"לקראת חגיגות הכריסמס, הסילבסטר והנובי גוד חלה עלייה של יותר מ־60% לעומת אשתקד בקרב רוכשי עצי אשוח וקישוטים לעץ. אני מאמין שכשנמדוד את הנתונים בסוף השנה, נגיע לכפול מהשנה שעברה. צריך לזכור שכולם נמצאים עכשיו בארץ ולא נסעו לחגוג בחו"ל", אומר רוני גרין, מנהל המכירות ומועדון הלקוחות ברשת "טיב טעם".

השבוע האחרון של דצמבר הוא הזדמנות מצוינת למי שמחפש סיבה למסיבה בלי שום קשר לסממנים דתיים או למסורת שגדל עליה. העיקר הוא לעשות שמח ואולי אף להמתיק במעט את הגלולה המרה בשנה שבה הקורונה טלטלה את חיינו. חג המולד מצוין היום (25 בדצמבר), ואילו סילבסטר (שם נפוץ ללילה שבו מתחלפת השנה על פי הלוח הגרגוריאני) ונובִי גוֹד (המציין את תחילתה של השנה האזרחית ונחוג במדינות ברה"מ לשעבר) יחולו בלילה שבין 31 בדצמבר ל־1 בינואר. בחנויות המוכרות פריטים ייעודיים למועדים הללו מדווחים על עלייה בביקוש.

מתכוננים לחג ברשת סאלח דבאח ובניו (צילום: צחי קיבנשטיין)
מתכוננים לחג ברשת סאלח דבאח ובניו (צילום: צחי קיבנשטיין)

"הגידול השנה עולה על מגמת הגידול שנצפתה בשנים האחרונות בדצמבר בשל הקורונה והיעדר הנסיעות לחו"ל", מציין גרין, "הקורונה האיצה לא רק את מכירות המזון ברשתות השיווק, אלא גם את המכירות של חג המולד ונובי גוד. עיקר העלייה במכירות הוא בכך שישראלים עורכים השנה אירועים ומסיבות יותר ויותר בביתם, ורואים בעצי האשוח ובקישוטים תוספת יפה וצבעונית לחגיגות אלו. כמו כן, נוסף לעולים שהגיעו ארצה מחבר העמים לשעבר ונוהגים לחגוג את נובי גוד גם בארץ, הצטרפו אליהם בשנים האחרונות ישראלים רבים. זה חג משפחתי שחוגגים בו את הכניסה לשנה האזרחית החדשה. רבים מהישראלים מאמצים את החג הזה ואת הקישוטים. השנה הגדלנו ברשת את היצע המוצרים כדי לעמוד בביקוש ההולך וגובר".

לאילו מוצרים גדל הביקוש בעיקר?
"יש עלייה במכירת עצי אשוח, קישוטים לעצים ומוצרים ברוח התקופה כגון שוקולדים וממתקים בעיצוב של סנטה קלאוס. מובן שבתקופה זו יש גם גידול ניכר במכירת יין ואלכוהול. היינות המבעבעים למיניהם הם קטגוריה חזקה מאוד עכשיו. יש עלייה גם בגבינות מעדנייה ובכל מה שקשור לארוחות מפנקות. אצל יוצאי חבר העמים לשעבר יהיו על שולחן החג יותר קוויאר ולשון בקר, אצל ישראלים יהיו יותר סטייקים ובקר רגיל, אבל בגדול כולם מצטרפים לחגיגה".

מתי התחלתם להיערך לכל החגיגה הזאת?
"כבר מתחילת דצמבר יש בסניפים מחלקה גדולה ומקושטת שבה מרוכזים המוצרים הייעודיים. הסניפים מקושטים - יש עצי אשוח, יש פתיתי שלג - וזה עושה אווירת חג. העצים עולים החל מעשרות שקלים ועד למאות שקלים (תלוי בגודל) וגם הקישוטים. אנחנו מודעים לכך שהתחרות חזקה בתקופה הזו ועושים מבצעים על המוצרים האלה, כולל יין ואלכוהול".

