שני שלישים מהקשישים בארץ מדווחים על תחושות בדידות שהתגברו בימי הסגר השני שהוטל לפני חודשים ספורים. כך התברר בסקר שערכה חברת דנאל סיעוד מקבוצת דנאל באמצעות חברת הסקרים Tack. הסקר נערך לאחר הסגר השני ולקראת אפשרות ממשית להטלת סגר שלישי על המדינה בעקבות עלייה בתחלואה.

64% מהמשיבים העידו על התגברות תחושת הבדידות בימי הסגר השני, 55% מהמשיבים תיארו עצמם כבודדים ו־37.5% חשים שאין להם עם מי לדבר. 31.7% כמעט שלא פוגשים אדם קרוב במהלך שבוע שגרתי שבו אין סגר.

הסקר מחזק את טענותיה של דנאל סיעוד ושל חברות סיעוד נוספות, שהקשישים מעדיפים להמיר את גמלת הסיעוד שלהם לשעות טיפול ולא לקבלה כקצבה כספית.

לטענת חברות הסיעוד, העדפת שעות הטיפול על פני קצבה תורמת חברתית ומנטלית גם לקשישים עצמם. הסקר נערך בקרב 120 קשישים שאינם עריריים: 60 מהם מקבלים שירותי מטפלת מדנאל סיעוד ו־60 מקבלים קצבת סיעוד אך קיבלו בעבר שירותי מטפלת.

81.7% מהמשיבים ענו כי הגעת המטפלת או המטפל מסייעת להם להתמודד עם תחושת הבדידות. 38.3% ממקבלי הקצבה בכסף אמרו כי הם מעוניינים לחדש את הגעת המטפלת לביתם במקום להמשיך לקבל את הכסף.

דרור פלנבאום, מנכ"ל דנאל סיעוד: "הקשישים בישראל נאלצים להמשיך לשמור על ריחוק חברתי, והסקר חושף את השפעותיה המדאיגות של תקופת הקורונה ומראה כי קשיש אחד מכל שניים חש בדידות".

"הסקר מוכיח בצורה מובהקת וברורה עד כמה חוק הסיעוד בישראל הוא חוק סוציאלי ומרכזי בקרב אוכלוסיית הקשישים. הוא מחזק את הטענה כי המטפלות שמגיעות לבתי הקשישים, גם בימי הקורונה, עם מיגון מלא שהן מקבלות מחברות הסיעוד, הן הגורם המרכזי שמפיג את תחושת הבדידות, בייחוד בתקופה זו, המאלצת אותם לשמור על ריחוק חברתי". 

דרור פלנבאום, מנכ''ל דנאל סיעוד (צילום: אילן ספירא)
דרור פלנבאום, מנכ''ל דנאל סיעוד (צילום: אילן ספירא)