בעוד מספר שעות תתפזר הכנסת ה-23 ותחל הספירה לאחור לקראת הבחירות, שלאחריהן תוקם הכנסת ה-24. לקראת פיזור הכנסת, שוחח היום (שלישי) שר המודיעין אלי כהן, עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM והתייחס לסיבות שבגינן הכנסת תפוזר: "האופוזיציה וגורמים אחרים יודעים כי הזמן ייטיב עם מפלגת הליכוד. הם חוששים ממגמת ההתחזקות בעקבות החיסונים לקורונה".

אין מצב לשנות את זה, נכון? הולכים לבחירות?
"צריך להיות ריאליים, עוד פחות משבע שעות הכנסת תתפזר. עכשיו מתקיימת ישיבת ממשלה שנועדה בין היתר לאשר תקציב, על מנת שבשנה הבאה או לפחות בתחילתה, אם להערכתנו בחודש מאי תורכב ממשלה, שיהיה תקציב המשכי ושלא יידרשו לעשות קיצוצים כאלה או אחרים. הישיבה התחילה בכזאת אידיליה כאילו מה שקרה אתמול פשוט לא היה". 

נתניהו נגד גנץ במליאת הכנסת בדיון על הצעת החוק לדחיית אישור התקציב. צילום: ערוץ כנסת

איך אתה מסביר את זה?
"נראה לי שמשלימים עם המצב. בעיניי הדבר הנכון היה להעביר בצורה מסודרת את תקציב 2021 ולקבוע מועד לבחירות. הממשלה הזאת חרקה מהרגע הראשון שהיא הוקמה, כמעט בכל נושא, כמעט בכל סוגייה. אני הייתי מסופק אם הייתה מאריכה ימים ולכן חשבתי שעניינית, נכון להעביר תקציב, גם אם לא מסכימים ולהגיע למועד מוסכם. אתמול בבוקר הייתה תחושה שאפשר להעביר את התקציב, הייתה גם הבנה שכל סיעת כחול לבן לא תגיע להצביע, אבל בסופו של דבר ראינו שהסיעה של גנץ מתפרקת לו מתחת לידיים. יש בחירות ואנחנו הולכים לבחירות. האופוזיציה וגורמים אחרים מבינים שהזמן ייטיב עם הליכוד כי אנחנו מהמדינות הראשונות שמתחילות את מבצע החיסונים. לפי האומדנים שיש בידי בסוף חודש מרץ למעלה משלושה מיליון ישראלים יתחסנו. נוכל לראות הקלה משמעותית במשק והם חוששים ממגמת ההתחזקות ולכן היו גורמים שעשו הכל כדי שהבחירות יתקיימו כמה שיותר מוקדם". 

ממשלת מעבר לא יכולה להעביר תקציב, אז גם תקציב 2020 וגם 2021 לא יהיה לנו, מה זה אומר?
"לפני שנגיע ממחר לממשלת מעבר אנו מקיימים את ישיבת הממשלה כעת, שגם תגדיל את המסגרת התקציבית, במיוחד בשנה הבאה שתהיה שנת חזרה לשגרה בהיבטי הקורונה, שבאמת לא נהיה כבולים בממשלת מעבר. אני שמח לומר לך שיש הסכמה של כל הצדדים, להערכתי גם האופוזיציה, ברגע שאנו הולכים לבחירות, תסכים לדבר הזה". 

האם אנחנו בתוך או הולכים לקראת סגר שלישי?
"אני חושב שאנחנו הולכים לכיוון של הגבלות. יש עלייה ברמת התחלואה, אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה. בשבוע הזה, אנחנו עושים ניסוי כלים מבחינת החיסונים, בשבוע הבא נהיה עם בין 60 ל-100 אלף מתחסנים ביום, רואים עלייה של כ-4% בשיעור החיוביים והדבר הזה מחייב אותנו להיות בהגבלות. שבעה ימים אחרי החיסון השני, מי שיתחסן לא נדרש לעבור יותר שום בדיקה. מי שיהיה לו את הדרכון הירוק לא יחולו עליו שום הגבלות. הוא נועד עבור מתחסנים, מחלימים או מי שיש לו נוגדנים בבדיקה סרולוגית או בדיקה שלילית ב-72 השעות האחרונות. לפני הנתונים שלנו, ליותר ממיליון ישראלים יהיה דרכון ירוק בתחילת חודש פברואר והמספר ילך ויעלה. לא נכפה על אנשים לקחת את החיסון, אולם מהצד השני יהיו תמריצים. יש גם בשורה חשובה לבעלי העסקים, ולכן אם אנחנו רואים את התרחיש כבר בתחילת פברואר, עסקים שאנו רגילים לראות אותם סגורים בחצי השנה האחרונה יוכלו להיפתח. תתחסנו לא רק עבור עצמכם אלא עבור המשפחה שלכם, האנשים המבוגרים, החברים לעבודה, אני כמובן מתכוון להתחסן. הדרכון הירוק היה תנאי למקומות בהם יש התגודדות של קהל מזדמן". 

על איכוני השב"כ אמר השר: "לפי הנתונים השמרניים ביותר, כלי השב"כ הצילו את חייהם של לפחות 500 ישראלים. יחד עם  זאת המערך האפידמיולוגי האנושי של פיקוד העורף הוקם, יש 3,000 מתשאלים שעובדים, לכן אם בעבר כלי השב"כ איתר 40% מהנבדקים, היום רק 10%, לכן מי שידווח על פחות מחמישה מגעים במשך שבועיים, רק עליו יהיה איכון, לכן מה-21 בינואר השימוש הגורף בכלי יופסק אלא אם התחלואה תהיה מאוד גבוהה".