סוכן רוסי שנשלח להרעיל את אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה הרוסי ויריבו הגדול של הנשיא פוטין, חשף כיצד הורעל בחודש אוגוסט - כאשר מתברר שהרעל הוטמן בתחתוניו של נבלני, כך מפרסמת היום (שני) רשת CNN. נבלני עצמו, בשיתוף עם ערוץ החדשות האמריקאי, הביא ליצירת קשר במסווה עם אחד הסוכנים שהרעילו אותו.

נבלני התקשר לסוכן קונסטנטין קודריבצב, והזדהה כגורם בכיר בארגון ה-FSB, אשר לכאורה ביקש לבצע עמו תחקיר לפעולה. בשבוע שעבר הודה פוטין כי סוכני הארגון הממשלתי FSB אכן עקבו אחרי נבלני, אך הכחיש שהרעילו אותו ואף אמר: "אם רוסיה הייתה רוצה אותו מת, הוא היה מת".

תחקיר מהשבוע שעבר חשף כי צוות הסוכנים שהרעילו את נבלני מנה בין שישה לעשרה סוכנים שעקבו אחריו במשך יותר משלוש שנים. לאחר שמרבית הסוכנים זוהו, ניסה CNN ליצור עמם ועם הממונים עליהם קשר.

מבצעי התחקיר התרשמו כי איש מהסוכנים אינו מעוניין לדבר עמם, לאחר שאחד מהם אף טרק את דלת ביתו בפניהם, ולכן הוחלט לפנות לאחד מהם באופן עקיף. נבלני, שעדיין מתאושש מההרעלה שחווה בחודש אוגוסט, יצר כאמור קשר עם קודריבצב בעצמו, והעמיד פנים שהוא אחד ממפעיליו, תוך שמספר הטלפון שלו הוסווה והוצג עבור קודריצב כמספר הטלפון של אחד ממפעיליו.

התמונה שפרסם אלכסיי נבלני (צילום: צילום מסך)
התמונה שפרסם אלכסיי נבלני (צילום: צילום מסך)

השניים שוחחו במשך 45 דקות בטלפון, במהלכן דרש נבלני לקבל הבנה מחברי הצוות מה השתבש ומדוע נבלני לא הורעל למוות. במהלך השיחה ניכר כי קודריבצב חושש כי קו הטלפון שלהם איו מאובטח, אך נבלני דוחק בו להמשיך ולדווח באופן מיידי, שכן "דיון במועצת הביטחון הגבוהה ביותר ממתין לתשובותיו".

הסוכן נשאל בין היתר כיצד הגיע הרעל לגופו של נבלני, והוא השיב בפשטות "דרך התחתונים". עוד הוא ענה לשאלותיו של נבלני עצמו כי הרעל הוחדר לתפרים הפנימיים של אזור המפשעה של נבלני. לטענת טוקסיקולוגים שלקחו חלק בתחקיר העיתונאי, הצמדת הרעל לבגדים ובכך הגדלת החשיפה לחלקים גדולים מהעור היא אחת הדרכים הבטוחות להרעלה, במיוחד כאשר הקרבן מתחיל להזיע.

מהתחקיר עולה כי התוקפים השתמשו בחומר בצורתו המוצקה, ולא בנוזל כפי שנעשה שימוש על מנת להרעיל את הסוכן הכפול לשעבר, סרגיי סקריפל. התחקיר לא קבע באופן חד משמעי כי קודריבצב היה בעצמו בטומסק, העיר ממנה המריא נבלני בעת הרעלתו, אולם אופי השיחה עמו לימד כי הוא היה חלק משמעותי מצוות הסוכנים שלקחו חלק בהרעלה.

"לא ציפינו שכל זה יקרה, אני בטוח שהכל השתבש", אמר קודריבצב, ובכך חיזק את החשדות המוקדמים כי הכוונה הייתה להרוג את נבלני. כאשר נשאל על מינון הרעל שנעשה בו שימוש אמר כי "למיטב הבנתי הוספנו קצת תוספת".

כזכור, ב-20 באוגוסט חש נבלני ברע במהלך טיסה מהעיר טומסק שבסיביר למוסקבה, ואושפז בהמשך בבית חולים בגרמניה. זמן קצר לאחר אשפוזו קבעו רופאיו כי הוא הורעל באמצעות הרעל מסוג "נוביצ'וק", הידוע כי משמש את ארגוני הביטחון הרוסים לפגיעה ביעדים לחיסול.