יו"ר מפלגת העבודה, שר הכלכלה עמיר פרץ, הודיע היום (רביעי) בפוסט בפייסבוק כי הוא יפנה את מקומו ולא יעמוד בראשות המפלגה בבחירות הקרובות. שר הרווחה איציק שמולי אמר בעקבות הודעת פרץ: "אקבל את החלטותיי בזמן הקרוב". חברת הכנסת מרב מיכאלי הגיבה בטוויטר להודעה: "הגיע הזמן. פריימריז בקרב המתפקדות והמתפקדים - עכשיו". על רקע הודעתו של פרץ אמר שר המשפטים ובכיר כחול לבן אבי ניסנקורן כי הוא קיבל פנייה מגורמים במפלגת העבודה לעמוד בראשה.

השר עמיר פרץ בוועידת ישראל לביטחון המזון של מעריב

"עשיתי הכל במערכות הבחירות הקודמות כדי להביא לחילופי שלטון. לא הסכמתי להצטרף לממשלת ימין צרה למרות התמורות הפוליטיות האישיות הגדולות שיכולתי לקבל. אך כאשר בני גנץ קיבל החלטה אמיצה בעת משבר עולמי חסר תקדים ומתוך אחריות לאומית, להקים ממשלת רוטציה שיוונית בה למרכז שמאל עמדות השפעה משמעותיות, ותאריך לסיום כהונתו של בנימין נתניהו, החלטתי לתמוך במהלך הזה. בחרנו בפשרה מתוך הסתכלות מפוכחת על מצב המדינה, מצב החברה הישראלית והמציאות הפוליטית", כתב פרץ.

"ידעתי שאשלם מחיר פוליטי כבד אך עשיתי זאת כי רציתי למנוע מערכת בחירות רביעית שהייתה מלהיטה את הרוחות, מגבירה את ההסתה והשיסוי הפנימי בעם ועל פי כל התחזיות (אם היו מתקיימות בחירות ביולי-אוגוסט 2020), נתניהו היה מצליח להקים ממשלת ימין צרה וקיצונית. לצערי השותפות בתוך הממשלה כשלה. נתניהו יצר משבר אמון שרק הלך וגבר עד מצב בו לא ניתן לקיים עוד את הממשלה, ולכן מדינת ישראל יוצאת היום למערכת בחירות קשה שאיש אינו יודע איך היא תסתיים", הוסיף.

"לאחרונה דחיתי אפשרות להיות משוריין במקום בטוח בצמרת כחול לבן, מתוך גישה כי אינני מייצג את עצמי בלבד אלא תנועה שלמה שמכילה אנשים ומנהיגים מצוינים בכל רחבי הארץ ומובילה תפיסת עולם ערכית. מפלגת העבודה היא תנועה בת 100 שנים. טבעי שתנועה כזו עוברת משברים וגם נחלצת מהם. למפלגת העבודה יש את המשאבים האנושים, הערכיים, תנועת נוער מפוארת, תנועת עובדים ותנועת התיישבות המהווה תשתית פוליטית בריאה עבור כל מי שיוביל את מפלגת העבודה בעתיד", המשיך פרץ.

כזכור, פרץ הודיע בתחילת החודש בראיון לגל"צ כי הוא מתכוון להתמודד על נשיאות המדינה. בראיון בגלי צה"ל אמר פרץ: "אני מתמודד לתפקיד נשיא המדינה, זה אחד התפקידים שאני יכול למלא בשל היכולת שלי ליצור הידברות - החרדים, החילונים, הימנים, השמאלנים - כולם יודעים להעריך את עמדותיי, אפילו כאלה שמתנגדים להן".

כעת ייפתח קרב על ראשות מפלגת העבודה. בין השמוות שמוזכרים כעת רון חולדאי, אבי ניסנקורן, איציק שמולי, מרב מיכאלי וגם עופר שלח שבוחן אופציות שונות. במקביל נעשתה בשבוע שעבר פנייה של פעילים בעבודה לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק להוביל את מפלגת העבודה תחת המותג "המערך החדש".

פניית פעילי מפלגת העבודה לאהוד ברק (צילום: ללא)
פניית פעילי מפלגת העבודה לאהוד ברק (צילום: ללא)

מזכ"ל מפלגת העבודה, ערן חרמוני, אמר בעקבות הודעת עמיר פרץ: "מפלגת העבודה תקום בבחירות הקרובות כמו עוף החול - ותצליח. תנועת העבודה היא בית עם דרך אידיאולוגית ועם הפעילים הכי טובים שיש. הכח היחידי של המרכז-שמאל הציוני חברתי אשר פרוס בכל מקום ברחבי הארץ. אני קורא לכל הכוחות הערכיים והמנהיגותיים שמאמינים בדרך של העבודה: הצטרפו! אין טעם בהקמת מפלגות אוירה חדשות". 

"עמיר פרץ הוא אחד המנהיגים האמיצים שצמחו במדינת ישראל בכלל ובתנועת העבודה בפרט, והציבור הישראלי חב לו חוב גדול על תרומתו. בשבועות האחרונים שמעתי את עמיר אומר לא פעם שבכל החלטה הוא שם את טובת המדינה, טובת המפלגה - ורק אחר כך את השיקול האישי, ואין לי ספק שכך פעם גם בהחלטה הנ"ל".