בעקבות החלטת קבינט הקורונה היום (שני) כי החל מרביעי הקרוב, כל השבים לישראל מחו"ל יחויבו בבידוד במלונית, בחברות התעופה נערכים לרכבת אווירית של ישראלים הממהרים לשוב ארצה. בין היתר, עשרות נוסעים שהיו בנתב"ג לקראת המראה לדובאי ביטלו את הטיסה וחזרו לבתיהם.

ישראלים בנתב"ג יום לפני הסגר קרדיט אבשלום ששוני

ישראייר תוציא 12 טיסות להשבת הישראלים המעוניינים בכך, וגם ארקיע, אל על ופליידובאי יוציאו ביחד עשרות טיסות. .עוז ברלוביץ, משנה  למנכ"ל ארקיע, אמר: "ארקיע נערכת לרכבת אוירית מדובאי לאור הביקושים הרבים של נוסעים לחזור טרם ההנחיה לבידוד במלוניות. החברה נערכת למבצע הטסה סביב השעון, מספר המקומות מוגבל לכמות הביקושים  וכדאי להזמין כבר מעתה. ארקיע תמשיך להפעיל את הקו לדובאי גם בהמשך, עם טיסת יומית במטוס האירבס".

גם חברת אל על עדכנה את מדיניות השינויים והביטולים: "לקוחותינו המחזיקים בכרטיסי טיסה יכולים לשנות את מועד טיסתם ללא דמי שינוי (לא כולל הפרשי מחיר, ככל שיחולו) או להקפיא את כרטיס הטיסה ולממשו בהתאם לערכו המקורי לטיסות עתידיות עד 31.12.21. לקוחות אשר מעוניינים להקדים את מועד חזרתם לישראל להמראה עד 23.12.20, יכולים לעשות זאת ללא תוספת תשלום", נמסר מהחברה.

בן כספית ואריה אלדד שוחחבתוכניתם ב-103FM  עם אל"מ (מיל') עו"ד נרי ירקוני, לשעבר ראש מנהל התעופה האזרחית על ניסיונות סגירת השמיים.

צעד נכון?
"כן, מאוחר מדי וזו לא סגירת שמיים. זה פסאודו סגירת שמיים. גם במרץ לכאורה נסגרו שמי ישראל, כך לפחות אמר רה"מ, הם לא נסגרו לעולם, והיקף התנועה הלך וגדל עד אוקטובר. התחלנו מעשרות אלפי נוסעים בחודש והגענו במהלך סגירת השמיים במרכאות למאות אלפי נוסעים לחודש".

ועדיין היינו ב-90% פחות מאשר שנה קודם. אתה אומר שזה לא הרמטי.
"לא לא, לא היה ישראלי אחד שרצה לטוס ולחזור מהיכן שהוא שאמרו לו לא. הסיבה היחידה שירדנו ל-10 או 20 אחוזים, תלוי איזה חודש בודקים, זה נובע מהסיבה שהתעופה העולמית בכלל הלכה וקטנה, לא היה ביקוש והיצע, אקט רגולטורי של מדינת ישראל על סגירת שמיים, מעולם לא היה נקודה סימן קריאה".

אולי לא צריך להיות? אולי זה קיצוני מדי?
"זאת שאלה מעניינת. אם זה קיצוני מדי, אל תגיד שסגרת או שאתה סוגר את השמיים, תגיד שאנחנו מצמצמים פעילות וזה בסדר. אני חושב שצריך היה לסגור את השמיים. אמרתי את זה כבר בפברואר, צריך מיד לסגור עד שנבין מה קורה".

ממש בלי המראות ונחיתות משום שדה תעופה בארץ?
"נכון, אמרתי שעד שנבין מה קורה. יש לי טענות רק לקבינט הקורונה, הוא התכנס אתמול ונפתח בזה שמסתבר שרה"מ ושר הבריאות לא ידעו על המוטציה. אני אישית כתבתי עליה לפני שבוע אז לא יכול להיות שקבינט קורונה מקצועי יושב ולא יודעים על הדבר הזה, זה היה כתוב בעיתונות הישראלית".

פורסם שראש הממשלה כעס ושר הבריאות אמר שזה היה סודי.
"אני לא יודע אם זה היה סודי ששר הבריאות לא ידע את זה, כל ההשתלשלות שם לא מעניינת. מה שמעניין זה שהתחלנו לעבוד מאוחר מדי. יושב שם ראש המל"ל, תפקידו הוא לקבל את המידע מכל העולם, לתכלל אותו להביא נתונים. עברתי על הפרוטוקול שהודלף מהקבינט ודי נדהמתי, מתחילים לשאול שאלות וראש המל"ל לא יודע. יותר חמור, באים ואומרים נסגור את השמיים שוב כפי שסגרנו אותם במרץ. הבעיה היא שסגרו את זה לזרים. היה לי אתמול רגע של עדנה, פתח רה"מ את הדיון ואמר שצריך לאטום את מדינת ישראל ולעצור את הטיסות עד שנבין מה קורה".

מה היית אומר עכשיו כראש מנהל התעופה האזרחית על האזרחים שרוצים לחזור הביתה? חברים, לא עכשיו, עוד שבועיים תחזרו?
"בוודאי, עד שנדע מה קורה. אם תסתכל על כל סעיפי ההחלטה, לא רק על ההתחלה, כתוב שאם לא יהיו מלוניות יהיה בידוד ביתי. סגירת שמיים זה לא. הדבר הכי חמור זה מה שהולך לקרות ב-48 שעות הקרובות, הולכת להיות פה רכבת, הולכים לייבא את כל הזבל מכל העולם, לא אנשים אלא מה שיש עליהם, וזה חמור מאוד. את המחיר נשלם כולנו. חבל שרה"מ כמו שהתחיל את דיון הקורונה לא סיים אותו".