות של המערכת הכלכלית הנוכחית. "לאפשר לעושר של מעטים להתפוצץ, בעוד מאות מיליונים סובלים - זה לא אחרת מאשר התרשלות בתפקיד", האשימה.

דוח נוסף שיצא בארה"ב מטעם ארגון "אמריקאים למען הגינות במיסוי", העריך כי 651 המיליארדרים האמריקאים רשמו במשך המגיפה רווח של 1.1 טריליון דולר. "ההון שלהם גדל כל כך, שהם היו יכולים לספק מענק עידוד של 3,000 דולר לכל גבר, אישה וילד במדינה ועדיין להיות עשירים יותר כפי שהיו לפני תשעה חודשים", אמר מנכ"ל הארגון פרנק קלמנטה