ח"כ עפר שלח (יש עתיד) העניק היום (חמישי) הצהרה לתקשורת, בה הכריז על עתידו הפוליטי. שלח הודיע על הקמת מפלגה חדשה יחד עם נשיא לשכת ארגוני העצמאים (לה"ב), עו"ד רועי כהן, וקרא לחברי המרכז-שמאל לחבור אליו כדי "להביא לסיום שלטונו הארוך מדי של בנימין נתניהו, שהגיע לנקודת שפל". ח"כ שלח יגיש ביום ראשון את התפטרותו מהכנסת ליו"ר הכנסת יריב לוין.

עפר שלח מודיע על הקמת מפלגה חדשה יחד עם עו"ד רועי כהן (צילום: ערוץ כנסת)

"מדינת ישראל נמצאת בצומת קריטית. בבחירות הקרובות יוכרע אם נמשיך לחיות תחת שלטון כושל ורקוב מוסרית, או שנסיים את המשבר הפוליטי הארוך בתולדותינו ונצא לדרך חדשה. הצומת הזו מחייבת כל אדם לנקוט עמדה חד משמעית ולקבל החלטות אמיצות", אמר שלח בפתח דבריו. "נתניהו חייב ללכת. שלטונו הארוך מדי הגיע לנקודת שפל, שהיום אפילו מי שהיו שותפיו הקרובים מכירים בה. אני וחברי נהיה שותפים לכל ממשלה שתביא לקץ שלטונו, וכמובן שלא נהיה חלק משום ממשלה שיעמוד בראשה".

"אבל הסיפור העצוב של כחול לבן מלמד אותנו ש"רק לא ביבי" זה לא מספיק", המשיך. "הכישלון הגדול ביותר בתולדות הפוליטיקה שלנו נולד מן הרעיון, לפיו כדי לנצח אותו בבחירות צריך להביא נבחרת כוכבים, לנסות לחבר קצוות אידיאולוגיים ולהתרחק מכל אמירה ברורה. מסיבה זו דרשתי לפני שלושה וחצי חודשים מיאיר לפיד לקיים בחירות פתוחות לראשות המחנה, שבהן ייקבע מי עומד בראשו ותוגדר מחדש דרכו הרעיונית. אמרתי לו שבלי שינוי עמוק, יש עתיד לא תוכל להיות אלטרנטיבה. לפיד סירב, ומתמיד בסירובו". 

"תוצאות הסקרים האחרונים מעידות כמה צדקתי, לצערי: בגלל הצורך החיוני להחליף את נתניהו, מצביעי השמאל מרכז בבחירות האחרונות נוהרים היום אל מי שניסח והוביל את חוק הלאום, מתנגד בגלוי לכל מאמץ לשלום, ותומך בכלכלה דורסנית ובשלטון הממסד הדתי בחיינו
בממשלה הבאה חייב להיות ייצוג לדרך ברורה ולהשקפת עולם שישראלים כה רבים שותפים לה".

שלח הסביר כי "בשל כך, אני נאלץ לעזוב את יש עתיד. הייתי ממייסדי המפלגה, תרמתי את כל כשרוני ומרצי להצלחתה. אני משאיר בה חברים אהובים, שיודעים היטב כמה לחמתי עבורם ועבורה, ויודעים גם בסתר ליבם שהסירוב לשנות נושא בתוכו את זרעי הכישלון. אני מודה להם ואוהב אותם, גם ברגע הזה, שבו אני מכריז על הקמת מסגרת פוליטית חדשה שתתמודד בבחירות הקרובות".

"לחמתי ונפצעתי בהגנת המדינה הזאת, אני מכיר לעומק אותה ואת אנשיה. דרושה לה מנהיגות אחרת, עם עומק אידיאולוגי, אמינות ויכולת פוליטית. בשנותי בעיתונות ובפוליטיקה הוכחתי שיש לי את שניהם. תחשבו טוב: האם יש מי שאתם מאמינים לו בכך יותר ממני?", שאל.

עפר שלח ורועי כהן (צילום: ללא)
עפר שלח ורועי כהן (צילום: ללא)

שלח הציג את עיקרי עמדותיו: "אני מאמין בפתרונות כלכליים-חברתיים חדשים, שיתמודדו לא רק עם משבר הקורונה אלא גם עם אתגרי החיים בעשורים הבאים. אני מאמין שרק מדינה שמעניקה רשת ביטחון ראויה לכל אזרחיה תפרח ותשגשג. אני מאמין בצורך החיוני לסיים את השלטון על עם אחר, ויודע שאם לא נעשה זאת יש סכנה לקיומה של ישראל יהודית ודמוקרטית, לעוצמתו של צה"ל ולחוסנה של החברה הישראלית".

