מישהו בעבודה זרק לעברך הערה על רגלייך החטובות? אנשים במקום עבודתך מדברים על הרגלים בחיי המין שלהם? המעסיק שלך שיתף אותך בהרגליו המיניים? אחד העובדים מדבר בשפה מינית בוטה? יתכן שמדובר בהטרדה מינית ובמקרה כזה- זכותך להתלונן.

בעשורים האחרונים אנו ערים להתגברות ההבנה שפגיעה מינית איננה רק פגיעה פיזית (כדוגמת אונס או מעשה מגונה) וכי קיימות פגיעות מיניות נוספות העשויות לבוא לידי ביטוי באופן מילולי ולא מילולי (שפת הגוף, רמיזות, הצגת תכנים פורנוגרפיים). פגיעות אלו עשויות להתרחש על ידי גברים ונשים וכלפי כל אחד מהם, לרבות הטרדה על ידי בני/בנות המין שלהם/ן.

אחד האתגרים הגדולים בנושא הוא ההבחנה מתי חיזור שנתפס כלגיטימי הופך להטרדה מינית.
 
במדריך הבא נתמודד עם שאלות ובעיקר הדגשת זכות הסירוב של הקורבן להמשיך ולסבול מהתנהגות פוגענית זו.

לפניה ישירה אל עו"ד מורן פינטו-וייס, לחץ/י כאן

מהי הטרדה מינית בעבודה? 
התנהגות בעלת אופי מיני העולה כדי פגיעה בכבוד האדם, בפרטיותו, חירותו ובזכותו לשוויון.
הטרדה מינית במקומות העבודה עשויה להופיע במגוון דרכים ואופנים, החל מביצוע מעשים מגונים ועד ביזוי והשפלה על רקע מיני.

החוק בישראל מחמיר בכל הקשור להטרדה מינית במקום העבודה ובמסגרת יחסי עבודה. כמו כן, החוק מטיל אחריות על המעסיק למנוע הטרדה מינית במקום העבודה וכן למנוע סביבת עבודה הרוויה בתכנים מיניים.

החוק קובע כי כל אחד מהמעשים הבאים נחשב להטרדה מינית:

  • הצעות חוזרות בעלות אופי מיני המופנות כלפי מי שהראה למטריד/ה כי הוא אינו מעוניין בהצעות הללו, יחשבו כהטרדה מינית. 
  • התייחסויות חוזרות בעלות אופי מיני- המתמקדות במיניות של אדם והאדם אליו הופנו ההתייחסויות הראה למטריד/ה כי הוא אינו מעוניין בהתייחסויות אלה, הדבר יחשב כהטרדה מינית.

אם ההצעות החוזרות ו/ההתייחסויות החוזרות התרחשו במסגרת יחסי מרות בין המטריד/ה למוטרד/ה במקום העבודה, למשל בין מנהל לעובד שכפוף לו, יחשבו אלו כהטרדה מינית, גם אם לא הראה המוטרד/ת כי אינם מעוניינים!

גם התבטאות "מנומסת" יותר עשויה להיות בעלת אופי מיני וזאת על פי הנסיבות הסובבות את האמירה. למשל מקרה שבו מנהל הציע לעובדת שלו להזמין עבור שניהם חדר בבית מלון, או הצעה לצאת יחד לבר - אלו עשויים להיחשב כהטרדה מינית.

מקרה נוסף שבו קצין משטרה סיפר בדיחות גסות לבנות שירות ואף שיתף אותן ביחסי מין שקיים לאחרונה, או מנהל שהתקשר לעובדת במשמרת לילה והתעניין בלבוש שעל גופה ושאל אם היא לובשת פיג'מה סקסית כשהיא הולכת לישון.

  • אמירות מבזות ומשפילות בעלות אופי מיני- אמירות שיש בהן התייחסות משפילה המופנית כלפי אדם ביחס למינו, מיניותו או נטייתו המינית. מקרה שבו מנהל העיר בישיבה כי "כל הנשים זונות" – הגם שאמירה זו לא הופנתה כלפי אישה ספציפית, היא מבזה ומשפילה את הנשים שנכחו בישיבה. אמירות אלו יחשבו לכאלו גם אם המוטרדים לא הראו שאינם מעוניינים בהן. 

עורכת הדין מורן פינטו-וייס (צילום: עידן מעוז)
עורכת הדין מורן פינטו-וייס (צילום: עידן מעוז)

מה ניתן לעשות אם חווית הטרדה מינית במקום העבודה?

  1. ראשית, הגשת תלונה לאחראי על מניעת הטרדה מינית במקום עבודתך- האחראי יעביר המלצותיו המנומקות למעסיק והמעסיק יחליט האם לנקוט בפעולות כדי לתקן את הפגיעה שנגרמה, לפתוח בהליכים משמעתיים לפי הוראות תקנון המשמעת אצל המעסיק (למשל לפגוע בשכר העובד/ת, לפגוע בדרגת העובד/ת, לנזוף בו ואף לפטרו/ה).
  2. נוסף על כך, פרושה בפניך הדרך להגשת תלונה במשטרה- הטרדה מינית היא עבירה פלילית והעונש הקבוע לצידה הוא מאסר. בית המשפט יכול לגזור על הנאשם בהטרדה מינית בין היתר מאסר בפועל, עבודות שירות ופיצוי כספי לטובת המתלונן/ת. במהלך החקירה במשטרה רשאי/ת הנפגע/ת לבקש להיחקר על ידי חוקר/ת ממין על פי בחירת הנפגע/ת.
  3. באפשרותך להגיש תביעת פיצויים לבית הדין לעבודה- שכן הטרדה מינית הנה עוולה אזרחית והנך זכאי לפיצוי כספי ובית הדין לעבודה רשאי לפסוק בסיום ההליכים פיצוי עם הוכחת נזק או ללא הוכחת נזק עד לסכום של 120 אלף שקלים. 
  4. היה והמטריד/ה הורשע בבית המשפט בעבירה פלילית של הטרדה מינית, בבית הדין לעבודה ניתן להסתמך על הכרעת הדין בהליך הפלילי (מה שחוסך הוכחת ביצוע המעשים מחדש). 

מתי כדאי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי?
כמי שמלווה נפגעי עבירה בתחום, המלצתי היא כי מתלונן/ת יקבלו ייעוץ כבר בשלב שבו חוו אירוע הטרדה במקום העבודה ואפילו בטרם הגשת התלונה לאחראי הטרדה מינית במקום העבודה.

זאת על מנת שהמתלונן/ת יוכלו להיות ערוכים לכל תרחיש. בשלב הזה אייעץ למתלונן/ת לתעד את האירועים הן באודיו והן בווידאו.

כמו כן, קבלת ייעוץ משפטי וליווי טרם הגשת תלונה הם הכרחיים ובעלי חשיבות רבה להמשך ההליכים.

משרד עו"ד מורן פינטו-וייס הוא משרד בעל ותק וניסיון רב בייצוג בתיקי הטרדה מינית וליווי נפגעי עבירה. כמו כן המשרד עוסק בייצוג בתיקי אלימות במשפחה, סמים, עבירות מין, רכוש, מרמה ובמחיקת רישום פלילי ומשטרתי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להטרדות מיניות LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.