השר להשכלה גבוהה ולמשאבי המים זאב אלקין (הליכוד) הודיע הערב (רביעי) כי הוא התפטר מתפקידו כשר ובישר על הצטרפותו למפלגתו של  גדעון סער - "תקווה חדשה". סער בירך את אלקין על הצטרפותו ואמר כי אלקין "יכהן כסגן שלי".

גדעון סער ויפעת שאשא ביטון במסר משותף לאחר הודעת ההצטרפות

אלקין נשא דברים בהצהרה שבפתחה אמר "הצטרפתי לסער מתוך אחריות. שנים רבות אני צועד לצד נתניהו, כיו''ר קואליציה וכשר, ליוויתי אותו בצמתים המורכבים ביותר. אני מעריך אותו מאוד כמדינאי ומכיר בתרומתו לישראל, במעמדה העולמי, לכלכלתה, ולביטחונה. לצערי בשנתיים האחרונות ובמיוחד בתקופה האחרונה, אני מרגיש שהשינויים האישיים והגחמות של סביבתו הקרובה, תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בקבלת ההחלטות, שמשמעותן היא קריטית לישראל ואזרחיה. כמי שצופה מקרוב, אני רואה איך האישי משתלב עם הלאומי ואף גובר עליו יותר ויותר".

לאחר מכן פנה לנתניהו ואמר "אדוני ראש הממשלה, אני יודע שאתה צופה כעת ואתה יודע את האמת הפשוטה, לקחת שוב משיקולים אישיים את כל המדינה בפעם רביעית לבחירות מיותרות תוך שנתיים. בחירות הזויות בעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי מהקשים שידעה ישראל. אתה זוכר איך התפרצתי לחדרך ביום שהלכנו לבחירות שלישיות, הפצרתי בך לעצור את זה. כל מה שהיית צריך לעשות זה להכריז על ויתור על חסינות אישית, שגם ככה לא היה לה רוב בכנסת. יכולנו אז להקים את הממשלה עם כחול לבן מתוך שאיפה לחסינות ולחוק צרפתי בכנסת הבאה".

"הובלת לבחירות בהן השמאל כמעט עלה לשלטון באמצעות הרשימה משותפת", אמר אלקין  לרה"מ והוסיף: "שם נסדק האמון שהפך לשבר בשבועות האחרונים. ראיתי מקרוב איך העדפת את השיקול האישי בלחצי סביבתך הקרובה וגררת לבחירות. האחריות היא לא רק עליך אלא גם על כחול לבן לחרפה ולנזק בבחירות שהתחילו היום, אך בחרת משיקולים אישיים להוביל לבחירות בניסיון להטיל על האחרים את האחריות לכישלון. אנחנו הולכים לבחירות בגלל רצונך להשפיע על בחירת תפקיד פרקליט המדינה והיועץ המשפטי בתקווה להשפיע על החוק הצרפתי".

אלקין המשיך: "אני לא יכול להיות שקט שתפעל למען המדינה ולא למען האינטרס של המדינה. אני לא יכול להמשיך לשמש כשר בממשלך ולשאת באחריות הקולקטיבית ולמעשייך ולכן בכאב עצום, הגשתי את התפטרותי מהממשלה ומהליכוד. אני אוהב את התנועה ופעיליה, אנשים חמים וכנים עם שותפת ערכית. אני מחזיר לתנועת הליכוד את המנדט ששייך לה ולא לי ואתפטר מהכנסת. אתה אדוני ראש הממשלה, הרסת את הליכוד והבאת פולחן אישיות, חנופה, חצר ביזנטית ופחד להביע ביקורת. לא מעט מהשרים וחברי הכנסת שתכף יתקפו אותי באולפנים, אומרים בשקט את מה שאני אמרתי. ריסקת את הדמוקרטיה תנועתית".

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

אלקין המשיך למתוח ביקורת על נתניהו כשאמר "אתה מצפצף על תוצאות הפריימריז גם ככה, חברי תנועה בכירים שנבחרו גבוה ברשימה נשארו מחוץ לממשלה בגלל שהעדפת לקדם אחרים. כשאתה צריך אין לך בעיה להבטיח מבלי להתכוון לקיים. אתה בונה רק על התקווה היחידה שבנט ישכח את כל הפעמים שרימית אותו ובתסמונת האישה המוכה ישוב לזרועותייך אחרי הבחירות ויציל אותך ממשפט. אינני יכול לצאת לבחירות ולקרוא לאזרחי המדינה להאמין במישהו שאיני מאמין בו. לכן קיבלתי החלטה לצאת לדרך חדשה, לתקווה חדשה. להיות שותף של אמת וחברים חדשים במפלגה בראשותו של גדעון סער שתחזיר אותנו לערכי ז'בוטינסקי ובגין. שתהיה לה אידיאולוגיה ברורה, שתהיה מה שהליכוד היה בימי בגין ושמיר. קורא לחברי הליכוד להצטרף אלינו וביחד לבנות תנועה רחבה שתנהיג את ישראל ותציל את המחנה הלאומי מהשתעבדות לאינטרסים אישיים ופולחן אישיות".

הבוקר הודיעה סגנית יו"ר הכנסת שרן השכל (הליכוד) באופן רשמי על פרישה מהמפלגה, התפטרות מהכנסת וחבירה לסער, לאחר שזכתה לביקורת על כך שלא התייצבה להצבעה על הצעת הפשרה לדחיית מועד אישור התקציב. מצטרפת נוספת לסער היא חברת כנסת נוספת מהליכוד - מיכל שיר, שהגישה אתמול את התפטרותה מן הכנסת.

גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סער הודיע לפני כשבועיים על פרישתו מ"הליכוד" ואמר כי מדובר ב"משבר פוליטי מתמשך, החמור בתולדותינו. השיח הציבורי נהיה רעיל יותר ויותר. ישראל חווה משבר כלכלי וחברתי חמור בעקבות ההתמודדות הכושלת עם המשבר".

סער ציין כי "ישראל תצטרך להתמודד עם תוצאות שני המשברים הקשים האלה עוד שנים רבות. אזרחי ישראל נחשפו לעליבות המערכת הפוליטית ולחולשת המערכות הציבוריות. הממשלה הנוכחית ביזתה את האמון הציבורי והפרלמנטרי שניתן לה עם הקמתה. הסאה הוגדשה". 

בשבוע שעבר רשם סער את מפלגתו אצל רשם המפלגות. המפלגה ביקשה את השם "תקווה חדשה-אחדות לישראל". בין מטרות המפלגה, כפי שמופיעות במסמך: "פעילות למימוש זכויותיו הטבעיות וההיסטוריות של העם היהודי בארץ ישראל. ביסוס זהותה של ישראל כמדינתו של העם היהודי, שמשטרה דמוקרטי. הגנה על ערכיה כמדינת הלאום של העם היהודי, השומרת על זכויות אדם ונוהגת שוויון זכויות פרט".

כמו כן נכתב: "קידום מערכת החינוך והפיכתה למערכת חינוך מהמובילות בעולם תוך מתן דגש על מצוינות, צמצום פערים ומתן הזדמנות שווה לכל ילד. העצמת מעמד המורה והמחנך בחברה הישראלית. פיתוח הארץ, עידוד מדיניות של פיזור אוכלוסין וחיזוק הפריפריה החברתית והגיאוגרפית. עידוד ההתיישבות והחקלאות בגליל ובנגב, בשומרון וביהודה, ובשדרה המזרחית - מרמת הגולן, לאורכו של הירדן והערבה בואכה אילת. כלכלה חופשית תוך הבטחת הזדמנות הוגנת לכל ומחויבות לערבות הדדית. קידום רפורמות בכל רשויות המדינה, לרבות במערכות אכיפת החוק והמשפט ושיטת הממשל". בנוסף נקבע כי "יו"ר המפלגה יקבע את רשימת מועמדי המפלגה לכנסת ואת סדר שיבוצם ברשימה, בהסכמה עם מ"מ היו"ר המייסדת".

אתמול הודיעו גם בכירים בשלטון המקומי על הצטרפויות נוספות למפלגה רפאל בן שטרית, ראש עיריית בית שאן לשעבר, שביט מס, ראש מועצת קדימה לשעבר, נתנאל איזק, המשמש כמשנה לראש עיריית לוד וחבר הליכוד העולמי, אורנה דוידאי- בכר, המשנה לראש עיריית פתח תקווה הודיעו אתמול בדף הפייסבוק שלהם כי הם עוזבים את הליכוד וחוברים לגדעון סער ולמפלגת "תקווה חדשה" בנוסף הצהירו כי יקימו בימים הקרובים מטות בערים ובישובים שלהם

המשנה לראש העיר לוד, נתנאל איזק כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "הרוח הגבית להטחות הרפש האלה מצד הנהגת המדינה עלולה להוביל אותנו לחורבן בית שלישי וכמו שכתב שלמה המלך ״באין חזון יפרע עם״. 
עוד הוסיף: "כמשנה לראש העיר לוד שהיא עיר המשלבת בתוכה את מגוון העדות והדעות בחברה הישראלית והערבית אני רואה עד כמה שיח כזה הוא רעיל, מזיק ונפיץ. הפאזל האנושי המשותף לכולנו- ימנים, שמאלנים, דתיים, חילונים, ערבים ויהודים הוא יותר חזק ממה שנראה כיום וגדעון הוא האיש הנכון להרכיב אותו ולהנהיג את מדינת ישראל בשנים הבאות אל עבר חזון ועתיד טובים יותר".

בינתיים, בליכוד מתרחש מאבק פנימי בין החברים והתומכים בשאלה האם לקיים פריימריז למפלגה בין החשש של חלק מחברי הכנסת מהספסלים האחוריים שלא לשוב ולהיבחר ישנה גם תנועה גדולה הדורשת לרענן את הרשימה ולערוך פריימריז. ישנם גם שחקנים מבחוץ כמו דני דנון שגריר ישראל באו"ם לשעבר, גלעד שרון וייתכן אף חיים ביבס ראש העיר מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי שהיו שמחים להתמודד בבחירות פנימיות. 

בין התומכים ניתן למנות את ח"כ ניר ברקת שכתב:"הליכוד היא התנועה הדמוקרטית היחידה בישראל ועל כך גאוותנו זו חובתנו ל-140,000 מתפקדי הליכוד וזו הדרך שלנו לחזק את החיבור לשטח ולהביא לניצחון הליכוד בבחירות".

הכיוון המסתמן של יו"ר הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם של המנגנון המפלגתי במצודת זאב, הוא לא לקיים את הפריימריס והם מעוניינים לפעול לביטול הפריימריז בשל העלויות הגבוהות הנכרכות בהם והקשיים בקיום הליך תקין בתקופת הקורונה.