רוני גרין, מנהל המכירות ומועדון הלקוחות ברשת טיב טעם (צילום: אסף לב)
רוני גרין, מנהל המכירות ומועדון הלקוחות ברשת טיב טעם (צילום: אסף לב)

אווירת חג מולד

"אנחנו לא מפסיקים להתאושש מחג אחד וכבר נכנס החג השני", אומר איציק ניזרי, מנהל פיתוח ארגוני ברשת סאלח דבאח ובניו. ארבעת סניפי הרשת נמצאים במגדל, בעין המפרץ, בדיר אל־אסד ובבאר שבע, והרשת השקיעה כחצי מיליון שקלים בהכנתם ובאבזורם לקראת חנוכה (שכבר חלף) וסוף השנה האזרחית. ברחבי הסניפים הוצבו בובות ענק של סנטה קלאוס, מכונת שלג, יש גם כלי בית באווירת החג, עצי אשוח, קישוטים, שוקולדים בצורת סנטה, עוגות שטולן (עוגה גרמנית במקור, שמכינים בתקופת חג המולד) ומאות מוצרים ואביזרים נוספים באווירת החג. "אנו גאים להציג את המגוון מכל הדתות בסניפים שלנו.

חנוכה לצד חג המולד, ובהמשך גם חג הקורבן לצד חג השבועות", אומר ניזרי, "מידי שנה פוקדים את הסניפים לקוחות רבים שרוצים לחוות את אווירת חג המולד כאן בישראל. התחלנו לקשט את החנויות באמצע חודש נובמבר. את מגיעה לסופר ופשוט נכנסת לחג המולד. מורגשת גם עלייה במכירת המוצרים הייעודיים לחגיגות לעומת אשתקד. עכשיו אנשים פחות מטיילים בחו"ל, אבל רוצים לחוות את אווירת החג. הם מגיעים לסניפים, מצטלמים, כאילו הם עכשיו בחוץ לארץ. האווירה ממש מטורפת. מגיעים אלינו כולם. בחנוכה יכולת לראות נוצרים ומוסלמים קונים סופגניות, ועכשיו יהודים קונים קישוטים לחג המולד. זה לא עניין של דת, אלא עניין של אווירה, כיף וחוויה. אנחנו חוגגים את כל החגים".

רמי פטימר, מנהל החנות ברוריה תחפושות בדיזנגוף סנטר בתל אביב, החל לארגן את חנות הפופ־אפ "חנוכריסמס" עוד לפני שאושרה פתיחת הקניונים. ברגע שהקניונים נפתחו, הפופ־אפ (שיפעל עד לכניסת הסגר) החל למשוך אליו קונים רבים. "עבור יוצאי ברה"מ לשעבר יש לנו לנובי גוד מוצרים ייחודיים: דד מורוז (דמות המזכירה במאפייניה את סנטה קלאוס - א"ש) וסניגורוצ'קה (נערת השלג - א"ש)", הוא מספר, "הבאנו כמובן גם עצי אשוח, אלפי קישוטים, דמויות ותחפושות של סנטה קלאוס למיניהם, נרות ייחודיים וכל מה שקשור ללדים ולאורות צבעוניים. סל הקנייה יכול לנוע בין 100 שקלים ל־1,000 שקלים. יש עץ אשוח של 60 ס"מ ב־39 שקל ויש עצים גדולים של 2.4 מטרים ב־600 שקל".

הפופ־אפ עובד חזק?
"ברגע שאתה פותח חנות פופ־אפ שהיא גדולה מהסטנדרט ולוקח את הקטגוריה הזאת באמת ברצינות, זה הופך למשהו אטרקטיבי מאוד. אנחנו מוכרים גם אונליין. כשהקניון היה סגור, האתר כמעט קרס מהביקוש למוצרים האלה. כל העובדים שהיו בחל"ת פשוט חזרו לעבודה. לדעתי השנה יש גידול של כ־15% בביקוש. זה נובע בעיקר מכך שאנשים לא נוסעים לחגוג את תחילת השנה האזרחית בחו"ל וחוגגים השנה בבית. כמו כן, בגלל הקורונה אנשים עדיין חוששים להידבק ומעדיפים לחגוג בבית עם המשפחה הגרעינית ולא עם כמה משפחות, מה שממילא לא יתאפשר בעקבות ההנחיות החדשות והסגר השלישי. זה גורם לכך שכל אחד קונה לעצמו את האביזרים".

