הכותב הוא רונן קפולטו, מנהל ההשקעות הראשי, קסם קרנות ו-ETF. 

אחת לתקופה, בדרך כלל ללא התראה מוקדמת חווים שווקי ההון העולמיים טלטלה גדולה אשר סיבתה לעולם אינה זהה לקודמתה. זהו טבעו של שוק ההון. לעיתים זו הפוליטיקה, לעיתים הכלכלה, או אפילו תאמינו או לא, התפשטותה של מגפה עולמית. 

טבע נוסף הוא טבע האדם. וכרגיל מדי משבר שפוקד את השווקים, לא מאחרים להגיע הטלפונים ממכרים, שכנים, חברים ובני משפחה ששואלים במידת חרדה כזו או אחרת: מה לעשות? למכור? 

ובכן, התשובה עשויה אולי להכעיס חלק מכם, אבל היא אותה התשובה בכל פעם. פשוט – לא.

אסכם את הטיעון בנתון אחד בודד: מדד הדאו ג'ונס, מדד הדגל העולמי הוותיק עלה מהתחתית בה נסחר בחודש מרץ, עת נראה היה כי סוף העולם כפי שהכרנו הגיע, בכמעט 60%, ואף קבע לאחרונה שיאי מחיר חדשים של כל הזמנים. מדובר בביצועים ממוצעים של 5-6 שנים במצטבר, וזו תקופת הזמן שעלולה לקחת למשקיע שיצא מהשוק ופספס את העלייה להחזיר לכיסו את הרווח שנוצר.  

לתזמן שווקים זו משימה מאוד קשה, כמעט בלתי אפשרית, אפילו לנו, אנשי המקצוע והאמת היא שבדיעבד ולאחר ניסיון רב ממשבר או שניים זו פשוט טעות לנסות.

אז איך אם כן מתמודדים עם סערות בשווקים? וורן באפט, אחד ממשקיעי הערך המפורסמים בעולם אומר: "תקנו רק מניות שתהיו מרוצים שאתם מחזיקים גם אם השוק ייסגר לעשר שנים". בחרו מניות כאלו וההתלבטות אם למכור או לא בעת משבר תיחסך מכם. קשה ליישום, אך בהחלט אפשרי. 

תובנה נוספת ש-2020 חזרה והזכירה לנו, היא שבטווח הקצר הכלכלה ושוק ההון – לא תמיד הולכים באותו כיוון: בעוד ששיעורי האבטלה ברחבי העולם עולים, החוב העולמי תופח, משקים רבים ברחבי העולם מצויים בסוג כזה או אחר של סגר ועסקים קטנים ובינוניים רבים נמצאים על סף קריסה, שווקי ההון, מפלרטטים עם שיאי כל הזמנים. 

הסיבות לכך שונות ומגוונות ואף פורטו כאן  בעבר אך אבחר להתעכב על נקודה עיקרית שבלטה השנה: בכל משבר טמונה הזדמנות ומשבר הקורונה הוא ה-הזדמנות של שני אפיקי השקעה שהובילו את העליות ואיתם את השווקים.

הראשון הוא סקטור הטכנולוגיה בכלל ותחום המסחר המקוון בפרט. מיותר להסביר מדוע. די אם אציין שמאמר זה נכתב בין ישיבת זום לבין קנייה אונליין של שואב אבק...

נכון יהיה להגיד כי סקטור הטכנולוגיה היווה את ליבת העליות בשווקים גם לפני משבר הקורונה, אך המגמה הואצה ונראה כי היא צפויה ללוות אותנו גם לתוך 2021. 

טרנד נוסף, שהיה שם עוד קודם אך נזקק לדחיפה שהתקבלה מהמגפה הוא השקעות הקלין-טק והמלחמה באסון האקלימי העולמי. ניכר הדבר ביתר שאת במחירי המניות הקשורות בתחומי אנרגיה ירוקה, רכבים חשמליים, מחזור פסולת ועוד. הדוגמה הבולטת ביותר היא "טסלה" יצרנית הרכב החשמלי. לאחר עלייה של כמה מאות אחוזים, נסחרת החברה בשווי שוק גבוה משווין של חברות כמו פולקסוואגן, דיימלר, הונדה וטויוטה יחדיו. בדומה לעולם הטכנולוגיה, גם תחום הקלין-טק היה כאן כמובן עוד קודם, אך גם הוא קיבל במשבר דחיפה גדולה קדימה אל מודעות הציבור והמשקיעים, ופתח פער בין הסנטימנט בכלכלה לזה של שוק ההון. 

לשנה האזרחית החדשה אסיים בברכה הסינית העתיקה: מי ייתן ותהיה לכולנו שנה משעממת.

המידע המוצג מסופק ע"י קבוצת קסם (להלן: "קסם") מקבוצת אקסלנס השקעות בע"מ (להלן: "אקסלנס") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.