האלימות בחברה הערבית, אשר גבתה בשבועיים האחרונים כ-17 קורבנות, הובילה רבים לחסום היום (שני) את כביש 6 ולמחות נגד אוזלת היד של המשטרה והממשלה בטיפול בבעיית האלימות. ראש עיריית כפר קאסם עאדל בדיר שוחח עם אראל סג''ל ודוד ורטהיים ב-103FM כדי לספר על המצב בחברה הערבית. "אנחנו גם לוקחים אחריות על המצב, אבל הבעיה חמורה. החינוך עלינו אבל בפשע המאורגן והרציחות אנחנו לא יכולים לטפל זה נטו על המשטרה והממשלה", אמר בדיר.

סג''ל: ראשי רשויות וחברי כנסת ערבים יצאו למחאה בכביש שש וחסמו אותו. את הבעיה שקיימת אנחנו יודעים, שמעתי התבטאות חריפה של ח"כ אחמד טיבי לגבי אותן כנופיות. מה בעצם לדעתך הצעדים המיידים שצריך לעשות כדי לעצור את המגמה הזאת?
"ימים קשים ושנים קשות באמת עוברות עלינו בחברה הערבית. כל יום אפילו טועים במספרי  הנרצחים אצלנו והבנים שלנו, אפילו במספרים טועים. הגענו ל-107 ורק בשבועיים האחרונים היה בערך קרוב ל-17 נרצחים. המצב בלתי נסבל, יש התדרדרות מיום ליום, משנה לשנה, עד כדי כך שלא משנה כמה אתה שומר על הבן שלך אין היום ביטחון, שהבן יצא מהבית ויחזור".

איימן עודה במחאה על האלימות בחברה הערבית

ורטהיים: את הבעיה אנחנו מבינים אבל מה לדעתך המדינה צריכה לעשות ומה החברה עצמה צריכה לעשות?
"אנחנו לא רק מטילים אחריות על אחרים, אנחנו לוקחים אחריות. אבל יש לנו בעיה יותר חמורה. בעניין החינוך זה עלינו, בעניין הטיפול בבעיות היומיות בין המשפחות זה עלינו, אבל מה שמתגבר בשנים האחרונות זה הפשע והפשע המאורגן והרציחות, ובזה לא יכולה החברה הערבית לטפל לבדה. לא ראשי רשויות ולא אנשי דת, אנחנו לא יכולים לטפל, זה טיפול נטו של המשטרה ושל הממשלה, אפילו יותר מהמשטרה. צריך לקחת החלטה עקרונית כמו שהיה באיטליה, כמו שהיה בנתניה".

סג''ל: האם תקרא לצעירים בכפר קאסם להתנדב למשטרה?
"מה זה קשור? אין קשר. דווקא בתקופה הזאת אני אגיד לא, לא רוצים להתנות. לא מקובל עליי ולא יהיה".

ורטהיים: למה לא?
"זה מחזיר אותנו שנים אחורה שהיו מתנים כדי לקבל זכויות, אין קשר. אמרו תתגייסו לצה"ל. זו חובתה של הממשלה". 

סג''ל: זו לא התניה אלא מציאות, אין ספק ששוטר מקומי יהיה טוב יותר משוטר חיצוני שיש כלפיו תחושת ניכור. למה לא לקרוא לצעירים להתגייס למשטרה? זה לא יותר אפקטיבי?
"כל מה שקשור לשיטור עירוני יש הרבה רשויות, זה לא קשור. אני לא בא בטענות למשטרה אלא לממשלה כי אין מחסור היום בשוטרים, אבל צריך לקבל החלטה. הממשלה צריכה לקבל החלטה אמיצה שהיא נלחמת בפשע. לא מעניין שיתחילו להגיד תתגייסו למשטרה, לא צריך לקשור בין הדברים. בערים ערביות גדולות אין שיטור עירוני? יש, זו תוכנית שהיא משותפת גם למשטרה, גם למשרד לבט"פ וראשי רשויות. אבל כדי שהממשלה תילחם בפשע ותנקוט ביד קשה? כל ירי ולא משנה אם מארגון פשע או אדם תמים שיורה לביתו או לרכבו, או באוויר. כל ירי הוא קטלני, כל ירי הוא פשע חזק".