הוא הוסיף: "אני מאמין במערכת אכיפת חוק חזקה ועצמאית, בשלטון שהחוק קובע שזמנו קצוב, בשיח פתוח ומתמיד בין בוחרים לנבחרים ובחידוש פני הדמוקרטיה. אני מאמין שבמדינת העם היהודי חובה לקיים שוויון אזרחי מלא, שכל קול לגיטימי באותה מידה ושמי שמסית נגד מיעוט מפלג את כולם".

בהמשך, פנה שלח לחברי מחנה המרכז-שמאל ואמר: "ובעניין זה אני רוצה לומר לחברי למחנה דברים, שחלקם אולי לא יהיו נעימים לאוזניכם: תמו ימי הבכי והנהי על ישראל שלנו היפה, שאיננה עוד. תמו ימי הפסילה של ציבורים שלמים, חרדים וערבים ואנשי פריפריה ש"לא יודעים מה טוב להם". תמו ימי הגנרלים, הקומבינות הפוליטיות, הזיגזגים האידאולוגיים והדמויות הפופולריות שנחמדות לכולם".

"הציבור החרדי הוא 15% מהאוכלוסייה בישראל. יש בינינו חילוקי דעות קשים על דמות המדינה, אבל הוא שותף. שום דבר טוב לא יקרה מהסתה נגדו, או מהמחשבה שאפשר לעשות את השינויים המתבקשים על אפו ועל חמתו. החרדים יודעים שאני יריב אידיאולוגי, אבל בן שיח. אוביל להחזרת שיתוף הפעולה בינן לבין הגוש שלנו, שאפיין את מפלגת העבודה של פעם".

עו''ד רועי כהן (צילום: אבשלום ששוני)
עו''ד רועי כהן (צילום: אבשלום ששוני)

שלח המשיך והדגיש כי "גם הציבור הערבי חי בתוכנו. יש בינינו חילוקי דעות קשים על דמות המדינה, אבל הוא שותף. שום דבר טוב לא יקרה מהסתה נגדו, או מהמחשבה הצינית שאפשר להשתמש בו ולזרוק. קולו לגיטימי וקולו יישמע". 

"אני קורא לכל מי שמתיימר לחדש את פניו של המרכז-שמאל, לחבור אלי ולקבל את קווי היסוד שהנחתי כאן. כרץ מרתון ותיק אני יודע שקל מאוד לרוץ במישור, אבל רק בעלייה נבחנים באמת ומגיעים באמת להישגים. גם בפוליטיקה יכולתי לבחור במישור. אני בוחר בעלייה, כי בסופה טמון ההישג".

בסיום דבריו, אמר שלח: "בחרתי כחבר למסע את ידידי רועי כהן, נשיא ארגון העצמאים להב. בשנה האחרונה רועי הוא הנציג הבולט ביותר של מי שנפגעו קשה מכולם ממשבר הקורונה. הוא לא רק זועק ונלחם, אלא גם מציע פתרונות בהירים ומעשיים. אני גאה שבחר להצטרף אלי. בימים הבאים נציג עוד נשים, הרבה נשים, וגברים מתחומי חיים רבים, צעירים ומבוגרים, שיש להם משותף אחד: הם לא אורחים לרגע, אלא באו לצעוד בדרך עד שתושלם המשימה".

נשיא להב עו"ד רועי כהן אמר: "עפר שלח הוא קצין וגנטלמן ישר ואמין. עופר בחר לעשות צעד מנהיגותי, להקים מפלגה חברתית כלכלית שתביא חיסון למדינה. חיסון לעסקים. הוא מאמין בצדקת דרכו וכך גם אני".

"כשעצמאי נפגע לא שואלים אותו אם הוא מימין או משמאל. ערבי או חרדי", הוסיף כהן. "עם עפר אני מאמין שנצליח לשקם את הכלכלה. אני פונה לעצמאים ולבעלי העסקים. סוף סוף יש לנו בית וכתובת. נציגות אמיתית. זה הזמן לעשות את השינוי".

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בירך את שלח לפני הצהרתו בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "מאחל לעפר שלח הצלחה בהמשך דרכו ומודה לו על שיתוף הפעולה בתשע השנים האחרונות".

כזכור, שלח נבחר לכנסת ב-2013 מטעם יש עתיד. בחודש ספטמבר האחרון הפתיע כשהודיע על דרישתו לקיים פריימריז על ראשות המפלגה ועל כוונתו להתמודד מול יאיר לפיד, שנחשב בעבר לחברו הקרוב.

מאז אותה הצהרה דווח כי שורר נתק בין שלח ולפיד, ונראה כי דרכו ביש עתיד הגיעה לסופה לאחר שהדרישה לקיום פריימריז לא התקבלה ולפיד נותר בראש הרשימה.