היום בשעה 17:00 תיכנס ישראל לסגר השלישי מאז פרוץ מגיפת הקורונה, שיימשך לפחות שבועיים. בתקופה זו מקומות המסחר, הבילוי והפנאי ייסגרו והעבודה בעסקים שאינם מקבלים קהל תצומצם ל־50%.

בנק ישראל העריך שהעלות השבועית הישירה בסגר השלישי תגיע להיקף של 2.5 מיליארד שקל בשבוע, פחות מאשר בסגר השני (שבו הוערך הנזק ב־3.2 מיליארד) או הראשון (5.4 מיליארד). זאת בשקלול שלוקח בחשבון שבסגר הנוכחי מקומות עבודה ללא קבלת קהל יוסיפו לפעול כרגיל ושחלק ממערכת החינוך תפעל כסדרה, ותוך לקיחה בחשבון שעסקים נערכו לפעילות תחת סגר.

בעקבות ההחלטה על הסגר, התאגדות רשתות האופנה ופורום הקניונים הודיעו כי יפתחו את העסקים ב־10 בינואר, שבועיים בדיוק מרגע תחילת הסגר הקרוב, בעקבות הודעת משרד הבריאות כי אם בתום שבועיים של סגר נעמוד על נתון של יותר מ־1,000 נדבקים חדשים ביום או שמקדם ההדבקה לא ירד מתחת ל־1 - הסגר יוארך לתקופה של שבועיים נוספים.

שוק הכרמל הומה אדם, רגע לפני הסגר

"החל מתחילת משבר הקורונה ועד היום המסחר בישראל היה סגור קרוב לחמישה חודשים, כאשר במקביל ממשלת ישראל ייבאה את הנגיף מחו"ל. כמו כן לא בוצעה אכיפה והתחלואה עלתה ועלתה", כתבו יו"ר התאגדות רשתות האופנה, המסחר וההסעדה שחר תורג'מן ויו"ר פורום הקניונים אופיר שריד, שהוסיפו: "למרות ההפקרות הזו, ועל מנת למנוע עלייה נוספת בתחלואה, נדרש ענף המסחר להיכנס שוב 'מתחת לאלונקה' - להיכנס לסגר ולהחזיר חצי מיליון עובדים שזה עתה שבו לעבודה - לחל"ת, בתנאי אחד: שיהיה זה סגר במתכונת 'יום כיפור'".

לדבריהם, "המסחר שוב נבחר להיות הקורבן העיקרי לטיפול בכישלונות הממשלה, כאשר בפועל, לצערנו, שוב קיבלה ממשלת ישראל החלטה לבצע סגר במתכונת של גבינה שווייצרית מחוררת שיוביל לירידה איטית בתחלואה - אם בכלל. הממשלה לא מיישמת לקחים וחוזרת על מתווה הסגר השני, שהוביל למצב היום, במקום סגר אפקטיבי שאפשר חמישה חודשי שגרה. "המסחר בשלבי גסיסה מתקדמים. אנחנו לא נשלם את מחיר המחדלים של הממשלה, ולכן בכוונתנו לפתוח את העסקים בכל מדינת ישראל ב־10 בינואר. יש לזכור שעד אז יחוסנו למעלה ממיליון אזרחי ישראל, כולל כל האוכלוסייה שבסיכון".

גם בענף המסעדות ובתי הקפה שורר זעם רב על ההחלטה לאסור על טייק אוויי וחזרה למתכונת הסגר השני של הזמנות משלוחים בלבד. "השיקולים הפופוליסטיים והפוליטיים ניצחו את ההיגיון", אמר ל"מעריב" מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד" תומר מור, שהבהיר שלהערכתו אין הגבלה לעשות במקום טייק אוויי בשיטה של שליח למרחק קצר. "יהיה לי שליח שלאחר ההזמנה באפליקציה או בטלפון יעביר את המוצרים מעבר לכביש, שם יחכו לקוחות", סיפר ל"מעריב" בעל בית קפה ותיק ברמת גן.

אייל, בעלים של מסעדה בראשון לציון, הוסיף: "השנה הזאת הייתה מאוד קשה. זה לא רק הסגרים החוזרים ונשנים. זה אי־הבנה במשמעות של הסגר על התחום שלנו. יש אומנם מחזור גבוה, אך הרווח הוא נמוך. יש לנו עובדים רבים שתלויים בנו, ואני דואג לא רק לעצמי אלא בעיקר להם".