הוועדה לזכויות הילד של הכנסת תקיים ביום שלישי דיון מעקב על אי הבאת תקנות הממשלה לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות כדי להוציאו לפועל. כפי שפורסם בשבוע שעבר, רק לאחרונה השלימו משרדי העבודה והרווחה והמשפטים, באיחור של שנה, את ניסוח התקנות לחוק שעבר בכנסת לפני שנתיים. החוק היה אמור להיכנס לתוקף לפני שנה אבל בשל התמשכות מערכות הבחירות הרצופות של השנה שעברה ושיתוק הממשלה והכנסת הדבר התעכב. כעת נמצאות התקנות בידיו של משרד האוצר לאישור ההיבטים התקציביים של יישום החוק ואם לא יגיעו לאישור הכנסת עד פיזורה האפשרי, החוק שוב ייתקע לשנה הקרובה לפחות. 

מסמך של עמותת "המרכז להעצמת האזרח" קבע כי לבד ממבצע אכיפה חד פעמי שערך משרד העבודה בפעוטונים, בתקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית, וגיוס פקחים למשימה, התעכב המשרד מאד בניסוח התקנות לחוק, למרות הבטחות השר שמולי מאוגוסט האחרון בוועדת זכויות הילד בכנסת כי התקנות יושלמו בתוך ימים. המשרד אמנם מכשיר פקחים למשימה, אבל בפועל עומדים לרשותו כ-30 פקחים על כ-5000 מסגרות שרק הולכות ומתרבות ובכל מקרה, ללא סטנדרט אחיד ומחייב על פי יעבדו הפקחים והמעוגן בחקיקת המשנה שעל הכנסת עוד לאשר, אין לפעולות המשרד בתחום זה אפקטיביות המשכית וארוכת טווח בנושא שמהותו חיי הילדים ורווחתם. המרכז להעצמת האזרח קורא לממשלה להעביר את התקנות לפני פיזור הכנסת, ובכך להשפיע על חייהם של מאות אלפי פעוטות שנמצאים במסגרות אלו. 

ההתעללות בגן ברמלה (צילום: מצלמות אבטחה)
ההתעללות בגן ברמלה (צילום: מצלמות אבטחה)

 על פי החוק שממתין לאישור התקנות ויישום בפועל כבר שנתיים, כל אדם המפעיל או מבקש להפעיל מעון יום לפעוטות המיועד לשהייה של שבעה פעוטות או יותר, יחויב ברישיון הפעלה על פי סטנדרטים מחמירים בתחום שעד כה היה פרוץ ללא כל פיקוח. הסטנדרטים אמורים להיקבע בתקנות שטרם הובאו לכנסת. מיכל ש. צדוק, מנכ"לית המרכז להעצמת האזרח, אמרה למעריב: "הפתרון למקרים הנוראיים שאנחנו נחשפים אליהם, סביב פגיעה ולפעמים גם מוות של ילדים, הוא יחסית פשוט. חייבים להעביר את התקנות, ועל ידי כך להבטיח את יישום החוק והכי חשוב את שלומם של ילדים רבים."

 פורום "הורים למען אחריות מלידה" פרסם השבוע קריאה לשר האוצר ישראל כ''ץ להעביר את תקנות חוק הפיקוח לפני פיזור הכנסת. ענת דייגי, אמו של דוד ז"ל, שהלך לעולמו בפעוטון, ראשת הפורום, מסרה: "הורי הגיל הרך מחכים לתקנות כבר מסוף 2018. זו העת של השר שמולי לעמוד בהתחייבותו אלינו ולוודא שהתקנות יאושרו לפני פיזור הכנסת, העובדה שעד כה לא אושרו על-ידי משרד האוצר לא תנחם את ההורים הבאים שבנם ייפגע. אני קוראת לשר ישראל כץ, לא לתת למשרד האוצר לטמון ראשו בחול נוכח הסכנות האורבות לתינוקות במסגרות היום ולא לעכב את אישור התקנות. אם התקנות לא יעברו עד לפיזור הכנסת זה יהיה מחדל והפקרות של כחצי מיליון תינוקות ופעוטות."

בתוך כך, ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ אופיר כץ להחמרת הענישה על גננות שיורשעו בהתעללות בפעוטות. על פי הצעת החוק, העונש המינימלי על כל עבירה כזאת יהיה מאסר בפועל ולא של עבודות שירות. "קיימת פה תופעה מחרידה, כל שבוע אנחנו נחשפים למקרה חדש של התעללות בפעוטות. זו חובתנו לתקן את העוול הזה, ולשם כך נבחרנו. אני מברך על צעד נוסף שעשינו במאבק למען הילדים, אמשיך לפעול עד שהצדק ייעשה", אמר בדיון ועדת החוק מגיש הצעת החוק ח"כ כץ .