פטימר מציין עוד: "יש גם לא מעט אנשים שפחות מבינים בחגים האלה ומתמרמרים שאצלנו חנוכה וכריסמס נמצאים באותה קטגוריה. במקום להתווכח, אנחנו מסבירים שנמצאים פה המון אנשים שהגיעו מרחבי העולם שנהגו לחגוג את החגים האלה. אנחנו מכבדים אותם ומציעים מוצרים גם להם. אנחנו לא מוכרים מוצרי דת, אלא מוצרים של תרבות".

רמי פטימר בפופ אפ חנוכריסמס בדיזנגוף סנטר (צילום: שרון דבורקין)
רמי פטימר בפופ אפ חנוכריסמס בדיזנגוף סנטר (צילום: שרון דבורקין)

זיכרונות מבית מאמוצ'קה

גם רשת הסופרמרקטים קשת טעמים, המונה כ־17 סניפים ברחבי הארץ וחנות אונליין, מציעה מגוון עצום של עצי אשוח, קישוטים, פתיתי שלג לקישוט ומוצרים ייעודיים נוספים לתחילת השנה האזרחית החדשה. ואילו במחלקת האוכל המוכן, תחת המותג הפרטי "מאמוצ'קה", אפשר למצוא תפריט מנות המיועד לערב נובי גוֹד בהשראתה של מרים לכט, יוצאת חבר העמים לשעבר ואמו של אריאל לכט, הבעלים של רשת קשת טעמים.

"התפריט של נובי גוד הוא שמרני מאוד, אנחנו נצמדים מאוד לאוכל המסורתי", אומר שי שמואלי, השף של מאמוצ'קה. "אומנם אנחנו מוסיפים דברים חדשים לתפריט בכל שנה, אבל תמיד יהיו המנות המסורתיות - "המנות הקרות" (חלודני זקוסקי): סלט אוליביה (תפוחי אדמה, אפונה, ביצים, גזר מבושל, מלפפונים חמוצים ומיונז - א"ש), חולודץ (רגל קרושה), סלט ויניגרט, סלט "שובה" (תפוח אדמה, סלק וגזר מעורבבים במיונז, דג מלוח, ביצים קשות ולעתים גם בצל - א"ש), שבלעדיו לא קיים השולחן של נובי גוד, ועוד. המנות האלה אגב קיימות אצלנו כל השנה, והחודש הן תופסות יותר מקום".

שמואלי מציין שמאות קילוגרמים של סלט אוליביה נמכרים לקראת נובי גוד ושלא רק דוברי רוסית מתענגים על המנות השונות. "רגל קרושה מאפיינת את כל מזרח אירופה", הוא מבהיר, "אוליביה זה מה שאנחנו קוראים לו 'סלט תפוחי אדמה'. כבד קצוץ כולם אוכלים, ואילו 'שובה' הוא באמת סלט רוסי פר אקסלנס. יש גם 'סלט ריגה' על בסיס ביצים, לשון מבושלת, מלפפונים כבושים ובצל מטוגן. יש מאכלים שמי שלא גדל עליהם, לפעמים נרתע מלטעום אותם רק בגלל סטיגמות. אבל אם אנשים יטעמו, הם ייפתחו לזה".

שי שמואלי שף של מאמוצ'קה לקשת טעמים (צילום: פרטי)
שי שמואלי שף של מאמוצ'קה לקשת טעמים (צילום: פרטי)

מי שמחפש אוכל מסורתי לנובי גוד, יכול למצוא כזה גם במסעדת "באבא יאגה" בתל אביב. "בשנים שלפני הקורונה הוזמנו אצלנו המקומות ל־31 בדצמבר הרבה זמן מראש. היו חגיגות במסעדה, מוזיקה, והחלק העיקרי של החגיגה היה שולחן של נובי גוד", מספר קיריל טרטקובסקי, מבעלי המסעדה, המתמחה בין היתר באוכל רוסי.

