תנודות דרמטיות צפויות במערכת הפוליטית בעקבות המעבר המפתיע שביצע השר לשעבר זאב אלקין ממפלגת האם הליכוד אל רשימתו החדשה של גדעון סער, כך עולה מסקר מנדטים שנערך אתמול עבור "מעריב סופהשבוע".

גדעון סער ויפעת שאשא ביטון במסר משותף לאחר הודעת ההצטרפות

על פי הסקר, שנערך על ידי מנחם לזר, מנהל פאנלס פוליטיקס, אילו הבחירות לכנסת ה־24 היו נערכות היום, הליכוד הייתה צונחת ב־3 מנדטים לעומת הסקר הקודם בעוד ש"תקווה חדשה - אחדות לישראל" בראשות גדעון סער הייתה מתחזקת ב־2 מנדטים.

הליכוד מקבלת בסקר הנוכחי 26 מנדטים, לעומת 29 בסקר הקודם. מפלגתו של סער, לאחר הרכש המפתיע של אלקין, מקבלת בסקר הנוכחי 21 מנדטים, לעומת 19 בשבוע שעבר, והיא מתבססת כמפלגה השנייה בגודלה וסוגרת את הפער מהליכוד.

יש עתיד־תל"ם בראשות יאיר לפיד עולה מ־13 מנדטים בשבוע שעבר ל־15 בסקר הנוכחי. נפתלי בנט, לעומתו, שהכריז שלשום על כוונתו להתמודד על ראשות הממשלה בראש מפלגת ימינה, מתחזק השבוע במנדט אחד בלבד ועולה ל־14 מנדטים.

ומכאן נגיע היישר לרשימה החדשה שעל הקמתה הודיע אתמול ח"כ עפר שלח, לאחר שפרש מיש עתיד. נתון הפתיחה שהוא מציג מאכזב ביותר – 0.8% בלבד, הרחק מתחת לאחוז החסימה. שלח יצטרך כנראה לחפש חיבורים נוספים בגוש המרכז־שמאל כדי להיות בכנסת ה־24.

עפר שלח ורועי כהן (צילום: אבשלום ששוני)
עפר שלח ורועי כהן (צילום: אבשלום ששוני)

גם מצבו של בני גנץ, שטרם הודיע רשמית אם ישוב ויתמודד בראש כחול לבן, אינו מזהיר, בלשון המעטה. בסקר הנוכחי כחול לבן מתרסקת ל־4 מנדטים בלבד, על גבול אחוז החסימה, ירידה של 3 מנדטים לעומת השבוע שעבר.

שאר המפלגות: הרשימה המשותפת – 11, ש"ס – 8, יהדות התורה – 7, מרצ – 7, ישראל ביתנו 7.

מתחת לאחוז החסימה: העבודה – 1.4%, עוצמה יהודית 1.0%, רשימת עפר שלח – 0.8%, הבית היהודי - 0.3% וגשר בראשות אורלי לוי - 0%.
אם מונים יחדיו את קולות הרשימות המתנגדות לנתניהו, גוש "רק לא ביבי", הכולל את מפלגתו של סער, יש עתיד, ישראל ביתנו, כחול לבן ומרצ משיגות 54 מנדטים. הרשימה המשותפת, שגם היא, לפחות בחלקה מתנגדת לנתניהו, עשויה, בנסיבות מסוימות, לחזק את הגוש שאומר "לא לנתניהו". כל אלה ללא ימינה.

בסקר נבדקה האפשרות של עסקה שלפיה נתניהו יפרוש מהחיים הפוליטיים תמורת ביטול משפטו או קבלת חנינה. מסתבר שרוב בציבור, 44%, מתנגד ליוזמה כזאת, לעומת 31% שתומכים. שיעור המתנגדים בקרב מצביעי ליכוד מגיע ל־47%, גבוה יותר מאשר בקרב מצביעי סער - 43%, ומצביעי ימינה - 11%.

נתניהו מוביל בסקר בפער משמעותי על פני יריביו במידת ההתאמה לראשות הממשלה עם 33%, כשאחריו גדעון סער - 17%, בנט - 10%, לפיד - 9% וגנץ - 4%.

בסקר השתתפו 530 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. טעות הדגימה המרבית בסקר היא 4.3%.