ילדים ובני נוער לא כלולים באוכלוסייה שצפויה לקבל חיסון לקורונה, לפחות לא בתקופה הקרובה, אבל לא פחות חשוב מהסברה למבוגרים – גם האוכלוסייה הצעירה נותרת עם הרבה סימני שאלה. למה רק מבוגרים מתחסנים, כמה זה יעזור והכי חשוב – מתי נוכל לחזור להיפגש בחופשיות עם חברים ולספספל הלימודים? ד"ר דיתי מכנס מעין, מנהלת  מרכז בריאות הילד של שירותי בריאות כללית באור יהודה, מפרטת מספר תשובות שהורים יכולים להשיב לשאלות של ילדים בנושא.

למה המבוגרים מתחסנים ולא הילדים?

עד כה פורסמו נתונים של המחקר לגבי חיסונים שניתנו למבוגרים מעל גיל 16, לכן כרגע מחסנים רק מגיל 16 ומעלה. ידוע כי חברת פייזר גייסה למחקר גם כ-2,000 ילדים בגילי 12-18 שנים, אך נתונים אלו טרם פורסמו. לאחר שנראה את הנתונים לגבי חיסונים של קורונה בילדים, נוכל להחליט לגבי חיסון ילדים.

האם זה יהיה חיסון לתמיד או שצריך יהיה להתחסן כל שנה שוב כמו חיסון השפעת?
אנחנו עדיין לא יודעים  . כרגע ישנם נתוני מעקב של חודשים בודים אחרי החיסון בהמשך יצטברו  נתונים נוספים ונדע אם יהיה צורך בחיסונים נוספים .

למה צריך להתחסן פעמיים ולא פעם אחת בלבד?
במחקר שביצעה חברת פייזר הגיעו ל-50% חיסוניות לאחר החיסון הראשון ול -95% חיסוניות 7 ימים לאחר השלמת שתי מנות חיסונים. כך שחיסון אחד נותן רמה מסוימת של הגנה, אבל מי שישלים את שני החיסונים יקבל הגנה מצויינת ממחלת הקורונה. 

במה זה יעזור למבוגרים, להורים ולסבים/ות?
מי שמתחסן ומשלים שתי מנות של חיסון יהיה מוגן, כאמור, ב-95% מפני מחלת הקורונה. אלה אחוזי הגנה מאוד טובים. החיסון חשוב קודם כל באוכלוסיות שנמצאות בסיכון, כמו אנשים מעל גיל 60 או אנשים עם מחלות שפוגעות במערכת החיסון.

בנוסף, כשיהיו מספיק מבוגרים מחוסנים, נהיה כולנו הרבה יותר מוגנים מנגיף הקורונה כאוכלוסייה, בתקווה שנוכל לאט, לאט לחזור לשגרה בה חיינו טרם תקופת מגפת הקורונה, שגרה שכולנו מתגעגעים אליה מאוד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את החיסון לקורונה (צילום: TPS)

האם בעקבות כך אפשר יהיה להיפגש כמו פעם, לפני הקורונה, עם הסבים והסבתות?
זו התוכנית! זה לא יקרה מחר, אבל אם אכן יתחסנו מספיק אנשים, נוכל לעשות זאת בהמשך – להיפגש,  
לחבק ולנשק את סבא וסבתא.

האם נוכל ללכת ללימודים ללא צורך בסגרים ולהיפגש עם חברים שלא דרך הזום?
זו התוכנית! בדיוק כמו התשובה הקודמת, בעוד כמה חודשים בתקווה, נוכל לחזור לשגרה, ללמוד בבית הספר, להיפגש עם חברים, ללכת לחוגים ואפילו להתגעגע, אולי, לזום.

האם לא נצטרך מסכות?
בחודשים הקרובים בוודאי עוד נצטרך להיות עם מסכות וזאת עד שמספיק אנשים ישלימו את החיסונים לקורונה. בנוסף, אנחנו יודעים היום שהחיסון מגן מפני מחלת הקורונה אך עדיין אין נתונים לגבי אפשרות הדבקת של המתחסנים. כלומר, ייתכן מצב שמישהו שחוסן לקורונה יידבק באופן א-תסמיני (ללא תסמינים) וידביק אנשים שלא חוסנו. בחודשים הקרובים יאספו נתונים נוספים, כך שנוכל לדעת האם החיסון מגן גם מהדבקה. 

האם נצטרך להמשיך לשטוף ידיים בסבון ומים או אלכוג'ל?
בינתיים כן. בחודשים הקרובים יתבהרו דברים ואולי נקבל הנחיות אחרות.