סחורות המיוצרות בהתנחלויות הנמצאות תחת שליטה ישראלית, כולל חברון, יסומנו כסחורות ש"מיוצרות בישראל" או כ"ייצור ישראלי", כך הממשל הפדרלי של ארצות הברית הכריז אתמול בערב.

ההחלטה, שפורסמה בעיתון הרשמי של הממשל, "פדרל רג'יסטר", הגיעה במהלך ביקורו של מייק פומפאו, מזכיר המדינה של ארצות הברית, באמצע נובמבר. הודעתו של פומפאו מבטלת את המדיניות שהייתה בתוקף מאז 1995 שמתייגת סחורות התיישבותיות כ"מיוצרות בגדה המערבית".

פגישת שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו. צילום: זיו סוקולוב / שגרירות ארה״ב

בזמן ביקורו בישראל, פומפאו הצהיר שארה"ב תתיר למוצרים בהתנחלויות שבגדה המערבית להיות מתויגים כמוצרים ישראלים, כשהוא מפריד בין מוצרי הגדה המערבית. באותו הביקור, פומפאו הגיע לראשונה ליקב פסגות שבשער בנימין, והפך בכיר ממשל אמריקאי מבקר ביהודה ושומרון.

על פי ההודעה, סחורות המיוצרות בשטח בו ישראל "ממשיכה להפעיל רשויות רלוונטיות" כמו שטח C במסגרת הסכמי אוסלו והאזור שמכונה כ-H2 בחברון, יהיה מחויב בסימון "ישראל", "מיוצר בישראל", או "מוצר ישראלי".

מנגד, סחורות המיוצרות באזור A או B, שנשלטים ע"י הרשות הפלסטינית, יהיו מחויבים בסימון "הגדה המערבית", "מוצר של הגדה המערבית" או מיוצר בגדה המערבית".

לפי הפדרל רג'יסטר, לגופים מסחריים במדינה יינתנו 90 ימים כדי לשנות את הסימון החדש לפי תקנות של הממשל.

בנובמבר, לאחר ההכרזה על השינוי במדיניות, גורמים בכירים ברשות הפלסטינית הטיחו ביקורת על החלטת פומפאו וגינו את המהלך. הדובר הרשמי של הרשות, נביל אבו רודיינה, התייחס להחלטה ואמר עליה כי "מדובר בהחלטה מבישה".