אם אקבל את החיסון נגד קורונה, האם עליי להמשיך לעטות על עצמי מסיכה?
"כשהחלו לדבר על קורונה, היו כל מיני אנשים שאמרו שמדובר בשפעת עם יחסי ציבור, כל מיני קונספירציות, אנשים שטענו שמדובר בהמצאה של התקשורת. אני רק רוצה להזכיר לכם שיש בארצות הברית יותר מ־100 אלף חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים, ומעל רבע מיליון איש שם מתו מהנגיף. לפי הנתונים, כ־1.7 מיליון איש מתו מהנגיף ברחבי העולם. לכן, גם אם אנחנו מקבלים את החיסון, כדאי שנמשיך להיזהר ולשמור על עצמנו. בגלל שמבצעים את החיסון בשני סבבים לוקח כמה שבועות עד שמצליחים לקבל הגנה של 95% מפני הנגיף".

אני בן 60 וצריך לעבור בשבועות הקרובים עקירת שיניים, ניתוח חניכיים, ואף ליטול אנטיביוטיקה. האם אוכל לקבל את החיסון מפני נגיף קורונה?
"התשובה היא כן, תוכל לקבל את החיסון. אין קשר בין הדברים. אם תרצה, תוכל לקבל אותו כשבועיים אחרי ההליך הרפואי שאתה עתיד לעבור, ובכך להקל על עצמך ולתת לגוף להתאושש ולתפרים להגליד. עוד אפשרות היא שקודם תקבל את החיסון ואז תעבור את התהליך הרפואי - הכל תלוי כמובן במצב ובדחיפות".

בני בן ה־55 עבר צנתור לפני כחודש, והכניסו לו סטנט ללב. לצערי, הוא עדיין סובל מכאבים בחזה, אומנם לא באותה הכמות, אבל אנחנו עדיין מאוד מודאגים. מה עליו לעשות בשביל להרגיש טוב יותר?
"בתור התחלה אני ממליץ לו לפנות לקרדיולוגים שמטפלים בו ולהסביר להם את המצב. לצורך העניין, ייתכן שבמהלך הצנתור ראו כמה חסימות, אבל החליטו לטפל כרגע רק באחת, ולכן עדיין ישנה היצרות שגורמת לכאבים בחזה. מעבר לזה, השאלה הנשאלת היא מתי בדיוק כואב לו, ואם הכאב מלווה בדפיקות לב ובהזעות, או לא. ככה או ככה, אם הוא לא יפנה לרופאים שיעניקו לו את הטיפול הדרוש, הוא לא יצליח להרגיש טוב יותר".

אני בן 40, ומפעם לפעם יש לי ריח רע מאוד מהפה. שללתי הליקובקטר, בעיות של שיניים וחניכיים, אבל לאחרונה שמעתי שיש קשר דווקא לשקדים, ושייתכן שמדובר בדלקת שקדים שגורמת לריח רע, ואפשר לטפל בה באמצעות ניתוח. מה דעתך?
"אצל אנשים בגילך בדרך כלל השקדים מנוונים, אבל יש כאלה שיש להם שקדים גדולים יותר, ובהם ישנן מחילות קטנות. כשמצטברות בהן שאריות של מזון שמרקיב, זה גורם לריח רע. ריח לא טוב בדרך כלל נגרם מפעילות של חיידקים. מעבר לזה, ייתכן שיש הפרעה בעיכול, כלומר המזון נשאר הרבה זמן בקיבה ומתחיל לתסוס, והדבר גורם לריח רע מהפה. זה קורה בדרך כלל בשעות הבוקר או מאוחר מאוד בלילה, או כשאתה צמא והפה שלך יבש. אני מציע לך לשמור כמה ימים על תזונה נוזלית כמו יוגורט, שייקים ומרקים. זאת משום שלפעמים כשאוכלים בשר, הוא נשאר בקיבה הרבה זמן - במיוחד אם אוכלים אותו מיד לפני השינה. יש אנשים שממליצים להם לאחר ארוחת ערב כבדה שמכילה חלבונים ופחמימות - לקחת כדור בשם פרמין, שגורם לזה שהקיבה תתרוקן מהר יותר".

אני בן 55 וסובל כבר כמה חודשים מכאב בצלעות ובעצם החזה. הכאב כל כך משמעותי עד שקשה לי להתעטש ולהתעמל. הרופאה אמרה שאולי יש לי סינדרום טיצה, ולכן הזריקה לי כמות קטנה של סטרואידים במפרק, אבל הכאבים חזרו אחרי שבועיים. עשיתי צילום של האזור ולא מצאו כלום. כיצד לדעתך אוכל לשפר את מצבי?
"תסמונת טיצה היא דלקת במפרק שבין עצם החזה לצלעות העליונות. אם הזרקת הסטרואידים לא עזרה לך, כדאי שתפנה לייעוץ אצל ראומטולוג. מעבר לזה, נסה למרוח וולטרן או תרופה מאותה משפחה שלוש פעמים ביום. אל תלחץ חזק על האזור הכואב, אלא מרח בעדינות. לתפיסתי, זה יכול לעזור לכאבים. בנוסף, תן הזדמנות להזרקה נוספת של סטרואידים אם הכאב ממוקם באזור נקודתי".