"הקורונה פגעה בכולנו. המסעדות סגורות, והיינו חייבים להתאים את המטבח שלנו למשלוחים", הוא אומר, "גילינו עולם חדש וראינו שחלק הארי של התפריט שלנו בהחלט מתאים למשלוחים. לקראת נובי גוד הוצאנו תפריט משלוחים מיוחד. התחלנו לשווק אותו לפני כשלושה שבועות, ויש היענות רבה מאוד. תוך כדי שאנחנו מדברים, יש לי שלוש שיחות".

מיהו קהל היעד של התפריט לנובי גוד?
"יש שני קהלים לתפריט הזה: הקהל המסורתי מבחינת נובי גוד, שהם דוברי רוסית, וגם אנשים אחרים שלא מכירים זאת מבית אמא, אבל רוצים לטעום מהחוויה, מהאוכל המעניין. יש התעניינות וסקרנות מצד אנשים. זה כמובן עדיין לא מפצה על אובדן ההכנסות בשל סגירת המסעדות, אבל אנחנו מנסים למצוא כל מיני דרכים להתמודד עם היעדר יכולת לקבל אנשים בתוך המסעדה. אפשר לשבת ולבכות, ואפשר גם לבכות וגם לעשות - ואנחנו עושים".

התפריט של "באבא יאגה" לנובי גוד מיועד לארבעה סועדים וכולל 14 מנות ראשונות (בהן כמובן סלט אוליביה עם עוף וסלט דג מלוח בשובה), שש מנות עיקריות, שני קינוחים, בקבוק שמפניה, ליטר מורס ביתי ושני בקבוקי מים מינרליים מתוצרת סאן פלגרינו. העלות נעה בין 899 ל־999 שקל (לפי מועד ההזמנה). "זה המון אוכל, יישאר לך גם ל־1 בינואר", מבטיח טרטקובסקי.

קיריל טרטקובסקי, מבעלי מסעדת באבא יאגה (צילום: פרטי)
קיריל טרטקובסקי, מבעלי מסעדת באבא יאגה (צילום: פרטי)

כידוע, חגיגות סוף השנה האזרחית הולכות יד ביד עם אלכוהול. "בתקופת סוף השנה הזאת ניכרת עלייה של 100% בקניות לעומת סוף השנה שעברה", אומרת יוליה אפק, סמנכ"לית השיווק של PANECO, אתר למכירת אלכוהול ויין. "חשוב לזכור שהשנה אין מסיבות ומקומות בילוי, והדרך היחידה לחגוג את האירועים האלו היא בבית. אין חגיגה בלי אלכוהול איכותי, ולכן ניכרת עלייה במכירות. לקראת הסילבסטר עולה ההשתוקקות והרצון למוצרים מעניינים ומיוחדים שהצרכן לא משקיע בהם כסף או קונה אותם במהלך השנה. בתקופה זו הצרכן הישראלי נוטה לקנות יותר משקאות פרימיום ומהדורות מיוחדות של ויסקי, סינגל מאלטים, קוניאקים ושמפניות. לקראת סוף השנה האזרחית הצרכן מוכן להשקיע יותר בצריכת מוצרי האלכוהול שלו, בשונה משאר ימות השנה. החל מ־20 בדצמבר גם הצענו מבצעים אטרקטיביים".

רוצים לשלוח מתנה מיוחדת באווירת סילבסטר או נובי גוד? אתר "יאללה באסטה" מאפשר להזמין לכל חלקי הארץ את Happy New Box - מארז חגיגי בניחוח חו"ל המיועד לשנה האזרחית החדשה. המארז, שעולה 380 שקל, כולל בין היתר בקבוק יין בוטיק ממנזר בפאתי בית לחם, תערובת תבלינים ליין חם בהכנה אישית, עוגיות ג'ינג'ר מזוגגות בעבודת יד, שישיית קאפקייקס עם קישוטים, תערובת להכנת שוקו חם, זוג איצטרובלים, כובע סנטה מנצנץ ואורות לקישוט. אולי אלה לא בדיוק חגי ישראל, אבל בשנה כמו זאת תנו לנו רק סיבה למסיבה ותקווה ש־2021 תהיה נוצצת יותר מקודמתה.