שנת 2020 הייתה קשה והשפיעה במידה זו אחרת על כל אחד על פני כדור הארץ. ההשלכות של הקורונה ילוו אותנו בשנת 2021 וגם בשנים שאחריה, יש אומרים שאפילו בעשרות השנים הבאות. בתחומים רבים מתפרסמות בשבועות האחרונים של השנה המגמות הצפויות בשנה הבאה. לקורונה השלכות בריאותיות (של גוף ונפש), כלכליות, חברתיות, מדיניות ואחרות, וכמובן שהמגמות בתחום המזון יושפעו אף הן מהקורונה.

התחזית היא כי השינויים שאנחנו עוברים כיום, כברירת מחדל על מנת להתאים את עצמנו למציאות החדשה, יישארו ויתחזקו גם לאחר שההתמודדות עם הנגיף תחלוף. הנה מספר דוגמאות למגמות שצוברות תאוצה בצל משבר הקורונה וצפויות בשנת 2021 שבפתח.

תזונה בת קיימא: המשבר, במידה מסוימת, נתן דחיפה למגמה גוברת של תזונה בת קיימא. כלומר, תזונה המיטיבה עם האדם ועם כדור הארץ. בתחילת משבר הקורונה נגרמה פגיעה בשרשרת האספקה של מזונות מאזורים רחוקים, מה שהוביל לצריכה של מזונות מקומיים (עם מינימום שינוע בים, באוויר וביבשה). ירידה בהכנסות ואי-ודאות כלכלית גרמו לרבים להדק חגורות, להגביר צריכה של מזונות זולים יותר מהצומח, כמו קטניות, ולצמצם צריכת מזונות מהחי, בעיקר בשר בקר. זאת בנוסף להפחתת איבוד מזון על ידי קניות מושכלות יותר, בכמויות קטנות יותר, למשקי הבית. תרמה להפחתה של איבוד המזון גם הירידה החדה בפעילות המסעדות ובתי המלון.

התייעלות ברכישת מזון: הזמן שמבלים בסופר התקצר, והקנייה נעשתה עניינית יותר. ראשית, מגיעים פחות לסופר, ושנית, הזמן המוקדש לקניות עצמן הצטמצם בגלל הרצון להמעיט ככל האפשר במגע עם אנשים נוספים. בנוסף, נעדרים מהשטח דוכני טעימות או קידומי מכירות אחרים של מוצרים, שהיו מוסיפים זמן לבילוי בסופר ומעודדים קנייה ספונטנית, ולעתים מיותרת. מציאות זו גרמה להתארגנות מחדש של הקמעונאים, שבין היתר הגבילו את מספר הצרכנים בחנות, הציבו שילוט בנוגע לשמירת מרחק וחובת עטיית מסיכות, הוסיפו כפפות וג'ל אלכוהולי לחיטוי ידיים לשימוש הצרכנים, ובמקביל השקיעו בקידום קנייה מקוונת. מעבר לכך הייתה עלייה בקנייה של מוצרי מזון בחנויות קטנות סמוכות לבית, וייתכן שמגמות אלה יימשכו גם בתום המשבר.

צרכנות מושכלת תזונתית: קריאת המרכיבים והסימונים על אריזות המזון נהייתה שכיחה, בעקבות הדאגה הקיומית הבסיסית וההבנה כי לאוכל השפעה על הבריאות. הצרכנים בודקים מי מייצר את המזון ומהיכן הוא מגיע, הם ערניים יותר, קוראים את ההצהרות על גבי אריזות המזון ואת רשימת הרכיבים והטבלה התזונתית.

מזון פונקציונלי ותוספים: החשש מהידבקות בנגיף וההשלכות של המחלה יעצימו את החיפוש אחר מזון פונקציונלי ותוספי מזון על מנת לתמוך במערכת החיסון ולחזק אותה. מזון פונקציונלי הוא מזון מעובד, המספק רכיבים נוספים המשפרים את איכותו התזונתית, כמו תוספת סידן לחלב ולמוצריו וכן ויטמינים או סיבים תזונתיים למאפים. באופן דומה, גם הצריכה של תוספי תזונה של ויטמין D וויטמין C שהוזכרו רבות בקשר המועיל שלהם להתמודדות עם קורונה, תמשיך לעלות. כך גם בנוגע לתוספי תזונה התומכים בנפש, המכילים רכיבים המסייעים להפחתת מתחים, שיפור השינה וכדומה.

ייעוץ והדרכה בתזונה אונליין: הצרכנים לא רק אוכלים יותר בבית אלא הם גם מנהלים את בריאותם מהבית. מחקרים מוקדמים שפורסמו בכתב העת "Nutrition & Dietetics" בסוף יוני הציגו נתונים מעודדים, והנה שתי דוגמאות. האחת היא ההשוואה של תוכנית הרזיה קבוצתית מסורתית לתוכנית לירידה במשקל אונליין, שבה לא נמצא הבדל במשך שישה חודשים בהישגים של המשתתפים. דוגמה נוספת היא מטא־אנליזה (סקירה מקיפה של מספר מחקרים) שבה נמצא כי ייעוץ תזונתי המועבר באמצעות הטלפון יעיל בשיפור דפוסי האכילה של אנשים הסובלים מבעיות כרוניות. עוד נמצא כי במחצית מתוכניות התמיכה הטלפונית השתתפו מטופלים הסובלים מסוכרת, מחלות לב, סרטן ומחלות כליה כרוניות, שתזונה נכונה חשובה להם במיוחד.

בישול ביתי ומשלוחים: אחד הדברים הבולטים שהמגיפה יצרה הוא עלייה בבישול הביתי. ארוחות על בסיס יומיומי במקומות העבודה ובמסגרות חינוכיות, ארוחות במסעדות כבילוי או משלוחים של ארוחות הביתה פחתו מאוד ואף הופסקו לחלוטין. אף שיש שמצאו שבישול בבית הוא מטלה, היו אחרים שמצאו שבישול הוא דרך להפיג מתחים ואף שמחו ללמוד ולנסות מתכונים חדשים. במקביל, כבר השנה ולקראת השנה הבאה מגמת משלוחי המזון בסימן עלייה, תוך שיפור ושכלול השירות והאריזה.

משקאות בריאים יותר: עם ובלי קשר למשבר הקורונה, נראה כי הצרכנים מבקשים לא רק מזון בריא יותר אלא גם מתמקדים בכמות המשקאות שיש לשתות ובאיכותם. צריכה של משקאות בריאים יותר או כאלה הנתפסים כבריאים יותר נמצאת במגמת עלייה. למשל, עלייה בביקוש למשקאות ללא אלכוהול (כמו בירות) או למים מינרליים מועשרים בטעמים שונים או בוויטמינים ובמינרלים.